Provocările prin care trec business-urile în această perioadă par să fie de două feluri. Cele externe ce țin de supraviețuirea reducerii încasărilor, pierderii de clienți, finanțării. Cele interne, ce țin de păstrarea capitalului organizațional în contextul muncii de acasă.
O posibilă soluție la prima vedere o constituie regândirea structurilor industriilor prin modularizarea componentelor din lanțul valoric (unbundling) și re-consolidarea lor în ecosisteme. Voi da ca exemplu inițiativa Vivre de a veni în ajutorul vânzătorilor offline de mobilă și decorațiuni interioare prin posibilitatea de a-și vinde stocurile online prin platforma vivre.ro, învățându-i în paralel să-și dezvolte propriile capabilități de livrare a produselor la domiciliu. Asta presupune flexibilitate strategică și comunicare între principalii jucători din interiorul fiecărei industrii. Supraviețuirea împreună este mai facilă decât fiecare pe cont propriu. E valabil atât pentru indivizi cât și pentru companii.
Provocările interne legate de munca de acasă vin în primul rând din lipsă de experiență, valabilă inclusiv la companiile de tech. Managerii sunt obișnuiți să măsoare valoarea muncii prin orele de program (pontaj, anyone?) și se pierd când nu mai au la dispoziție acest instrument. Lucrul de la distanță forțează o redefinire și clarificare a structurilor, proceselor și criteriilor de performanță, precum și a obișnuințelor/ rutinei operaționale. Munca individuală standardizată și evaluată după rezultate (tele-sales) este relativ ușor de de-localizat, munca colaborativ-creativă necesită introducerea unor softuri de colaborare care distribuie task-urile și urmăresc realizarea acestora.
Ca toate crizele anterioare, și aceasta va accelera procesele de schimbare și va rezulta în structuri economice mai sănătoase și mai adaptate la nevoile oamenilor. Chiar dacă pe termen scurt vor dispărea jucători mai slăbi și mii de oameni își vor schimba joburile (mai puțini casieri, mai mulți curieri), pe termen lung vom beneficia de servicii mai comode, atât private cât și publice (guvern digitalizat, bănci, justiție, etc.). Ce nu ne omoară ne face mai puternici!
Fotografia unui birou de acasă în vremea Coronavirusului. Sursa: Cristi Dorombach
Articol dintr-o serie de 12 puncte de vedere scrise de profesioniști din marketing, comunicare, media, digital șu business, care au constituit a treilea newsletter special FOMO. Nu știi ce e FOMO? Află aici!