Facebook este fenomenul momentul. De fapt, este fenomenul ultimilor doi ani. A depasit MySpace ca numar de vizitatori si atenteaza la prima pozitie intre cele mai vizitate site-uri din US. Compete.com il plaseaza deja ca lider, insa Nielsen Online il pune in urma AOL si Yahoo. Facebook estimeaza ca de la infiintare s-au creat 175 de milioane de conturi. Cu toate aceastea network-ul nu prea reuseste sa castige bani de pe urma succesului sau.
Publicitatea traditionala online nu functioneaza in social networks. Un studiu IDC spune ca 43% dintre utilizatorii retelelor sociale nu au dat click niciodata pe un ad, in contrast cu utilizatorii altor site-uri, care au accesat un banner in proportie de 80%.
Deci cum ar putea Facebook & Co sa castige bani? Un raspuns il da un studiu din 2007 realizat de TNS Media Intelligence, reprezentat de graficul urmator:
Bun, da’ ce te faci cind esti un utilizator ca mine, care are cont, da’ nu reuseste sa se prinda la ce-l ajuta ca are cont? :))
Adica, nah, e interesant, da’ eu nu-i vad utilitatea. nu inteleg cum si de ce sa-l folosesc, la ce ma ajuta. Daca un client m-ar intreba cum ar putea sa ruleze o campanie pe Facebook, eu habar n-as avea ce sa-i raspund.
http://www.techcrunch.com/2009/03/22/why-advertising-is-failing-on-the-internet/
Poate ca asa trebuie sa fie, nici din Mirc nu s-a scos vreun leu 😀
Cred ca sansa Facebook de a se monetiza e sa ofere ceva de vanzare, in primul rand ceva ce tine de social network: Avatare, spatiu de stocare marit, posibilitatea de a zbura :D, posibilitatea de a-ti hrani avatarul cu avataruri frumoase de femei, un avatar care se urateste daca nu intri in cont mult timp, implementarea unui serviciu de reclame contextuale propriu pentru Facebook, in functie de cuvintele cheie aflate pe pagina utilizatorului. Un parteneriat cu Amazon sau cu alta firma puternica.
Intrebarea e : “De ce retelele sociale vor sa se monetizeze ramanand retele sociale si nu vor sa se TRANSFOME in altceva, fara a-si pierde functia de baza?”
[…] altcineva l-a trezit punandu-si o alta intrebare: “Cum monetizam retelele sociale?” (strategist.ro) Asa am ajuns la un articol interesant, care se incheia cu un sfat cu adevarat […]
tocmai vroiam sa pun un link aici catre ce am scris pe blogul nostru despre subiect (Retele de socializare. Incotro?)… dar vad ca cineva a fost mai rapid 😛 merita urmarit seminarul amintit acolo…
@BogdanGheorgiu: nu a fost nimeni mai rapid, este unul dintre tool-urile WordPress-ului, trimite pingback-uri :). Asa face cu toate blogurile catre care pui link. Totusi, va aparea doar daca si blogul catre care pui link accepta sa publice. Tine de setari.
Salut.
Cred ca o retea sociala, cum e si facebbok-ul, este al naibii de monetizabila, dar nu direct si nu de catre retea insasi ;).
Suna cam abracadabrant, dar Facebook iti ofera o gramada de tool-uri prin care iti poti face marketare fara a implica tool-uri platite – si cel mai important este contul insusi :). Probabil insa ca un mix intre anunturile contextuale ale facebook+contul prin/cu care vrei sa-ti marketezi produsul/serviciul au sanse mai mari de vizibilitate. In felul asta “donezi” si ceva platformei.
Dupa mine, concluzia ar fi ca dintre toti cei care au de castigat – retelei in sine ii revine cel mai putin.
Ma gandesc insa ca au o gramda de tool-uri (cum ar fi quizz-urile) pe baza carora se pot face canvasari/bazinari de target destul de eficiente. Aceste quizzuri ar putea fi o unealta tare parsiva daca si-ar propune sa sondeze dupa insighturi. Au insa o mare hiba: dimeniunea aspirationala – care nu intotdeauna este aceeasi cu puterea reala de cumparare. Cu un pic de inventivitate insa, pana si visurile pot fi targetate (implicit monetizate), nu-i asa ?:D
@AlexMihaileanu: e simplu, daca iti cere cineva o campanie pe Facebook te interesezi si ii dai raspuns. Doar pentru ca tu nu stii la ce e bun nu inseamna ca nu e bun.