Unul dintre cei mai apreciați publicitari români și probabil cel mai cunoscut director de creație de la noi, Bogdan Naumovici răspunde în fiecare lună la întrebările comunității marcom, în newsletter-ul FOMO.. Citiți mai jos primele răspunsuri din ediția de mai.
1️⃣ Avem milioane de români conectați la Internet, care petrec mai mult timp în fața micilor ecrane portabile decât în fața televizoarelor. De ce bugetele alocate pentru digital sunt încă mici după atâția ani?
Pentru că TV-ul e încă ieftin în România și rămâne cea mai eficientă metodă de a atinge mulți oameni simultan, cu un cost per individ rezonabil. Pentru că încă nu am văzut studiul de caz cu legătura dintre like-uri sau engagement și vânzări. Pentru că deși legenda spune că digitalul e cel mai măsurabil și “accountable”, auzi mereu de fabrici de like-uri, de boți și postaci. Pentru că există senzația că internetul înseamnă gratis. Dacă vezi filme moca, doar nu o să plătești să-ți faci reclamă, ce, ești fraier?
Nu în ultimul rând, pentru că atunci când a pornit digitalul la noi, a pornit de la niște studenți din cămin care erau singurii care știau să facă un site. Când a venit primul client și a întrebat cât costă, s-au gândit la cât le trebuie lor pentru un weekend în Vamă și au răspuns 100 de euro, în loc să spună 30.000. Aviz influencerilor de azi.
Acum, după 15-20 de ani, studenții aceia au agenții de digital și angajați, credite la casă și un copil la o școală privată. Așa că încearcă să vândă un site cu 30.000. Dar clientul le răspunde:”Ai înnebunit? Mă duc în cămin și îmi face un student cu 100 de euro!”.
2️⃣ Șeful meu îmi trimite mesaje la orice oră. Cum aș putea să îl fac să își schimbe obiceiurile?
Nu-i da cu seen. Decât dacă e într-adevăr foarte urgent sau important. Deși sunt unul dintre cei care cred că în marcomm preocuparea și curiozitatea nu iau pauză nici pe drumul spre casă, nici în weekend, asta trebuie să vină din fiecare, nu la ordin.
3️⃣ Merită să mergi la Cannes Lions? Merită să dai 3.500 de euro pentru 5 zile alături de cei mai mari creativi din lume?
În primul rând, în cele mai multe cazuri, nu e cheltuiala omului, ci a angajatorului. Care, tot de multe ori, o face doar ca “ochișor” după toată “bătăturica” pe care a servit-o angajatul băgând un an întreg pe 3 la preț de 2 și substanțele active din nu știu ce medicament, la fel de plicticos. Ceea ce mă duce la a doua parte a răspunsului: cu ce te întorci de acolo?
Dacă tot ce înțelegi dincolo de paharele de rosé e că filmulețul de caz e mai important decât campania, pentru că îți va aduce un Leu relevant strict pentru job-hopping, atunci mai bine bagă pe suplimente alimentare în continuare. E mai onest și măcar nu mai apare încă un exemplu care strică mintea noilor veniți în industrie.
Prea puțini s-au întors de la Cannes cu idei noi, puternice și relevante pentru clienți, branduri și public, dar dacă cumva ai asta în tine deja, du-te liniștit, nu ai nevoie de nici un răspuns de la mine.
Așteptăm orice întrebare pentru Bogdan pe adresa de e-mail de aici.
Sursa foto: Vali Mirea / Biz
Abonează-te la FOMO.
FOMO. vine de la Fear Of Missing Out. Newsletter-ul se numește așa pentru că vă aduce toate știrile și resursele nou apărute în ultima lună, ca să nu simțiți că ați pierdut ceva. Dacă nu aveți timp să urmăriți știrile zilnice, acest newsletter este ce trebuie. E ca o revistă lunară pe care o primiți pe e-mail.
Ediția I: F O M O . Newsletter / martie 2019
Ediția II: F O M O . Newsletter / aprilie 2019
Ediția III: F O M O . Newsletter / mai 2019