Media se bazeaza astazi foarte mult pe Facebook pentru diseminarea informatiilor, mare parte din traficul pe site-uri venind din retele sociale. Pentru ele e important deci sa “viralizeze”. Si reusesc.
De ce? Pentru ca ne place foarte sa impartasim acele lucruri care ni se par interesante, mai intai de toate, si importante, apoi. Pentru ca dam usor mai departe acele lucruri care ne provoaca emotii puternice, ne dau o senzatie de teama, furie sau ne amuza mult. Spun chiar studiile.
Artistotel se intreba cum sa scrie prelegeri cat mai convingatoare. Iar raspunsul gasit s-a bazat pe trei principii: ethos, pathos si logos. Pe etica, emotie si logica. Astazi insa multe, foarte multe lucruri care se viralizeaza sunt lipsite de etica si logica. Iar viralizarea lor e sustinuta de media.
La inceputul anului, toata lumea a fost uimita de apusul de soare difuzat pe un mare panou din Beijing. S-a dovedit in cele din urma ca era vorba doar de o simpla reclama. Din pacate, stirea a fost colportata de Time, CBS News si Huffington Post.
Anul trecut, ne-a amuzat cazul familiei din China, in care barbatul si-a dat in judecata sotia deoarece copiii lor erau urati. “Stirea” a mai circulat si in 2012, fiind preluata si atunci de Huffington Post.
La noi, 2014 a inceput cu relansarea unei stiri de senzatie ce dateaza din 2010, 2011 si 2013. Iaurturile probiotice contin bacterii din rect si vagin. La o simpla cautare pe Google, vedem ca “stirea” a apare pe site-uri obscure si vanatoare de “SOC SI GROAZA”. Sunt citati si doi renumiti specialisti, peste tot cu aceeasi declaratie, despre care nu gasesti foarte multe informatii online. Se da chiar si o sursa in limba germana, in care unul din specialisti il citeaza pe celalalt fara referinte complete sau lamuritoare.
Inteleg ca media este mereu in cautarea senzationalului, ca nimeni nu mai verifica informatia in mai multe surse sau chestioneaza valabilitatea declaratiilor, insa pentru “igiena” personala pe Facebook, va recomand acelasi simplu search pe Google data viitoare cand “un tanar moare dupa ce s-a masturbat de 42 de ori”, “o caracatita imensa esueaza pe plaja din Santa Monica” sau isi pierde viata o celebritate. Fiti voi cei care au etica si logica.
Sursa foto: © Uros Kovandzic | Dreamstime.com
Facebook-ul este facebook. Face ce ştie mai bine, share-uieşte. Şi noi de multe ori avem tendinţa de a share-ui ceva, fără a ţine cont de utilitatea acelui lucru sau de veridicitatea lui. Părerea mea.
De acord cu principiul, uneori ne influenteaza atat de mult pathosul ca nu mai filtram prin celelalte. Insa la faza cu iaurturile, nici argumentarea contra de pe arhiblog nu tine. E bazat pe o logica foarte subtire, chiar mai subtire decat ce a articolului in sine care acuza utilizarea de bacterii din diverse surse. A ajuns si la mine viralul acela cu bacteriile acum ceva timp. Eu am consumat mereu iaurt, consum si acum, ce-i drept nu am copii ca sa-mi fac griji mai mari. Ideea e ca nu a ajuns la mine si nici nu am gasit vreo dezmintire concreta din partea firmelor iar informatia apare si de exemplu pe site-ul antena3. Nu pretind nici ca e adevarat ce se spune, nici ca e fals, idealul este sa ne informam inainte de a ne insusi o informatie, si da, inainte de a-i da greutate transmitand-o mai departe. Intrebarea mea este, prin ce difera articolul infirmator de pe arhiblog? Merita sau nu sa-l dau mai departe?
Vlade, când apare pathos-ul, dispare logica şi etica. Articolul infirmator de pe arhiblog nu face decât să atace pathosul, nemulţumirea că iaurturile pot contine bacterii vaginale, cu etica. Adică nu se poate să gândim aşa pentru că suntem o civilizaţie plină de principii. Când de fapt nu suntem. Însă dacă-l citeşti logica este invizibilă, şi din punctul ăsta de vedere nu-ţi face bine. Deloc. Pentru mine nu merită o ştire care doar produce agitaţie fără să spună nimic. Pentru tine merită?