Devin din ce in ce mai fascinat de secretomania din jurul lansarilor Apple, Google si mai nou Facebook si mai ales de felul in care reusesc aceste companii sa pastreze secretul. Cineva scria ca la Apple unii specialisti sunt izolati pe parcursul dezvoltarii produsului. Altcineva vorbea de testarea pe bucati (pe diverse alte platforme), pentru ca astfel nimeni nu ar avea produsul final in maini.
Intrebarea din titlu vine in momentul in care toata lumea vorbeste de lansarea unui serviciu de e-mail de catre Facebook, programat luni, sub numele Titan Project.
In ianuarie, la lansarea modu, directorul de marketing al brandului m-a intrebat: Vrei sa vezi cum arata viitorul modu? Eram la evenimentul de anuntare a produsului clasic si aveam ocazia sa vad urmatorul model. “Da, sigur”, am raspuns. Apoi a intrebat pe cineva de langa el: “Putem avea incredere in el?”. Si dupa ce a primit confirmarea, a scos din buzunar un mic terminal cu touchscreen. Nu am povestit nimanui acel moment. Am considerat ca acei oameni au avut incredere totala in mine si eu trebuia sa o apreciez.
Las mania Apple deoparte si scenariile despre Titan Project si revin cu intrebarea: Cum pastrezi un secret astazi?
UPDATE: Tocmai am descperit ca am mai atins ideea o data aici. Deci chiar ma “roade” subiectul!
Nu mai gasesc linkul, dar acum cateva luni Techcrunch a scris un articol pe tema asta. De fapt articolul era despre cum marile companii reusesc sa-si disimuleze adevaratele strategii prin aruncarea de soparle pe piata zvonurilor. Era in perioada de dinaintea lansarii iPad, cand toti credeau ca stiu ceva despre iPad, un Kindle killer, era soparla cu Courier de la Microsoft si mult zgomot de fundal.
Ideea de baza era ca, de fapt, nici o companie nu poate pastra secretul asupra unui nou produs. Izolarea celor implicati in proiect este un mit. La fel si faptul ca produsul este dezvoltat in mici trepte si nimeni nu stie de produs ca un intreg. Pana la urma este logic, cu saptamani, poate luni de zile inaintea lansarii produsului, cei de la marketing trebuie sa stie de produs…cei de la tehnic trebuie instruiti, suportul trebuie sa stie…partenerii trebuie sa afle dinainte, etc.
Asa ca protejarea secretului consta doar intr-un simplu non-disclosure agreement care…nu este suficient. Pe angajati ii mai scapa gura si asa se nasc zvonurile despre produs.
In consecinta companiile fac ce se face de cand lumea…lanseaza intentionat zvonuri chiar in cadrul companiei. Cum face Apple si care o face asa de bine ca nici angajatii nu mai stiu ce sa creada….gen iPad nu se va numi iPad ci iTouch, nu este iOS este MacOS, etc, iar in final pe piata zvonurilor singura idee comuna va fi doar faptul ca Apple lanseaza un fel de dispozitiv.
Ca un exemplu curent…zvonul ca facebook http://j.mp/cqpEZ2 va lansa luni un fel sistem de mesagerie. Exista mii de zvonuri…ar putea fi doar un serviciu de webmail integrat in facebook, ar putea fi un serviciu de mail integral (POP,IMAP,SMTP), etc
simplu nu-l pastrezi…
EXACT!
eventual il vinzi pe o avere:))
Este imposibil sa poti pastra un secret in ziua de azi.
Secretul se pastreaza foarte bine cu ajutorul contractului de confidentialitate, pe care angajatul trebuie sa il semneze din prima zi in care incepe sa lucreze pentru o companie. Clauzele contractuale sunt atat de restrictive iar penalitatile atat de usturatoare incat angajatii nu isi pot permite sa sufle o vorba iar divulgarea acestui fel de secrete e considerat in alte tari un delict grav fiindca e asociat furtului. E furt intelectual sa dai zvonuri despre un concept care inca nu e facut public sau sa colaborezi cu concurenta.
In plus, o companie trebuie sa stie cum sa-si fidelizeze angajatii prin diverse metode. Oricum, secretele cu adevarat importante sunt cunoscute de un numar restrans de persoane, asa ca daca presa incepe sa scrie, se stie cam cine este. Si nu risca ei asta.
In orice caz, subiectul e interesant de dezbatut.
Comentarii mai bune in postarea asta decat in cea veche. Secrete 100% nu exista, prin diversiune si alte metode specificate aici poti sa iesi la capat. Iar anumite secrete ar trebui “date” doar unor oameni. Sunt mandru ca sunt un astfel de om, zic altii nu eu, dar am dat-o si eu in bara in trecut, cand nu mi s-a spus ca e secret.