Noul logo al Bucureștiului a stârnit spiritele pe Facebook. În mai puțin de jumătate de zi, oameni cu ceva timp liber sau cu un ochi bun au găsit mai multe exemple care anulau originalitatea creației alese din cele 230 de proiecte înscrise în cursa pentru „potul” de 50.000 de lei, pus în joc de primărie. Unii l-au găsit banal (e și părerea mea), alții au arătat că în băncile de imagini există modele similare sau chiar mai bune. Lovitura de grație a venit însă pe filieră taiwaneză. Simbolul primarului din New Taipei seamănă foarte mult cu logo-ul propus de timișoreanul Narcis Teodor Lupou. Sau mai bine zis, logo-ul creat de Narcis seamăna cu simbolul lui Eric Chu. La scurt timp, presa a anunțat că primăria a anulat concursul.
Asemănările sunt uneori întâmplătoare
Autorul a venit cu o poveste pentru creația sa, a explicat pas cu pas metamorfoza logo-ului și a rezonat probabil cel mai bine cu așteptările juriului. Găsiți prezentarea proiectului aici. Totuși asemănarea e izbitoare. Poate fi chiar o coincidență nefericită pentru creatorul timișorean. Se întâmplă adesea în lumea branding-ului. Iată câteva exemple!
Poate de aceea autorul ar fi trebuit să se asigure de originalitatea creației sale. Poate de aceea juriul ar fi trebuit să verifice înainte de verdict, chiar dacă toți cei înscriși au jurat cu mâna pe inimă că lucrările lor sunt originale.
Dar cum puteau să verifice? Am căutat câteva căi și sunt deschis la alte sugestii.
Te gândești un pic înainte
Dacă elementul grafic este simplu, ușor de creionat și pare să fie o soluție rapidă, autorul trebuie să își pună întrebarea: „Oare nu cumva cineva s-a gândit la ceva asemănător?”.
Experiența ar trebui să te pună pe gânduri
Un om cu experiență în design are ochiul format, e atent la tot ce e în jurul său, caută inspirație în orice loc și păstrează în minte clișee, evident, pentru a le evita.
Cauți pe Google Images
Este cea mai cunoscută cale prin care identifici imagini similare. Vezi unde a mai apărut fotografia, încărcând efectiv imaginea ta sau un link spre ea. Click aici!
Cauți pe TinyEye
Un alt motor de căutare inversă. Pornind de la o imagine, TinyEye îți afișează fotografii similare. Nu reușește să distingă fețele oamenilor, precum Google Search, dar pentru logo-uri ar putea să fie util. Click aici!
Cauți în băncile de imagini
Sunt multe, foarte multe deja surse online de imagini și chiar logo-uri. Cele mai cunoscute de mine sunt iStock, Dreamstime, 123RF, Shutterstock. Ele oferă multe variante de icons și elemente grafice. Orice asemănare cu ceva dintr-o astfel de bancă ar trebui să fie un semnal de alarmă.
Apelezi la forumurile de design
Sunt multe site-uri ale comunităților de designeri, unde se schimbă idei și păreri. Un designer ar putea beneficia de ochiul format al celor de pe un forum de specialitate. De exemplu, pe Reddit există o secțiune dedicată verificării logo-urilor.
Verifici pe site-urile de proprietate intelectuală
Există WIPO (World Intellectual Property Organization), unde poti căuta (și) după imagini, la fel ca pe Google Search, însă există și TESS (Trademark Electronic Search System) în US și IPO (Intellectual Property Office) în UK, unde poți verifica după cuvinte cheie. La nivel european este disponibilă și pagina eSearch, aparținând EUIPO (Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală), care folosește motorul Trademark Vision, disponibil separat ca free-trial pentru cei care vor să aprofundeze căutarea.
Angajezi un avocat specializat în proprietate intelectuală
Multe firme de avocatură s-au specializat ori și-au format echipe dedicate proprietății intelectuale, fie pentru a reprezenta companiile în potențiale litigii, fie pentru a le asista la înregistrarea mărcilor. Pentru un comision, acestea se asigură că logo-ul este original.
Creezi logo-ul în urma unui proces complex și complet de branding
Oricine poate crea un logo. De altfel, multe logo-uri celebre au fost create pe colțul unei mese. Astăzi însă, procesul de branding e mult mai sofisticat și scade riscul de coincidență.
Suntem deja la al doilea scandal de branding în România, după cel al „frunzei de țară” de acum 7 ani. Ar cam trebui să ne învățăm minte!
Nu e niciun branding Cristi. Un logo nu inseamna branding. Chiar si un logo reusit nu inseamna nimic fara context.
Prea mult tam tam, poate s-a inspirat sau nu, oricum este foarte greu sa creezi ceva, sa nu semene cu logo-ul altuia. Important este ca Bucurestiul nu statea in drum de un logo, mai ales platit. De banii aia se puteau face alte lucruri mai folositoare.
Prea se exagerează. Cred ca important e mesajul, sa fie unul personalizat…. In rest, totul seamănă în ziua de azi