MANAFU*

Abonamente Evensys

De ce inca nu prinde Twitter in Romania?

twitter in romania

Tocmai am observat că am trecut zilele acestea de 70.000 de followers pe Twitter, moment în care am zis să mă uit puțin la activitatea mea în rețea. Am crescut cu 20.000 de followers în ultimele 6 luni. Aproape 90% dintre urmăritori provin din România, iar în ultimele 28 de zile, cele 90 de mesaje publicate au adunat 97.000 impressions (numărul de conturi către care au fost livrate acele mesaje). Dacă nu folosiți încă Twitter Analytics, ar trebui să aruncați un ochi. Vă arată niște date interesante.

Cu toată această creștere la nivelul contului personal (pe care probabil au simțit-o și alții), dar și la nivel general, după cum ne arată ZeList Monitor, Twitter încă ridica întrebarea: De ce nu prinde în România?

Lipsa celebrităților

Twitter nu a atras nume mari în România. Cu excepția câtorva cântăreți și jurnaliști, pe Twitter nu întâlnești prea multe vedete locale. În alte părți, celebritățile de orice fel au susținut creșterea rețelei, atrăgând publicul după ele. Vedetele noastre preferă să redistribuie conținutul de pe Facebook.

Lipsa suportului

Twitter nu a încurajat în niciun fel creșterea pe piață locală. De exemplu, în continuare, nu ne bucurăm de o căutare în limbă română în rețea. Dar putem cauta în Inuktitut, limbă eschimoșilor canadieni. Abia în ultimii doi ani, am reușit să vedem în câteva conferințe locale oameni de la Twitter, cel mai adesea însă fiind specialiști în tehnologie, nu “€œevangheliști”.

Lipsa utilizatorilor

Numărul mic al utilizatorilor activi este cel mai evident motiv. După 8-9 ani de Twitter în România, avem doar 330.000 de conturi deschise, dintre care doar 1 din 11 este activ lunar. Instagram evoluează mai repede și reușește să crească și numărul utilizatorilor activi.

Lipsa campaniilor

Campaniile pe Twitter nu sunt încurajate. Deși a anunțat în august 2014 că România intră în rândul piețelor cu acces la serviciile de advertising, la înregistrarea ca advertiser,  nu apărem ca o opțiune la țara de origine. Eu am văzut până acum doar o campanie pentru Samsung. Până și Shazam a avut mai multe campanii din România, în ultimul an.

Lipsa hashtag-ului

Românii nu folosesc hashtag-uri, cuvintele cheie care agregă și întrețin discuțiile pe Twitter. Abia recent, emisiunea “€œRomânii au talent” a inclus un hashtag pe ecran. Televiziunile trebuie să accepte deschis efectul second screen. Aproape 80% dintre americani folosesc un terminal mobil în timp ce se uită la TV. Nu suntem noi în US, dar sigur fenomenul e prezent și la noi.

Lipsa reprezentanților

Nu există un reprezentant Twitter pe plan local. Toate celelalte rețele sociale (unele chiar au dispărut între timp) au avut aici fie birou, fie o agenție parteneră. Tot în august anul trecut, în media online, a apărut știrea că Twitter va avea un om în România. L-a văzut cineva?

Twitter va împlini în vară 9 ani de la lansarea oficială pe piață. Eu voi împlini săptămâna această 8 ani de când am deschis contul. Am multe amintiri frumoase legate de Twitter și într-o vreme era rețeaua mea preferata. Facebook a avut o strategie mai bună și ne-a câștigat atenția. Toată revoluția foto & video prin care trecem de câțiva ani a alterat frumusețea scrisului în 140 de caractere.

Crede cineva că își va reveni Twitter în România?

Articole externe:

De ce nu a prins Twitter în România (Marius Sescu)
De ce nu e mai popular Twitter în România? (Fabrica de Net)

27 comentarii

  1. cismaru says:

    imho, nu isi va reveni si nici nu are de ce. publicul din RO nu este atat de initiat in ale online-ului deocamdata pentru continutul de pe tw. inca suntem la stadiul de like si share poze cu pisici si mancare, pofta de informatie fiind inca in plan secund

  2. Vlad says:

    Eu am redescoperit Twitter de vreun an și mi se pare mult mai util în informare și interacțiune decât Facebook.
    Nu prinde în România, cred eu, pentru că e mult mai puțin grafic și mult mai mult text(chiar dacă limitat la 140 de caractere), pe Twitter n-are niciun ‘farmec’ să stalk-uiesti pe cineva și mulți oameni nu văd utilitatea rețelei (cumva e mai comod algoritmul de livrarea a conținutului de pe Facebook, decât feed-ul de Twitter).

  3. Da, cred, are un foarte mare potential. Fata de anii trecuti, in ultimele luni contul meu a fost tintit ‘agresiv’, de Samsung, Orange, Telekom. Am testat si reactii, cei de la Orange si Samsung au raspuns prompt. La Telekom nu am incercat. Overall, este vizibil mult mai mult reclama in flux.

    Pot observa si eu ca desi se vand foarte multe TV-uri Smart nu se foloseste pentru campanii mixte media-business, aplicatia de Twitter ce poate rula peste emisiune. Adica s-ar putea genera direct comentarii in crawl-ul de emisiune, fara SMS/telefoane in direct, etc. Ar fi de adevaratelea live intrusion, reactie in direct.

    Folosesc Twitter mai ales pentru surse internationale (cauze, stiri, persoane) pe domenii relevante – dezvoltare durabila, food, Slow Food, natura, inovatie. Asta este valoarea sa cea mai puternica, este mai buna decat orice corelare de surse de stiri.

    Pana la Twitter, in lunile anterioare ma delectam cu Flipboard. Am trecut la Twitter, unde am descoperit cunostinte, relatii. Nu folosesc Facebook si mi se pare ca a devenit un loc extrem de confuz si aglomerat.

  4. […] Și chiar în aceste momente când eu scriu despre Twitter am citit o postare pe blogul lui Manafu care punctează câteva motive importante la întrebarea ”De ce nu prinde Twitter în România?” […]

  5. Liviu R. says:

    Despre lipsa utilizatorilor ori a interactiunii de pe Twitter, nu pot gasi un motiv cert. Se poate ca WhatsApp ori Instagram sa fie parte din acest motiv.
    La partea de campanii, insa, pot sa ma pronunt. Twitter, deocamdata, ofera un raport pret/audienta si pret/interactiune destul de scump. Sigur, asta cumva deriva tot din lipsa utilizatorilor. Apoi, structura Twitter forteaza la bid-uire agresiva si chiar daca, in principiu, nu ar fi o problema (in fond, in GSN, pe IT se lucreaza la fel de agresiv), lipsesc totusi reguli de bidding avansat si exista riscul enorm de a irosi bugetul.
    Apropo de second screen, Facebook ruleaza mult mai bine pe segmentul asta, desi, ca o ironie a sortii, Twitter promoveaza conceptul asta pentru a dovedi propria utilitate.

  6. @Tiberiu
    Eu folosesc Zite mai multe decat RSS Reader. Banuiesc ca si Flipboard iti ofera surse multe de informatii. Nu mai caut asa mult noutatile pe Twitter din cauza atractiei mai mari a vizualului. Si in RSS Reader pe unele categorii citesc in versiunea cu imagini, nu doar titlurile.

  7. @Liviu
    La noi, da, Facebook a preluat second screen, dar in afara Twitter conduce. La noi, cred ca doar la Eurovision si finale de cantareti se anima un pic mai mult spiritele.

  8. @Vlad

    Problema pe care o vad eu la noi e ca acei oameni activi si cu multi followers isi rezuma activitatea acum la share-ul de pe blog sau FB. Nu toti dar o mare parte. Nu poti genera conversatie doar din link-uri share-uite, nu?

  9. @andrei

    a mai scazut Loke begging-ul, cel putin asa simt eu. si nici pisici atat de multe nu am mai vazut. dar poate am curatat eu lista de prieteni sau am conexiuni mai istete. 🙂

  10. Eu folosesc Twitter-ul mai ales pentru Real Time News de afară (CNN, Fox, vedete, reviste, ziare) și pentru a urmări evenimente importante cu ajutorul hashtag-ului (de exemplu live-wall-ul de #MH17 de exemplu când a căzut avionul Malaysia Air sau finala #vocearomaniei). De asemenea vedetele din muzica internațională au declarații mult mai rapide și mai interesante pe Twitter decât pe Facebook. Și mai ușor de găsit.
    Mă uitam la mesajele de pe contul meu Twitter din 2007-2009 și am descoperit că pe vremea aceea Twitter era Social Media! Acolo erau discuțiile, certurile, glumele… Facebook s-a mișcat apoi mult mai interesant pentru români. Iar acum Instagram, mai ales pentru tinerii care folosesc aproape exclusiv smartphone-urile (și aproape deloc desktop/laptop).

  11. Șerban says:

    Curios că tocmai tu te întrebi de ce nu prinde, când interacțiunea ta cu urmăritorii tăi este foarte aproape de zero. Cine crezi că vine „din afară” ca să te vadă cum vorbești singur?

  12. Andrei Visan says:

    Ca in orice business, tine de strategia lor. Daca ei nu fac nimic in directia asta, pt ca probabil suntem prea mici pt ei, nu se va intampla vreo evolutie magica. Am lucrat cu twitter ads pe un cont din UK, serviciu pay per click, si mi-a parut ca au cel mai greoi si necomunicativ departament de suport. Per total.. senzatia mea a fost ca nu prea ii intereseaza, si nu numai in Romania.

  13. @serban

    nu e vorba de interactiune si despre cum alege fiecare sa foloseasca twitter, e vorba de lipsa utilizatorilor.

  14. Petreanu says:

    E o sursă minunată de informaţie. Eu mi-am creat propria mea “redacţie” de căutători de ştiri, analize şi documentare – nici n-am timp să citesc tot ce-i interesant din fluxul meu.

    Ca interacţiune, însă… Limitarea mesajului la 140 de caractere este o condiţie care elimină o mare parte din public: concizia e o caracteristică a educaţiei.

  15. Șerban says:

    @Manafu Nu cred că ai înțeles exact ce am zis. Utilizatorii, chiar și dacă vin puhoi pe Twitter, când nu vor avea parte de interacțiune, crezi tu că vor sta? Tu, de exemplu, nu interacționezi cu nimeni. De ce te-ar urmări cineva care nu te cunoaște? Poate e interesat de ce scrii, dar dacă e interesat să afle mai multe detalii de la tine, cum crezi că va fi posibil, când tu nu apeși pe „Reply” niciodată?
    Sper să îmi răspunzi, de data asta, nu să te faci că nu ai înțeles întrebarea. 🙂

  16. E foarte simplu, Serban. Tine de felul in care alegi sa folosesti platforma. Pe Instagram, la noi, jumatate sunt privitori, poate chiar mai multi. Nu creeaza nimic, dar folosesc platforma.

    In cazul Twitter, unii fac conversatie, altii dau informatie. Si cum spunea Victor in articolul lui si Vlad, poti sa iei Twitter ca o sursa de noutati / info interesante. Eu incerc deci sa fac pe “interesantul”.

    Si dupa cum e trend-ul, social media o sa se schimbe in vizual in retele si convesatie in dark social (instant messaging).

    Multumit?

  17. Poate spun prostii, dar “a vorbit si nea Ion, ca si el e om” 😉
    Cine sunt “grosul” celor de pe Facebook si ce fac ei?
    Twitter este altfel, mai putin…”vizual” 😉 , mai putin adaptat pentru a posta pisici sau pentru a juca anumite jocuri, se adreseaza unor altfel de oameni, mai putini ca numar.
    Cei de la Twitter nu au vrut/nu au stiut/nu au putut sa se implice si sa realizeze o “masa critica”, masa ce i-ar fi adus si pe ceilalti pe aceasta platforma sociala.
    Multi nu inteleg bine “cu ce se mananca” Twitter, la ce le-ar folosi, nu au prietenii aici.

  18. […] Postul meu despre Twitter, de săptămâna trecută, a stârnit câteva reacții, după cum probabil era de așteptat. În ciuda performanțelor slabe la “examenul de capacitate national”, rețeaua de microblogging are încă fani buni, care caută să îi găsească o utilitate zilnică. Victor scria pe blogul lui că vede în Twitter un instrument de filtrare a informațiilor de calitate, prin intermediul listelor. Părerea e susținută și de Vlad într-un comentariu. […]

  19. […] n-a murit, că eu sunt loginuit pe tuităr în timp ce vă prostesc aici. Bine, n-a murit, dar nici nu prinde. În lumea reală, tuitărul prinde, nu moare, trăiește etc., așa că am zis să vă dau un […]

  20. […] explic singur: Twitter nu avea o piaţă în România. Am scris deja de câteva ori pe tema asta aici, aici, aici şi […]

  21. […] Aceasta retea de socializare are un impact urias la nivel global (302 milioane conturi active lunar) dar in Romania, conturile de Twitter sunt inca putine. Problema pare a fi faptul ca la nivel local nu avem personalitati importante care sa foloseasca si sa promoveze aceasta retea pentru comunicarea consecventa cu utilizatorii. Dupa 9 ani de Twitter in Romania, exista peste 300.000 de conturi, din care prea putine active lunar. Cateva explicatii utile pentru care Twitter nu prinde in Romania, le poti citi pe blog la Manafu. […]

  22. […] vedetele (cu doar cateva mici exceptii)  au principalul canal de comunicare pe Facebook. Asadar, exista oare sanse ca Twitter-ul sa devina la fel de utilizat in Romania, precum este […]

  23. Dinu says:

    Salut ! Nu ştiu ce este Twitter – dar am autit de el însă nu m-a interesat, având casa pe Facebook. Dar din cauză că mulţi prieteni de pe mapamond au lăsat feisbucu’ şi-au migrat pă acest Twitter, mă cam bate gândul să-mi fac cont şi aici, ca să-i regăsesc.
    Nu mă interesează politica sau ştirile moderne, că eu “activez” în chestii mai naturale, mai de sănătate: nu despre mâncare sau aiureli cu flori, îngeraşi şi persoane trădate-n dragoste, ci… în “Earthing” sau “Barefoot lifestyle”. Ştiu că n-aţi auzit de ele, că nici eu n-am auzit de multe alte chestii care “dau bine” în România. Eu trăiesc în alte sfere…
    Deci aş vrea să ştiu dacă ar merita să-mi las o casă în care am locuit 8 ani şi să mă mut pe Twitter. N-am înţeles dacă pot pune filme sau albume foto. Că sunt om de artă…

    Dinu (Bucureşti)

  24. Dinu says:

    NU… Tuitteru’ ăsta e cam slăbuţ. Rămân totuşi pă feisbuc. Că aici mă ştie tot globu’

  25. Dan says:

    S-a mai desteptat Twitter in ultimii 3 ani? Ma gandesc sa imi extind campaniile si pe Twitter..insa eu merg pe vizual , poze, si pe platforma asta ….pff..e gri totul sau mi se pare? Macar pentru SEO are relevanta ?

  26. Geo says:

    Oare sa incerc o campanie de promovare a unor cursuri de HR pe Twitter? Pe FB rezultatele sunt cam triste. Daca tot e reteaua oamenilor informati…

  27. Cred ca mai degraba pe LinkedIn.

Comentează