E devreme pentru verdicte în marketing și publicitate. E o situație nouă, în plină desfășurare, țări și guverne învață unele de la altele, prin trial and error, cum să își ajute cetățenii să treacă peste o criză cu care nimeni nu s-a mai întâlnit. Până să îi pese cuiva de marketing și publicitate, mai e. Acum cred că managerii companiilor se întreabă când și cu cine vor mai produce, cât va mai valora acțiunea sau un euro, cum vor plăti salariile celor care stau acasă când nu încasează, asta după toate grijile legate de sănătatea proprie și a celor apropiați.
Ca proprietar de agenție, cam la toate astea mă gândesc și eu. E o incertitudine generală. Noi suntem la capătul biciului, suntem șfichiul care pocnește, depindem mult de cine ține și cum mânuiește coada, de cât de bine e împletit biciul și, în ultimă instanță, din ce fel de rafie sau mătase suntem făcuți. De asemenea, pocnetul nostru depinde de starea vremii: dacă afară plouă, tot ce iese e un plesnet fâsâit.
Venim după o perioadă de bunăstare, oamenii au avut bani în buzunare și nu s-au sfiit să-i cheltuie. Acum totul depinde de cât va dura această criză, va fi suficient de lungă încât oamenii să uite de bunăstare și apăsarea să devină noua realitate? Dacă da, obiceiurile de cumpărare vor reveni abia după câțiva ani, cum s-a întâmplat și după 2009. Abia prin 2016 am revenit la relaxarea pre-criză, dar cu unele lucruri schimbate definitiv, pe la fee-uri, pe la teama de responsabilitate care a dus doar la comunicare pe atribute funcționale și cercetare continuă șamd. Atunci, dintre agenții, s-a închis numai Young&Rubicam și nici ei doar din cauza crizei.
Cred că mindset-ul românilor după coronavirus va fi factorul determinant pentru agențiile noastre. Vor trece ușor și repede peste, atunci bursele își vor reveni, la fel salariile și cheful de cumpărat sau de călătorit. Vor fi pesimiști și precauți, rămași fără joburi, vânzările vor fi iarăși la pământ și cu ele și bugetele de comunicare, care iar vor tăia din nice-to-have-uri, adică din influenceri, social media, CSR, virale, repliindu-se pe aliniamentul familiar, bătrânul TV.
Ce pot face agențiile în această perioadă, dincolo de a aștepta? Nu mult. Poate doar să încerce să nu contribuie la depresia generală, să încerce să țină sus mai întâi moralul clienților, apoi, prin ce pun pe aer, moralul publicului și prin facilități și înțelegere, pe cel al colegilor, cu care vor trebui să tragă din nou la rame în aceeași barcă, după ce trece furtuna. Ca să închei optimist cu un beneficiu al acestei povești: s-ar putea să descoperim că nu mai e nevoie să plătim sedii.
Articol dintr-o serie de 12 puncte de vedere scrise de profesioniști din marketing, comunicare și digital, care au constituit primul newsletter special FOMO. Nu știi ce e FOMO? Află aici!