Unul dintre cei mai apreciați publicitari români și probabil cel mai cunoscut director de creație de la noi, Bogdan Naumovici răspunde (aproape) în fiecare lună la întrebările comunității marcom, în newsletter-ul FOMO.. Citiți mai jos primele răspunsuri din ediția din octombrie.
1️⃣ Crezi ca publicitatea poate face minuni pentru un produs slab?
Cred că o publicitate bună la un produs slab poate face minuni, în sensul că îl poate duce mai repede la faliment. Îl ia lumea, îl încearcă, dă numai review-uri proaste și gata, produsul dispare. Cum ar veni, are și rol de pește-sanitar publicitatea bună, trimite produsele proaste la cimitir.
2️⃣ Am peste 40 de ani și nu mă mai angajează nimeni în publicitate. Ce să fac?
Cred că prima întrebare care se pune e “ce ai facut până la 40 de ani?”. Dacă ți-ai petrecut anii învățând, fiind curios, creându-ți un portofoliu de realizări frumoase, cred că vei fi greu de refuzat de orice agenție. Agențiile caută și maturitate, și experiență, și încredere, nu doar salariu mic și prezență simpatică în social media.
Dacă însă te-ai fofilat, dacă au fost mai importante petrecerile din industrie decât campaniile, cursurile de gătit, yoga, fotografie sau parenting decât bătutul capului cu brief-urile, dacă spartul ușii de la agenție s-a petrecut numai la plecare, atunci mi-e teamă că ai intrat în categoria commodities, iar acolo prețul dictează. Mai ești dispus să iei salariul tău de acum 20 de ani? Probabil că nu.
Vocea aia de pe umăr care ți-a șoptit atâția ani: “hai că a plecat șeful, tu de ce mai stai?” acum îți amintește că ai credit la apartament, leasing la mașină și parcă e mișto și în city break-ul ăla.
O vreme, cred că poți să te păcălești cu freelancingul. Din ce clienți ai mai cunoscut, din ce prieteni mai ai prin agenții, o s-o mai târâi. Dar eu cred că cu cât mai repede te așezi la oglindă și te întrebi “Ce știu eu să fac? Pe bune!”, cu atât nu muți problema la o vârstă și mai îndepărtată de ce caută HR-ul.
3️⃣Primul meu client este încă alături de mine, dar bugetul lui e foarte mic. Am șansa acum de a lucra cu un competitor cu un buget mai mare. Să renunț la vechiul meu client?
Am trăit cazul ăsta. În 1998, când a venit Prigat la Leo Burnett, Eli Davidai, CEOul de la Quadrant a întrebat-o pe Ioana Iordache: “”Voi lucrați cu Coca-Cola prin lume. Dacă eu îți dau business-ul meu acum și peste un an vine Coca-Cola cu bugete mai mari, ce o să faci?”. Ioana Iordache, cu gândul la vrabia din mână, a zis imediat “Îi refuz, firește!”.
Prin 2002, parcă, iete că a venit vremea să walk the talk, când ne-a invitat Coca-Cola la pitch. Și nu ne-am dus, deși erau bani mult mai mulți. Dar la noi în familie, la Ștefan Iordache, la Ioana și la mine, așa e regula, consumi de la clientul pe care îl ai, de-aia am schimbat de câteva ori berea preferată, iar Ștefan, pe vremuri, îți confisca și îți arunca la gunoi orice pachet de Kent, când noi lucram pentru Philip Morris.
Am rămas, probabil, de modă veche, crezând că trebuie să existe loialitate în businessul ăsta. De-aia, probabil o luăm și mai personal când vedem cum parteneri cu care am făcut treabă bună, cu afaceri la a căror creștere am contribuit într-o măsură uneori importantă, fac gestul invers și pleacă la mai ieftin.
Îmi place să urmăresc uneori ce se întâmplă cu agențiile care pleacă doar la mai scump și cu clientul care se duce la mai ieftin. Nu știu vreo poveste de succes.
Pentru mine, cel puțin, multe dintre brandurile pentru care am lucrat nu au fost niciodată cash-cows, ci mici idei de ținut de mână până se ridică în picioare, de protejat, de văzut cum cresc mari. Iar unele, cum ajung la majorat, cum fug cu un manelist.
Așteptăm orice întrebare pentru Bogdan pe adresa de e-mail de aici.
Abonează-te la FOMO.
FOMO. vine de la Fear Of Missing Out. Newsletter-ul se numește așa pentru că vă aduce toate știrile și resursele nou apărute în ultima lună, ca să nu simțiți că ați pierdut ceva. Dacă nu aveți timp să urmăriți știrile zilnice, acest newsletter este ce trebuie. E ca o revistă lunară pe care o primiți pe e-mail.
Ediția I: F O M O . Newsletter / martie 2019
Ediția II: F O M O . Newsletter / aprilie 2019
Ediția III: F O M O . Newsletter / mai 2019
Ediția IV: F O M O . Newsletter / iunie 2019
Ediția V: F O M O . Newsletter / iulie 2019
Ediția VI: F O M O . Newsletter / august 2019
Ediția VII: F O M O . Newsletter / septembrie 2019
Ediția VIII: F O M O . Newsletter / octombrie 2019