Marketingul prin influenceri are în România o istorie de vreo 10 – 11 ani, de pe vremea când apăreau agențiile de social media și primele campanii pe bloguri.
Atunci a fost înființată Blog Agency, prima agenție dedicată campaniilor cu bloggeri, care ulterior s-a transformat în Standout și a crescut portofoliul de servicii oferite. La scurtă vreme, lansam și eu o agenție de social media, care a derulat multe campanii cu bloggeri pentru o serie de brand-uri mari. Blogal Initiative a „democratizat” apoi colaborările cu bloggeri, fiind prima agenție de microinfluenceri (acum se numește Kooperativa 2.0 și oferă servicii extinse).
E drept că despre influencer marketing am vorbit în câteva întâlniri cu bloggeri și oameni din advertising încă din 2006, în cadrul meetup-urilor Netoo. Subiectul discuțiilor era atunci „publicitatea pe bloguri”.
Agențiile de PR au avut și ele un rol important încă de la începutul fenomenului. Îmi amintesc de o colaborare cu McCann PR pentru Microsoft și un proiect cu Premium PR pentru Mastercard, din 2008, și de două proiecte cu The Practice, pentru Varta și Stella Artois, din 2010. Astăzi, agențiile de comunicare sunt omniprezente în piața de influenceri.
Și clienții au avut un rol important în dezvoltarea conceptului la noi. Primele branduri care au implicat bloggeri în campanii au fost Dacia, Vodafone, Pepsi, Microsoft, Fiat, Mastercard, ING, BCR, Danone, LG etc.
Aș mai menționa ceva în această istorie simplă a influcencer marketing-ului autohton. În 2018, s-au împlinit 10 ani de la primul program cu influenceri din România. Este vorba de campania de lansare a modelului A4 de către Audi și agenția de publicitate Cohn & Jansen, în februarie – martie 2008.
Noul val de agenții
Pe măsură ce YouTube, Facebook și Instagram au crescut în rândul publicului local, au apărut noi celebritați din social media sau altele mai vechi s-au reactivat printr-o prezență mai mult sau mai puțin susținută. Astăzi, sub umbrela influencer, întâlnim bloggeri, youtuberi, instagrammeri, oameni cu comunități mari pe Facebook, celebrități media, artiști etc. Agenția Starcom i-a împărțit în trei categorii mari: oameni obișnuiți cu o prezență activă în social media, specialiștii și celebritățile. Detalii complete găsiți aici.
Noul val de influenceri a dus la apariția unui nou val de agenții, care au împrumutat elementele de comunicare de la companiile de PR și pe cele de impresariat de la firmele de talent management. Eu am numărat 19 companii care au (și) ca obiect de activitatea gestionarea colaborărilor între influenceri și branduri. Nu am inclus aici agențiile de PR. Toate fac astăzi influencer marketing sau blogger relations.
APRIL MANAGEMENT
Influenceri: Monica Bârlădeanu, Emil Rengle, Roxana Voloșeniuc, Vladimir Draghia etc.
LinkedIn
ARBO INFLUENCER MARKETING
Influenceri: Bloggeri din nișele family, travel și wellbeing
Website
BUZZ STORE
Influenceri: Microinfluenceri din mai multe domenii aflați în baza agenției
Website
FABRICA DE PR
Influenceri: Horia Brenciu, Florin Dumitrescu, Mihaela Sava, Robert Diaconeasa etc
Website
FIRST BUZZ
Influenceri: Gheorghe Hagi, Catalina Ponor, Cristi Chivu, Raul Rusescu etc.
Website
GLOBAL INFLUENCERS
Influenceri: Matei Dima, Alina Ceușan, Ilie Bivol, Andrei Șelaru, Cristi & Vlad Munteanu, Mihai Bendeac, Gina Pistol etc.
Website
GREATEENS by McCann PR
Influenceri: Microinfluenceri din mai multe domenii aflați în baza agenției
Website
HIT YOURSELF CONSULTING
Influenceri: Bianca Adam, Noaptea Târziu, Radu Constantin, Andreea Bălan, Vlad Grigore, Alin Pandaru etc.
Website
INFLUENCIVE TODAY
Influenceri: Microinfluenceri din mai multe domenii aflați în baza agenției
Website
INFLUENT SOCIETY
Influenceri: Cristina Ich, Andrei Leonte, Raul Popa, Marius Copil etc.
Website
KOOPERATIVA 2.0
Influenceri: Bloggeri și microinfluenceri din mai multe domenii aflați în baza agenției
Website
LE SQUAD
Influenceri: Microinfluenceri din mai multe domenii aflați în baza agenției
Facebook
MAKEOVER BURO
Influenceri: Cristina Ich, Carmen Negoita, Noemi Meilman etc
Website
ROMANIAN ARTISTS AGENCY
Influenceri: Razvan Exarhu, Virgil Iantu, Sore, Adrian Despot, Lili Sandu etc.
Website
STANDOUT
Influenceri: Influenceri din mai multe domenii aflați în baza agenției
Website
TALENTIVITY
Influenceri: Adela Popescu, Radu Vâlcan, Laura Cosoi, Catalina Grama, Razvan Fodor, Iulia Vântur, Alina Chivulescu etc.
Facebook
TRENDING INFLUENCERS
Influenceri: Nume diverse, cu prezență pe Instagram, din domenii variate.
Website
VIRAL STUDIOS
Influenceri: Mikey Hash, Zaiafet, Alex Ghidush, Andrei Cosmin, Kaira etc
Website
2PERFORMANT
Nu este o agentie propriu-zisă, ci mai degrabă o platformă care unește cererea și oferta de influenceri.
Website
Nu rata Influencer Marketing Conference!
Pentru prima dată în România, influencer marketing devine subiectul unei conferințe, pe 13 septembrie, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel. Influencer Marketing Conference este de altfel primul eveniment dedicat din Europa Centrală și de Est, care are ca invitați vorbitori cu experiență din Suedia, Franța, Germania, Anglia și România. Dacă lucrezi în marketing, comunicare sau digital și ai derulat deja campanii cu influencers, acest eveniment îți aduce informații utile despre cum să îți cheltuiești bugetele eficient, cum alegi cei mai potriviți endorsers, ce măsori într-o campanie etc. Rezervă un loc acum! Sunt doar 300 de locuri disponibile!
Foto: Designed by Freepik
Foarte bun articolul, multumesc pentru postare.
Multumesc mult pentru linkuri!!!
[…] RO: O listă cu 16 agenții care fac Influencer Marketing în România (via Cristian Manafu). […]
[…] vine vorba despre stilul street fashion și street style. Cântăreți faimoși, designeri și influenceri au adoptat a purta fie t-shirts oversized sau hoodies oversized. Hainele ce par să fie cu câteva […]
[…] 12. În România există 13 agenții dedicate Influencerilor. (sursă) […]
Am descoperit agentii noi (cel putin pentru mine). Hai multam fain Manafu! 🙂
[…] 12. În România există 13 agenții dedicate Influencerilor. (sursă) […]
[…] 12. În România există 13 agenții dedicate Influencerilor. (sursă) […]
În 2020 cum mai stă treaba? Se poate actualiza articolul? M-am folosit de toate cele menționate. Niciuna nu mă vrea/nu răspunde chiar după 1 an și 6 luni. Am mai găsit „brand tube” care au aceeași atitudine: nu răspund. Mi-au scris: vă răspundem astăzi. Au trecut 1-2 luni de atunci.
Vreau să iau legătura și cu altele poate găsesc ceva să mă asociez cu cineva să-mi meargă și mie că muncesc de prea mult timp în zadar. Doar cheltui și nu se vede nimic pozitiv!
O alta agentie ce merita mentionata este VIVINET – Digital Agency.