La Social Media Snow Camp, am prezentat – printre altele – 4 tendinte majore pe care le-am identificat in blogosfera in 2011. Le pun acum, la final de an, in acest post, fiind si tendintele care vor defini blogging-ul local si in 2012.
Programe complexe
Din ce in ce mai multe branduri colaboreaza cu o serie de bloggeri pentru a sustine lansari de noi produse sau pentru a crea programe de continut interesante, cu scopul de a genera buzz si a se distinge de comunicarea clasica online si offline.
Exemple: Redescopera Romania (Petrom & Co), Lansarea Ford Focus, Cinema LG, Pepsi 70-80 etc.
Atentie!: Prea multe asocieri de acest gen pot eroda impactul dorit. E ca la TV, o vedeta nu ar trebui sa apara in foarte multe spoturi.
Campanii pe bloguri
Numarul campaniilor pe bloguri a crescut destul de mult in 2011, evolutia fiind sustinuta si de doua noi agentii de profil (Blogal Initiative si Spada), si de interesul mare fata de fenomen, aratat de agentii de PR si companii mari (Danone, Heineken, Pepsi, Bergenbier etc). Unele companii chiar au pariat mize importante in blogosfera.
Exemple: BCR Refinantare, Lansarea iPhone 4S (Vodafone), BlogJuan etc.
Atentie!: Intr-un “ocean” de campanii, va fi mai greu sa iti faci auzit mesajul. Fara un concept bun si o implementare bine gandita, unele campanii vor fi doar bifate.
Invitatii pentru bloggeri
Cred ca mai toate conferintele (de lansare) importante din 2012 vor avea liste de bloggeri alaturi de cele cu ziaristi si celebritati. Am vazut la un eveniment ca lista de bloggeri invitati era mai mare decat cea cu ziaristi
Exemple: Varta, Microsoft, Tarom etc.
Atentie!: Multi bloggeri au ajuns sa scrie doar sau mai mult despre evenimentele la care participa, uitand sa aduca si alt continut relevant pentru audienta lor.
Ambasadori ai brandului
Sunt companii care creeaza relatii cu bloggerii pe termen lung, acestia fiind asociati cu brandul respectiv. Rolul lor este de a populariza o idee, o noutate, de a crea buzz sau de a forma o comunitate.
Exemple: Obiceiuri Sanatoase (Danone), Samsung Mobilers.
Atentie!: Odata asociat cu un brand, bloggerul va avea nevoie de o perioada de “reciclare” pana la o noua colaborare cu o companie din aceeasi categorie.
Foarte pertinente punctele.
Atentionarile cred că ar fi aduse în atenția bloggerilor mai des.
Există unii bloggeri de tip pancarte, al căror singur scop e să aștepte să devină spațiul publicitar al unui brand. Lucrul ăsta se simte în superficialitatea abordării subiectelor, tot al doilea articol e o recomandare, un advertorial sau recenzia unei vizite la o degustare de caș.
Poate asistăm la nașterea unei specii: blogger comercial. Cineva care nu are nimic de spus în afară de ce îi spun alții.
Am observat si eu pe jumatate tendintele astea e marketing, mai exact programele complexe (urmarind turul Romaniei pe motoreta al lui VisUrat) si conferintele, care probabil ca devin din ce in ce mai multe (sau mai putin exclusiviste), din moment ce 1 din 3 bloggeri necunoscuti afirma pe blogul sau ca s-a prezentat la un eveniment de gen.
Ambasadorii nu sunt constransi printr-un contract de exclusivitate si nu cred ca le-ar fi benefica acea perioada de “reciclare”. Lucrurile se schimba pentru A-listeri.
“Există unii bloggeri de tip pancarte, al căror singur scop e să aștepte să devină spațiul publicitar al unui brand. Lucrul ăsta se simte în superficialitatea abordării subiectelor, tot al doilea articol e o recomandare, un advertorial sau recenzia unei vizite la o degustare de caș.” – it’s funny because is true. Bloggerii comerciali există pentru noi i-am născut.
De aceea există şi ziare proaste şi televiziuni proaste.
Un microtrend pe care eu îl observ este nişarea bloggerilor. Eu cel puţin am asistat la foarte multe discuţii ale unor oameni care îşi fac blog pe nişe unde pot avea voce şi pot da o mână de ajutor la educarea oamenilor.
Întrebarea mea este, noi ce vrem?
[…] bloggeri si presa (cred totusi ca in seara asta lista de bloggeri nu a fost mai lunga decat cea a […]