De mai bine de 13 ani, urmăresc cam toate tendințele noi din online și mai ales din social media. Am scris pe acest blog despre aproape toate marile platforme care au apărut și au crescut sau au dispărut în toți acești ani. Mai mult, am căutat mereu să aduc aceste tendințe aproape de oamenii de marketing și comunicare. Am rămas cu deprinderea asta de pe vremea când eram jurnalist.
După stories și IGTV, care au fost, cred, ultimele două fenomene majore în social media, bifăm la început de 2019 un nou trend, unul care s-a bucurat de o adevărată explozie la nivel internațional în ultimii doi ani. Este vorba despre TikTok, aplicația care tocmai a depășit 1 miliard de descărcări la nivel mondial.
De-a lungul timpului, am văzut multe tentative din partea unor platforme care promiteau fie un nou Facebook, fie un nou Twitter. Cred că au fost și multe încercări de a concura cu Instagram. După evoluția din ultimii doi ani, TikTok nu pare a fi doar o simplă încercare pe piață. Aplicația are toate ingredientele pentru a deveni the next big thing in social media, un prim motiv pentru care oamenii de marketing și comunicare ar trebui să aibă măcar cunoștințele de bază despre ea.
La final de februarie, am vorbit despre TikTok la Biz Social Media Summit. Acest articol are la bază documentarea făcută pentru prezentarea pe care am susținut-o alături de Emilia Darie, unul dintre creatorii de conținut apreciați pe TikTok.
Ce este TikTok?
Pe scurt, TikTok este o aplicație mobilă care permite utilizatorilor să creeze sau să urmărească clipuri video de 15 secunde. Cel mai adesea, clipurile au pe fundal fragmente din piese muzicale, pe care protagoniștii cântă ori dansează. Din anumite puncte de vedere, TikTok poate fi privit ca un urmaș al Vine, o altă platformă creativă care a avut o ascensiune rapidă, dar care s-a stins înainte să devină un fenomen global consistent.
TikTok are la bază fosta aplicație Musical.ly. În 2017, compania ByteDance din Beijing a achiziționat cu un miliard de dolari start-up-ul Musical.ly din Shanghai, care avea deja succes internațional și peste 200 de milioane de utilizatori. Mai mult, ByteDance lansase deja în 2016 o aplicație similară pe piața chineză, numită Douyin. Astăzi, există în paralel Douyin în China și TikTok în restul țărilor.
Câți utilizatori TikTok sunt în România?
În vara anului 2018, TikTok declara că a depășit peste 500 de milioane de utilizatori în toată lumea, cei mai mulți fiind activi în China, firește. Fenomenul era deja global. La final de februarie 2019, firma de research Senso Tower a anunțat într-un post pe blog că TikTok a fost descărcată de un miliard de ori până la finalul lui 2018. Nu vorbim, desigur, de un miliard de utilizatori unici, însă numărul ăsta și creșterea explozivă a numărului de downloads ne țin atenți la acest fenomen. Iată un alt motiv pentru care un marketer ar trebui să știe de TikTok.
Pentru România, nu avem date oficiale încă. Avem totuși o cercetare făcută la începutul anului de către firma de research iSense Solutions, care spune că pe segmentul de vârste cuprinse între 14 și 65 de ani, din mediul urban (mai puțin de jumătate din populația țării), ar fi peste 175.000 de utilizatori TikTok. Știind însă că sunt foarte mulți utilizatori sub 14 ani (unii chiar instalând aplicația de la 8-9 ani) și mai avem de cercetat activitatea pentru mai bine de jumătate din populație, personal apreciez că sunt între 300.000 și 500.000 de români în noua rețea de socializare.
Ce fel de conținut oferă TikTok?
TikTok – ca și Musical.ly pe vremuri – se bazează în primul rând pe conținutul muzical. Iar de cele mai multe ori, clipurile create sunt o combinație de mimă și dans pe piese cunoscute. Însă există și alte abordări. Împreună cu Emilia, am făcut o selecție cu cele mai importante idei de clipuri pentru tiktoks.
LIP SYNC / PARODY
LIP SYNC / MUSIC
DANCE
TRANSITIONS
COVER SONGS
CHALLENGES
MAKE-UP
La o primă privire, tiktok-urile par a fi niște story-uri muzicale. Aplicația permite însă multiple modalități de editare și compunere a clipurilor, ceea ce dă ocazia celor creativi să publice un conținut mai interesant și mai atractiv decât pe celelalte platforme.
Cine sunt creatorii de conținut pe TikTok?
Din marea masă a creatorilor de conținut și a privitorilor (cei mai mulți intră în aplicație pentru a privi ce fac alții), am remarcat trei tipuri de utilizatori de TikTok în România: creatorii autentici, cum sunt Emilia, Adina, Alex și Seb și care au reușit să atragă audiențe între 50.000 și 100.000 de urmăritori, youtubers care și-au extins prezența pe platformele emergente (Instagram, Snapchat și acum TikTok), cum ar fi Andra Gogan, Diana Condurache, Bibi sau Frații Munteanu, și vedetele, precum Inna, care la noi doar testează zona deocamdată. Andra Gogan a devenit primul influencer român care a ajuns la un milion de urmăritori. Aceste numere în creștere ar trebui să fie în atenția oamenilor de marketing.
Cum descoperi conținut pe TikTok?
Există deja mult conținut pe TikTok, inclusiv cel moștenit de la Musical.ly. Aplicația îți arată ce au creat prietenii tăi, asemenea altor rețele, are o serie de recomandări, cum vedem pe Instagram și YouTube, și te lasă să descoperi conținut nou prin căutare și hashtags.
Ce pot face brand-urile pe TikTok?
Brand-urile nu au încă o prezență pe TikTok așa cum au în alte rețele, dar asta nu înseamnă că nu au testat un pic teritoriul. Am căutat, de exemplu, contul Coca-Cola și am găsit un profil cu un singur clip. Momentan, brand-urile învață platforma și caută soluții creative pentru a fi prezente acolo. Pe TikTok nu intri așa ușor. Nu intri fără multă creativitate și resurse dedicate.
În plus, nu știm ce pregătește TikTok pentru companii. Le vor dedica profiluri speciale, așa cum au deja pe Facebook și Instagram? Ori soluții avansate de publicitate?
Din cele câteva studii de caz văzute și resursele citite, am reținut că în anumite țări există diverse formate de publicitate (reclame clasice, takeovers și premium hashtags), că brand-urile merg foarte mult pe challenges și colaborări cu influencers (Guess, McDonald’s) .
În România, acum putem vedea reclame afișate de Google, ca în orice alte aplicații, deci cumva pot ajunge cu reclama mea și la utilizatorii de aici.
Are TikTok concurență?
Cum probabil era de așteptat, Facebook a creat un competitor pentru TikTok. Aplicația Lasso a fost lansată la finalul anului 2018 pe piața americană. Momentan nu e disponibilă în România. Din presa internațională, am preluat informația că unul dintre fondatorii Vine va lansa în primăvară Byte, un alt potențial competitor.
Este TikTok deja mainstream?
Dacă nu aș fi deschis TikTok aseară, aș fi spus că avem toate motivele să credem că aplicația este încă în pubertate la noi. Dar am văzut că Andra Gogan a trecut de un milion de followers, că Emilia a crescut cu 30.000 de urmăritori de la începutul anului și că deja adulții pun clipuri precum cel de mai jos.
Mi-am zis că utilizatorii sunt cei care aduc succesul unui produs, chiar dacă acesta este incomplet și încă neșlefuit, și că noi ăștia cu vechime în media și marketing ar trebui să fim mai deschiși la minte și mai interesați de ce face publicul nou și publicul larg. Cred că e deja momentul bun să vedem primele campanii pe TikTok.
Despre TikTok a scris și echipa Hit Yourself Consulting pe blog, iar TVR și Antena 1 i-au dedicat două apariții TV.
Sursa foto: Josefkubes | Dreamstime.com
in momentul asta, ti-ai pune brandul in tiktok?
daca dezvoltam campanii in tiktok, pe cand il asteptam pe Dani Mocanu endorser la o companie/brand/produs?
Stiu 2 brand-uri interesate. Probabil pana in vara, vom vedea mai multe branduri acolo. Depinde si de TikTok. I-a surprins prea nepregatiti tot succesul asta.
Pe Dani Mocanu nu il urmaresc. Stiu ca a fost implicat in campanii. Mai mult nu stiu.
Ce stiu e ca brandurile merg unde le sunt consumatorii. Probabil de aceea anumite firme (ca poate nu sunt chiar branduri) au mers la DM.
Pe TikTok ai un target interesant pentru o serie de brand-uri. Cifrele sunt bune, engagement-ul e probabil cel mai mare (fata de celelalte platforme), e loc de testat, cel putin.
istoria imi spune sa fiu rezervat. tii minte ce isterie se crease cu PokemonGO si toata lumea voia sa “faca” ceva acolo? A fost doar un foc de paie.
De acord ca asta este o pistă, testarea. Pentru că dincolo de cifre – audiențe și tikt-tok-eri, nu avem nimi pe România. Probabil ca ceilalți, the other, au testat campanii cu alți influenceri.
Brusc îmi aduc aminte de efectul Fyre – documentar pe care l-ați consumat deja în Netlfix sau altfel – prea multă dependență cinică de influenceri, este păcat dacă eșuează parțial moral.
Dar marketingul, publicitatea și morala, sunt mai degrabă în mediul academic.
[…] Ce este Tik Tok și câți utilizatori sunt în România. Auzisem de această nouă rețea socială foarte populară în ultima vreme, dar n-am avut răbdare să caut informații despre ea (semn că, probabil, am îmbătrânit). Articolul din link a picat la fix, explică totul foarte bine. […]
Ar trebui sa devina tot mai evident ca toate cifrele cu care se lauda toate platformele astea online sunt niste minciuni gogonate. Si cu cat sunt lasati mai mult sa inventeze cifre, cu atat cifrele vor fi mai aberante.
Conform tabelelor cica sunt 15.000 de romani intre 45 si 65 de ani care folosesc aplicatia asta? Serios? Mai trecem si prin filtru logic ce ni se da la mestecat, sau inghitim ca gascanii toate aberatiile?
Shelly pe youtube are 2 milioane de romani care i-au dat follow? Pe bune? 1 din 10 romani a dat follow lu shelly pe youtube? Chiar nu suna nimanui a inventie aberanta a unei platforme care umfla cifre pentru a-si creea in mod artificial un aer de importanta? Se pare ca nu. Daca youtube scrie asta…e clar ca este asa. Incredibil ce roboti lipsiti de judecata logica am ajuns.
La poza cu The Challengers este un typo la anul când se va lansa byte – este trecut 2109
Eu am aflat de TikTok din reclamele de pe Instagram cu o studentă in România: https://instagram.com/wolfie_bby – 110k followers pe IG este ceva.
Sincer, cred că va prinde doar la puștii de sub 16 ani, la fel ca Snapchat. Dacă Instagram nu ar fi fost cumpărat de FB am fi văzut asemenea clipuri muzicale și în IG.
Mersi, Mihai!
John, desigur nu sunt cifre exacte overall. Platformele incearca sa diferentieze nr de users activi fata de numar de users inregistrati. Eu am doua conturi de Facebook. Pe unul nu l-am folosit niciodata. L-am facut de test acum 10 ani. Dar el nu e activ, Facebook nu il numara. Si pe LinkedIn sunt oameni cu 2 profiluri. Si-au uitat parola, nu mai au acces la contul de mail de la fosta firma etc. Mai sunt si cei care si-au creat din diverse motive mai multe conturi (postaci, concursomani etc).
Ce vreau sa zic e ca dincolo de procentul (destul de mare cred, nu mai tin minte exact cat era pentru FB) de conturi create in plus (sa nu le zic fake) sunt totusi niste cifre. Sunt niste multi oameni.
Cifrele despre TikTok sunt dintr-un research pe un numar de oameni reprezentativi in mediul urban. Este foarte posibil ca multi dintre cei de peste 45 sa fii avut Musical.ly instalat (de acum 5 ani, cand aveau 40 de ani) ori sa isi urmareasca copiii in social media. TikTok chiar un trend acum printre copii si parintii isi instaleaza aplicatia ca sa ii urmareasca.
Ce as vrea sa spun si ce am vrut sa spun prin acel articol a fost ca exista acest fenoment, are sanse mari sa nu se stinga repede, parintii ar trebui sa fie atenti la aceasta platforma, iar marketerii sa nu ii ignore potentialul daca makes sense in planurile lor de promovare.
Cat despre Selly, eu cred ca sunt reali acei subscribers. Si ar fi 2 din 10 romani pe YouTube care i-au dat subscribe.
Cat despre a crede companiile, pana la o demonstratie contrara, trebuie sa le credem. Asa functioneaza relatiile interumane de mii de ani, de la formarea comunitatilor. Pe incredere. Dar cine greseste, plateste. Se intampla si in pesteri, se intampla si in Fortnite.
eu ii urmaresc pe toti(influneceri) prin aplicatie nu stiam ca exista si site, voi intra si pe site ca sa vad lucruri interesante si nu doar prostii din romania. eu o urmaresc si pe andra gogan ca sa vad ce posteaza la ce face reclama si NU cumpar/folosesc produsul respectiv. eu din cauza ei am renuntat sa mai fac cumparaturi la Kaufland,nush cat conteaza din aia 1mil de followersi dar na..hater mare mare stiu.. pff.
[…] resurse despre Tik Tok – aplicația mobilă a momentului: Articol Cristian Manafu dedicat profesioniștilor din marketing, Editorial NY Times “What is Tik Tok”, Despre Influencerii de pe Tik Tok pe blogul Hit […]
1 miliard de descarcari la nivel mondial, ma intreb cati chinezi fac parte din cei 1 miliard, fiind o aplicatie chinezeasca. Si apoi ma intreb cati social bots ar fi intre cei 1 miliard.
Jumatate sunt chinezi.
Ma poate ajuta cineva in legatura cu consumul internetului in aceasta aplicatie? Mie mi a facut un cost suplimentar de 300 de euro intr o noapte pentru ca am lasat internetul deschis si cred ca am lasat aplicatia deschisa in bara.Este posibil sau orange ul a luat o razna?
Este posibil ca intr o noapte lasand aplicatia tik tok deschisa in bara sa fac costuri suplimentare la abonament de 300 de euro?Stie cineva cati mega consuma?
Avand in vedere ca putine branduri din Romania stiu sa creeze content clasic pe platforme proprii sau Facebook, Instagram, este interesant de vazut daca au creativitate sau nu pentru TikTok.
[…] platformă, unde se află cea mai mare parte din publicul țintă vizat (determinat în urma unei cercetări din anul 2019, realizată de Isense Solutions, rezultând 50.540 de utilizatori cu vârsta cuprinsă […]
Cum pot deloca o persoana daca am blocat o si unde pot intra?? Multumesc
[…] TikTok are la baza fosta aplicație Musical.ly. In 2017, compania ByteDance din Beijing a cumparat cu un miliard de dolari start-up-ul Musical.ly din Shanghai, care avea deja succes international si peste 200 de milioane de utilizatori. Mai mult, ByteDance lansase deja în 2016 o aplicatie similara pe piata chineza, numita Douyin. Astazi, exista in paralel Douyin in China si TikTok in restul tarilor. Sursa info aici. […]
Este o prostie de aplicatie. Gen cum este sa fi filmat de diverse persoane fără ca tu să sti ca esti filmat si sa fi pus pe TIKTOK iar in fundal cu zoom pe imaginea ta sa ruleze “sărut mâna sa va dau la muia “
Pentru că platforma a revenit în discuțiile publice și mereu ai atras atenția asupra ei, mi-am luat curaj și am intrat în ea. Zilele trecute. La prima vedere este un “story” desprins de la o aplicatie platformă, precum Instagram, Facebook și multiplicată de n ori. În comparație cu TikTok, partea de story scurt și static de la Instagram este ca o poezie cultă. Dar ce este relevant este libertatea de a spune orice și aproape oricum, despre viața ta. Mai mult, pragul de audiență este destul de ridicat – cu cifre de zeci de mii, pentru oameni obișnuiți care fac lucruri fără sens, improvizează, tâmpenii de pierdut timpul. Dar au succes. De revizitat aplicația acum, în plină pandemie – am văzut acolo contul/profilul WHO și au executat bine – creații interesante despre igienă, salutare fără contact, etc. Este un canal, TikTok, cu o audiență impresionantă. Vizualuri care ajuns direct la un număr imens de privitori. Dacă!…Pe de altă parte m-a înfiorat, este adictivă, este ca o ruletă rusească – mai mult, mai mult, mai mult, în plus, te aștepți ca la următorul clip cineva să facă ceva care se termină tragic (am văzut ceva cu violență, un fel de bâză care l-a dat la pământ pe receptor).
Da, WHO si TikTok au facut o treaba buna!
Vreau sa îmi găsesc tik tok
[…] TikTok, pe segmentul de vârste cuprinse între 14 și 65 de ani, din mediul urban, conform iSense Solutions. Tinand cont ca aplicatia a fost la inceput populara pe segmente de varsta mai mici, putem aprecia […]
[…] Source: Manafu […]