La Biz SMS Camp, am vorbit despre cateva din tendintele in social media, pe care eu le-am identificat pentru acest an. Le voi pune si pe blog, in serial. Deja v-am spus de real-time marketing. Acum, pentru ca au aparut cateva date noi interesante, va vorbesc un pic despre social media readiness.
Conform studiului European Communication Monitor, citat de Ruxandra intr-o ampla analiza la ea pe blog, “aproape trei sferturi din comunicatori consideră că social media schimbă percepţiile publicului în legătură cu organizaţia, iar angajaţii, consumatorii, bloggerii şi managerii comunităţilor online (procentual, în această ordine) sunt priviţi ca nişte “gatekeepers” pentru organizaţii. Cu toate astea, doar un pic mai mult de o treime din comunicatori au dezvoltat politici şi strategii în această direcţie”.
In traducere simpla, apreciem valoarea social media, dar facem prea putin pasi spre adoptarea domeniului si a interactiona cu sus-numitii “gatekeepers”.
La o prima vedere, social media sunt o forma de media, un canal de informare, comunicare, divertisment. Istoric vorbind, organizatiile nu s-au pregatit pentru dezvoltarea radioului sau a televiziunii. In timp, au fost influentate de media, insa tot procesul s-a derulat natural. Presa, radioul si televiziunea au avut o crestere organica, iar organizatiile au raspuns tot organic noilor nevoie create. Au infiintat departamentele de PR si marketing sau au creat industria publicitatii pentru a lucra cu mass media.
In social media nu mai vorbim de o crestere organica. Vorbim de un Fat-Frumos cu personalitate dihotomica, precum Dr Jekyll. A crescut foarte repede, iar, asa cum ne arata si studiul citat, organizatiile nu au putut tine pasul cu el. Sau au abordat social media precum celelalte media traditionale. Au sarit, asa cum era “natural”, in “caruta” marketingului si comunicarii. Cei mai multi actori din domeniu astazi au trecut direct la promovarea produselor si serviciilor catre consumatori. Si multi se gasesc nepregatiti in fata lui Mr Hyde.
Priviti clipul de mai jos. Este un bun exemplu al impactului pe care il au social media in pietele mature, un stadiu la care Romania nu a ajuns inca. Dar va ajunge, iar atunci, cei nepregatiti nu vor gasi solutiile la probleme nici in experienta acumulata, nici in manualele de social media.