In calatoriile mele printre blogurile din contul meu de pe Bloglines am dat de mai multe ori peste cuvantul “astroturfing”.
Pe scurt, astroturfing-ul include initiativele de PR mascate in actiuni spontane ale publicului. De exemplu, o publicatie poate primi mai multe scrisori de la “cititori” care vorbesc in termeni buni sau mai putin buni despre un subiect ce sprijina interesele unei companii.
Un exemplu oarecum recent, de anul acesta, este cel al site-ului I Don’t care parea a fi un blog scris de niste indivizi care militeaza impotriva suprematiei iPod-ului in lumea mp3player-elor. S-a dovedit in cele din urma – sau chiar de la inceput daca aveai ochi sa vezi – ca acest blog era initiat de SanDisk, companie care lansa la acea data mp3player-ul Sansa e200.
Ma intreb daca astroturfing-ul se face simtit si in Romania si incerc sa gasesc niste exemple…
FOTO: FRAGILE/RISING SUN
Asa, ca o chestie de culoare, astroturf este numele generic al gazonului artificial folosit pentru terenuri de fotbal (american sau nu), baseball etc. Dar este si denumirea companiei care produce un gazon artificial cu acelasi nume. In fine, in PR a intrat pentru a facilita distinctia dintre “grassroots” si practica manipulativa pe care ai descris-o.
A existat o actiune asemanatoare din partea tineretului PRM-ist la alegerile din 2004. Au facut un site (nu imi aduc aminte exact numele) in care promovau generatia tanara, si moralitatea ei exemplara, adevarata lor identitate revelandu-se cu putin timp inainte de alegeri.
Exista, dupa parerea mea, o astfel de actiune initiata de o companie producatoare de medicamente. http://www.reductostart.ro/ este un site in spatela caruia se afla aceasta companie care a scos pe piata medicamentul reductil (pentru slabit).Pe site toate sunt bune si frumoase, pare o campanie ce sprijina persoanele cu probleme de greutate, oferindu-le o gramada de informatiiutile precum si posibilitatea unor consultatii gratuite oferite de medici specializati. Insa…, la anuniti medici, dupa o discutie destul de irelevanta te trezesti cu o reteta in care iti este recomandat acel medicament. Cam asta e…
Un exemplu de pe plaiuri iesene: agentia de publicitate Agency One s-a ocupat de o campanie pentru clubul Viper. Si in acest scop si-au tras si un blog aici: http://hardballsclub.blogspot.com/ pe care scriau oameni din agentie. Pana aici nimic rau, insa blogul era declarat ca apartinand unui simplu iubitor de biliard care era indragostit de clubul respectiv, de la mese, tacuri, bile, tot. Destul de patetic, a iesit cu ceva scandal pe blog, insa cei implicati au refuzat sa recunoasca adevarul. O initiativa de astroturf prost gandita si mai prost sustinuta.Inca un exemplu de astrotuf: Templul popoarelor, secta lui Jim Jones(http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Jones)folosea proprii oameni pentru a influenta ziaristi sau oameni de media in general(trimitand mii sau zeci de mii de scrisori).
Cristian, astroturfing-ul, ca si cuvantul de origine, desemneaza artificialul. Ca profesionist in comunicare consider asta un pacat capital, pentru ca prin orice simulare de genul celor deja mentionate transpira impotenta de a face ceva real, si sunt pentru condamnarea publica a acestora(oricum, atf-ul e cel mai mic din pericolele ce plutesc in marcom-ul autohton!). Intr-adevar, e MULT mai greu sa creezi comunitati de fani care sa iti sustina brandurile, decat sa simulezi asta. Insa asta face diferenta intre un ‘marcom’ de excelenta si unul de uzura.Dar e o intreaga discutie pe tema asta… Nu vroiam decat sa imi exprim violent dezacordul pentru asa ceva. Dezvoltam cu alta ocazie.