Netflix are 1,7 milioane de utilizatori unici în România, conform datelor GlobalWebIndex, dar consumul comun de conținut pe această platformă crește numărul de utilizatori reali la 4,2 milioane.
Universul cantitativ este semnificativ, însă și mai interesante sunt valențele și schimbările comportamentale ce apar odată cu trend-ul conținutului “on demand”/”at your choice”.
Observăm astfel o migrație de la “conținutul-dat”, standard, către “conținutul ales” și “democratizat”. Aceste preferințe la nivel de conținut marchează o tranziție de la un “spectator-captiv”, către un “spectactor implicat”, responsabil și complice.
Odată cu paradigma Conscious Consumer a existat o emulație în spațiul media și la nivel de brief-uri/campanii creative legată atenția acordată alimentelor pe care le consumăm, armonizarea cu mediul înconjurător, alegerea hainelor pe care le purtăm în funcție de materialele folosite, dar ținând cont și de modurile de producție ale brand-urilor, de exploatarea resurselor umane etc.
Pe de altă parte, dar consolidând aceeași paradigmă, vorbim despre “mindfulness”, despre “sustainable and long term wellbeing” – despre o orientare din ce în ce mai amplă și rapidă a indivizilor către tehnici de dezvoltare personală (întreprinse fie pe cont propriu, prin alegerea unor lecturi, fie optând către cursuri specializate și/sau ședinte de coaching).
Prin urmare, acest Conscious Consumer este deopotrivă introvert și extrovert, este preocupat de tot ceea ce consumă și este din ce în ce mai exigent cu procesul de selecție.
Pe acest fond, vizionarea de conținut on demand/at your choice (pe TV) devine un “comme il faut”.
Netflix și toate platformele similare, primesc votul pentru relevanță: în timpul din ce în ce mai limitat pe care îl avem la dispoziție, ne dorim să alegem tipul de conținut pe care îl consumăm și modul în care o facem.
Dincolo de criteriul relevanței, modul de consum este un alt aspect foarte important, coroborat cu flexibilitatea: poți vedea oricâte episoade îți dorești, independent de locul în care te afli ori de momentul zilei.
Românii preferă în continuare o experiență de vizualizare pe ecrane mari (67% din utilizatorii Netflix îl consumă pe TV, 62% pe PC/ Laptop și doar 36% pe smartphone respectiv 12% pe tablete), care facilitează consumul comun de conținut în familie.
Aici observăm un mix între tradițional și modern – păstrăm dorința de mediu vizual mai generos ca dimensiune, schimbăm însă dinamica și customizarea conținutului.
Revenind la modul de consum – acesta va genera o serie de schimbări atitudinale în rândul generațiilor, în special a celor mai mature. Concret, într-o familie cei mai tineri adoptă platformele pay-per-view, educând și membrii mai maturi ai familiei să aleagă ceea ce urmăresc (pe TV).
În secolul în care “content is the king”, vizionarea de conținut on demand/ at your choice pe TV devine, pe zi ce trece, o normalitate.
Pe de altă parte, exigențele unui consumator din ce în ce mai responsabil în privința timpului sau și a conținutului consumat, vor reprezenta adevarate challenges pentru Netflix și platformele similare.
Și atunci, pe lângă votul pentru relevanță, cel care va face departajarea va fi votul meritocratic.
O analiză de Andreea Lupu, Strategy & Innovation Director la Starcom România
Sursa foto: Netflix.com
AFLĂ NOILE TENDINȚE DIN F O M O .
Primele date despre Netflix pe piața locală au apărut în cea de-a două ediție a newsletter-ului F O M O ., care aduce în fiecare lună cele mai importante știri, tendințe și resurse din social media. Peste 2000 de oameni de marketing, comunicare, digital și influencers s-au abonat deja.