Atenuarea fake news nu se poate face decât fie cu cooperarea platformelor globale, fie cu resestarea și auto-reglementarea industriei. Sau ambele. Nu cred în soluția legislativă.
Trebuie reținut că, dincolo de știri cu miză politică și manipulativă, marea majoritate a subiectelor tip fake news sunt de fapt activități comerciale ale unor “viral hackers” care, pur și simplu, exploatează o vulnerabilitate a ecosistemului de advertising programatic (inventat de Google și amplificat de Facebook, practicat și de multe alte platforme mai mici).
Suntem parte a problemei, cu toții: câtă vreme vom alerga doar după cel mai ieftin click și cea mai ieftină afișare, ca industrie, nu are cum să se schimbe ceva. Cantitatea se produce ieftin, nu cu jurnaliști ci prin prestatori de non-știri la kilogram, nederanjate de adevăr.
Oamenii citesc cu mult mai mult interes „știrea” că fetele din Caracal sunt bine-mersi la o avocată din Paris (știre falsă cât se poate de reală, so to speak, cu trafic de aproximativ 700.000 de afișări, adică circa 700 euro venit potențial/ zi, din 7 poziții de advertising automatizat) decât cea mai recentă investigație muncită de echipa lui Tolontan, de exemplu.
Platformele globale pot limita fenomenul, simplu, în opinia mea: prin o mai atentă verificare la deschiderea oricărui cont de publisher/ încasator de revenues, dar și pentru deschiderea paginilor de brand care pot rula advertising.
De câte conturi bancare de persoană juridică false ați auzit? De ce nu există? Pentru că trebuie să ai o firmă reală cu un administrator real în spate.
Dacă presiunea bursei și a profitului nu lasă loc acestui efort etic din partea player-ilor globali, industria – agenții, clienți, rețele, publisher – poate crea și, mai ales, poate respecta standarde mai stricte. Nu doar tehnice, ci și etice.
Altfel, vom ajunge probabil la intervenția politcului – la un moment dat, când va fi evident că e o problemă reală. Cum e, de exemplu, acum în cazul COVID19 – că vorbim de o consecință cât se poate de directă, imediată și directă asupra siguranței sănătății populației.
Articol dintr-o serie de 12 puncte de vedere scrise de profesioniști din marketing, comunicare și digital, care au constituit primul newsletter special FOMO. Nu știi ce e FOMO? Află aici!
[…] Platformele globale pot ajuta decisiv la stoparea Fake News […]