Unul dintre cei mai apreciați publicitari români și probabil cel mai cunoscut director de creație de la noi, Bogdan Naumovici răspunde (aproape) în fiecare lună la întrebările comunității marcom, în newsletter-ul FOMO.. Citiți mai jos primele răspunsul din ediția din martie-aprilie-mai.
Suntem în a treia lună de pandemie. După o perioadă de scădere, numărul cazurilor a început să crească, oamenii par mai relaxați acum și, cred, toată lumea își dorește să se întoarcă la treabă. Este vremea să ne întoarcem la marketingul de odinioară?
Cred că nu există un răspuns general valabil la întrebarea ta. Depinde de categorie. De pildă, dacă ești hotel, destinație turistică, companie aviatică, chiar și brand de mașini sau de bere, statul ăsta acasă te-a afectat sau te afectează major și în continuare. Cred că aceste business-uri încă își evaluează pierderile actuale sau potențiale, nu le văd aruncându-se în marketing agresiv, pentru că încă nu știu pe ce bani vor sta anul ăsta.
Unele branduri puternice, stabile, s-ar putea să adopte calea conservatoare, să se bazeze pe notorietatea remanentă și să amâne campania pe anul viitor. Incertitudinea în care ne țin autoritățile, nu numai de la noi, nu contribuie nici ea la vreun mare impuls de curaj. Apoi sunt branduri care au trecut relativ neafectate prin criză, poate telecom, Internet, retail-ul alimentar, unele chiar și cu recorduri de vânzări în această perioadă, iar de la ele ar trebui să ne așteptăm la “business as usual”.
Puterea de cumpărare a românilor este altă variabilă despre care nu știm mare lucru, iar incertitudinea este mărită de posibilitatea unui val doi de restricții. Am văzut studii care spun că 60% din români au pus bani deoparte în această perioadă, dar nimic serios despre șomaj, de exemplu.
Apetitul lor pentru cheltuit este și el neclar. După câteva prime zile în care terasele au fost pline, imediat după deschidere, acum patronii de Horeca se plâng de lipsa mușteriilor. În afară de Vama Veche, arhiplină la deschiderea din 1 iunie, se pare că în celelalte stațiuni nu s-a înghesuit lumea. Sigur, doar cu Turcia, Grecia și Bulgaria ca destinații alternative pentru vara 2020, s-ar putea ca litoralul românesc să vadă niște încasări OK sezonul ăsta, dar deocamdată, starea de incertitudine pare să domine și peste hotărârea românilor de a cheltui, în puținele locuri în care am putut-o observa până acum.
Din media, din ce citeam pe la Dragoș Stanca, au dispărut deja vreo 40 de milioane de euro anul acesta, sigur, proporțional, cei mai mulți din TV, dar medii ca outdoorul sau print-ul au fost grav afectate. S-au mutat niște bani spre online, urmând probabil și trend-ul de vânzări al multor branduri care nu s-au mai putut baza pe vânzările din mall-uri sau retail-ul mare, dar una peste alta, au scăzut și cifrele din online.
În încheiere, două concluzii:
1. Încă nu știm nimic limpede despre cum stăm nici epidemiologic, nici economic, nici psiho-social, deci nu aș risca nici un pronostic asupra variației pieței de publicitate. Nu cred că mai e nevoie ca fiecare mesaj să fie despre izolare și distanțare socială, dar probabil că această incertitudine va fi un factor de care se va ține cont în compunerea mesajelor publicitare.
2. În orice criză, se accentuează diferențele dintre cei mânați de foame și cei mânați de frică. De aceea, unii vor vedea acum o oportunitate de a câștiga cotă de piață, de a se reinventa, de a comunica agresiv un nou canal de distribuție, un nou produs sau chiar și beneficii cunoscute, profitând de liniștea concurenței. Alții vor sta în expectativă, sperând să profite de notorietatea lor remanentă, dar s-ar putea ca drumul înapoi către fostele cote de piață să se dovedească mai costisitor decât economiile de acum.
Așteptăm orice întrebare pentru Bogdan pe adresa de e-mail de aici.
Abonează-te la FOMO.
FOMO. vine de la Fear Of Missing Out. Newsletter-ul se numește așa pentru că vă aduce toate știrile și resursele nou apărute în ultima lună, ca să nu simțiți că ați pierdut ceva. Dacă nu aveți timp să urmăriți știrile zilnice, acest newsletter este ce trebuie. E ca o revistă lunară pe care o primiți pe e-mail.
[…] Bogdan Naumovici: Unii văd acum o oportunitate, alții stau în expectativă. (sursa: manafu.ro) […]