Acum mulți ani, am auzit de cursurile predate prin radio în Australia. Pentru o țară-continent atât de mare, cu multe comunități și mai ales familii izolate, radioul a fost pentru mult timp modalitatea cea mai rapidă de a comunica și transmite informații. „School of Air”, cum erau numite cursurile prin radio, datează din anii 50.
Interesant de amintit este faptul că înainte de acest moment, lecțiile erau ținute prin corespondență, ceea ce însemna că materia ajungea după câteva săptămâni la elevi, iar temele se întorceau, după alte săptămâni, la profesori. Colegii terminau școala fără să se vadă, copiii și dascălii nu se întâlneau niciodată. Radioul i-a adus mai aproape prin aparatura unui serviciu de urgență, Royal Flying Doctor Service, care permitea comunicarea bidirecțională.
De ce vă povestesc despre „School of Air”?
Pentru că acum suntem în fața unei provocări oarecum similare. Nu suntem neapărat împrăștiați prin toate colțurile lumii sau ale țării noastre, ca să vorbim aplicat, suntem însă nevoiți, pentru binele nostru, să mai rămânem în izolare o vreme de acum înainte, ceea ce va influența procesul de învățământ. Și cum acest proces este mijlocul principal prin care educăm noile generații, ar trebui să ne concentrăm pe soluții cât mai bune pentru a asigura desfășurarea activităților școlare în condiții cât mai bune.
Nu spun în condiții normale, pentru că știm că din toamnă școala nu va începe ca până acum. Cel mai bun scenariu de până acum este cel hibrid. Unii copii vor veni la școală și alții vor urmări cursurile online, făcând rocada la un anumit interval.
Apare însă o provocare majoră, printre altele. Nu toți copiii au acces la tehnologie și Internet. Cei de la oraș sunt probabil „mai conectați”, însă cei din rural, mai ales din zone mai slab dezvoltate și comunități izolate, nu se bucură de aceleași șanse.
În România, 1 din 3 copii nu are acces la învățământ digital și 30% dintre elevi nu au acces la internet. În multe zone din România rurală școala s-a oprit atunci când s-a mutat online.
Ce soluții sunt? Există programul „Școala de acasă”, prin care vor fi achiziționate 250.000 de tablete pentru elevi, la 100 euro/ bucata. În plus, un program de CSR, complementar și cu o componentă de crowdfunding, a fost lansat recent de Vodafone România
Donezi pentru învățământ, iar Fundația Vodafone dublează donația
În 2018, Vodafone și Fundația Vodafone au demarat, alături de Fundația World Vision România, proiectul „Școala din Valiză”, ce și-a propus să susțină educația digitală. În ultimii doi ani, 5.300 de copii, din 22 de școli, din 11 județe au fost incluși în acest program.
În contextul pandemiei, Vodafone a decis extinderea programului printr-o campanie de donații. Până la 15 septembrie, oricine poate dona prin sms sau prin card bancar.
Toți utilizatorii mobili pot dona 2 euro prin SMS la 8846 (eu am trimis un simplu DA ca mesaj) și 2, 5 sau 10 euro cu un card bancar, pe site-ul campaniei. Utilizatorii Vodafone România pot dona din creditul existent pe cartela preplătită sau direct pe factura serviciilor mobile. Fundația Vodafone va dubla sumele strânse prin donații publice și astfel mai multe resurse utile vor ajunge la elevi și profesori. Detalii despre „Școala din Valiză” găsiți pe site-ul dedicat.
Motto-ul campaniei este „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă”. Să sperăm că (și) prin implicarea noastră vom începe cu bine noul an școlar.