Cumpărătorii români vizitează, în medie, magazinele online de 3-4 ori pe săptămână, iar 77% dintre aceaștia fac cumpărături de cel puțin două ori într-un an de la același magazin, arată o analiză realizată de GPeC și iSense Solutions. Atunci când aleg un magazin online, românii sunt atenți la prețul serviciilor sau al produselor și aleg să facă cumpărături online pentru a economisi timp.
De unde cumpără românii cel mai des de pe internet
eMAG ocupă prima poziție în topul site-urilor de pe care românii cumpără cel mai des, fiind preferat de 58% dintre cumpărătorii online. Clasamentul continuă cu site-ul de anunțuri OLX și retailerul online elefant.ro, cu 12%. Aceiași jucători ocupă primele 3 poziții și în topul platformelor online de pe care românii au făcut cumpărături în ultimele 12 luni, 73% (eMAG), 31% (OLX) și 26% (elefant.ro). Clasamentul continuă cu Okazii.ro (18%) și H&M (17%).
Ce produse și serviciile cumpără românii online
Cu o medie de 3 ori pe an, 90% dintre respondenții studiului preferă să achiziționeze din mediul online produse electronice și electrocasnice. Clasamentul continuă cu achiziția de computere, accesorii, software și hardware (82%), îmbrăcăminte și încălțăminte (80%), cosmetice și produse farmaceutice (77%), sejururi și servicii de turism (70%), servicii în domeniul telecomunicațiilor (69%), cărți, reviste și DVD-uri (67%) sau produse alimentare și catering (55%).
Motivele achiziției din mediul online
72% dintre respondenți aleg un magazin online pentru a economisi timp. 51% dintre români preferă shopping-ul online pentru varietatea mare de produse găsite și posibilitatea de a compara ușor ofertele propuse. Pentru aproape jumătate dintrecumpărătorii online, 48%, prețurile mai accesibile sunt principalul factor de selecție al unui magazin online, în timp ce 43% dintre aceștia spun că și-au găsit produsul dorit doar pe internet. 41% dintre respondenți apelează la ofertele magazinelor online din comoditate, în timp ce 6% dintre aceștia consideră cumpărăturile online ca fiind cele mai populare.
Atunci când aleg să achiziționeze un produs de pe un anumit site, principalele criterii de evaluare sunt: prețul produsului, încrederea pe care o oferă magazinului online, timpul de livrare, calitatea informațiilor de site și ușurința procesului de cumpărare.
Metode de plată cel mai des folosite
Plata în numerar la primirea coletului este pentru 78% dintre respondenți metoda preferată. 50% dintre cei chestionați menționează că plătesc și online folosind cardul, urmată de plata în numerar la sediul magazinului, 17%. Pentru transferul bancar sau folosirea serviciilor de ”bani virtuali” optează 9% dintre românii chestionați.
În ceea ce privește plata online, lipsa încrederii în magazine este principalul motiv pentru care românii nu folosesc cardurile bancare. Frauda se clasează pe locul secund, în timp ce timpul lung de recuperare a banilor în cazului unui retur este un alt motiv suficient de puternic pentru a nu realiza plăți online cu cardul.
Fidelizarea clienților
În ceea ce privește fidelizarea clienților, 13% dintre respondenții studiului nu au cumpărat în ultimul an de la același magazin online pentru că nu au găsit produsul sau serviciul căutat (54%), au găsit oferte mai bune în altă parte (27%) sau nu au fost mulțumiți de serviciile magazinului (3%). De asemenea, 72% dintre respondenții studiului declară că ar avea mai multă încredere în a face cumpărături online dacă ar exista o asociație care să reprezinte interesele consumatorilor.
Atunci când optează spre achiziițiile online, românii sunt atenți și la condițiile de garanție și servisare (84%), politica de retur a magazinului (80%), informații despre procesul de cumpărare și modalitatea de plată (76%).
Cercetarea a fost realizată în luna aprilie 2017 pe un eșantion reprezentativ urban format din 1.012 respondenți selectați din panelul online researchromania.ro, persoane cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet.
Sursa foto: © Rido | Dreamstime.com – Man Payment Online With Credit Card Photo
Buna ziua. Va rog frumos D-l Cristian Manafu daca puteti sa ma ajutati si pe mine cu o documentatie referitoare la proiectul Zestre pentru Europa. Intentionez sa fac un studiu de caz pe aceasta tema la lucrarea mea de disertatie si am vazut ca ati fost unul dintre initiatorii acestui proiect. V-as fi foarte recunoscatoare daca m-ati putea ajuta cu ceva materiale. Multumesc din suflet!
Stimata doamna, sef de proiect a fost Adrian. https://cristea.wordpress.com/
Faptul că în topul magazinelor online preferate sunt 2 second-uri spune multe despre “starea nației”, ca să zic așa.
Cumparam de la eMag inainte, dar am inceput sa ma reprofilez, au fost prea dese situatiile neplacute in ultima perioada cu comenzile mele.