Titlul e usor alarmist si vine pe fondul unui articol genial din Catavencii. Lasand exagerarea la o parte, ma gandeam astazi in timpul AllThingsFacebook, dupa cinci evenimente despre comunicare, marketing si social media, ca Facebook nu mai e de mult timp gratis. Sa va explic.
Facebook, mai mult decat orice platforma social media, a prins si datorita faptului ca oricine putea sa isi creeze gratuit un cont. Ba mai mult, cand au aparut paginile de brand, companiile puteau doar cu o mica investitie de timp sa aiba o prezenta pe Facebook. Si puteau trimite foarte usor continut de pe alte platforme (blog, Flickr, YouTube, SlideShare etc). Vorba lui Stefanos de la Xplain, pentru multi, social media a inceput cu secretara care avea cont de Facebook.
Nevoia de resurse
Asistand la multe studii de caz in aceste coferinte de inceput de an, mi-am dat seama ca un brand nu mai poate creste astazi organic pe Facebook, nu mai poate trimite automat continut si nu mai poate lipsi cu zilele din interactiunea cu publicul paginii. Toate, dar absolut toate exemplele vazute au avut costuri la un moment dat. Totul se petrece in mare viteza in marea retea si consuma resurse.
Ce costa pe Facebook?
Totul costa astazi. Promovarea costa, iar Facebook, prin schimbarile recente, vrea bugete mai mari de la branduri pentru Ads. Aplicatiile costa fie ca sunt third-party apps, fie ca sunt custom made. Interactiunea si continutul costa. Cel putin daca includem salariul acelui community manager. Pentru Pepsi exista doi responsabili pe fan page. Pana si personalizarea paginii costa. Unele companii prefera sa lase agentiile sa se ocupe de lansarea conturilor. Sa va spun eu ca like-urile costa?!
In loc de concluzie
Multi au imbratisat rapid Facebook, avand experienta personala sau urmarind trend-ul. Vad oameni in conferinte care asteapta acea pastila efervescenta, care odata pusa in apa sa le dea un boost pe Facebook. NU EXISTA! Din ce am vazut astazi la AllThingsFacebook, jucatorii seriosi in aceasta retea pun banii pe masa. Sunt deja multe companii care aloca cateva zeci de mii de euro bune pe an pentru Facebook. Nu as fi surprins sa aflu ca au trecut chiar si de 100.000 de euro. Serios acum, e ceva ce nu costa pe Facebook?
“Interactiunea si continutul costa. Cel putin daca includem salariul acelui community manager.” – pai d-asta e Facebook pe bani? sa-i scuzam ca nu produc ei si continutul pentru paginile companiilor.
imi scapa ceva aici. cred ca sunt in continuare beat de somn.
Doar dragostea mamei e gratis…
Cred ca se face referire la costurile companiei pentru administrarea Facebook, nu doar la banii platiti direct catre Facebook.
Deci da, facebook e pe bani chiar daca spui ca nu cumperi ad-uri si facei aplicatiile inhouse.
Acuma articolul ca articolul dar eu zic domnule Manafu să te apuci de scris cu diacritice,pe bune.Uite cum apare titlul Soc,adică floare de soc :))). E clar că nu citim aşa cei care te citim pe tine,dar tu fiind un nume înonline-ul românesc, eu zic că ai fi un bun exemplu pentru a scrie cu diacritice.Adică poţi fi un exemplu negativ sau pozitiv mai ales în blogging. Sănătate!
nu scriu. nu pot. nu stiu de ce. am scris toata viata de ziarist cu niste fonturi modificate pentru Mac si am ramas cu obiceiurile alea. o s aincerc. o sa fac cursuri. dar mai aveti rabdare pana dau o buleala mare cu diacriticele! 🙂
asa si sexul e pe bani pentru ca o scoti pe gagica-te la suc. e cam tot aia.
sau cum timpul inseamna bani si ne pierdem timpul postand pe Facebook inseamna ca “facebook e pe bani”. nu prea are sens. 🙂
trimiti de pe Twitter pe Facebook automat si l-ai facut gratis. :)) dar atunci trebuie salariu pentru aia care posteaza pe Twitter si, soc, Twitter e pe bani, in cele din urma.
D.p.d.v. al unei comapnii, orice investitie in spatele unei activitati este exact asta… o investitie. daca ar plati oamenii cu popcorn cazut din cer, probabil ca atunic n-ar mai fi pe bani.
Dar atata vreme cat o persoana este platita sa faca acel lucru (fara sa mai pui la socoteala spatiu de lucru, calculator, telefon, curent etc.), sunt niste bani alocati in spate, nu? ca sunt mai multi sau mai putini, asta e alta discutie.
Nu-mi spune ca tu daca ai plati un angajat cu 500 eur (zic si eu) ca sa-ti administreze o pagina de facebook ai spune ca defapt pagina aia nu te costa nimic.