Începând din 25 mai 2018, companiile care prelucrează datele personale ale cetățenilor din Uniunea Europeană vor trebui să se conformeze noului regulament european privind protecția datelor (General Data Protection Regulation – GDPR), în contextul oricărei activități ce presupune utilizarea datelor.
GDPR redefinește regulile aplicabile protecției datelor, crescând efortul organizațiilor de a asigura conformarea cu cerințele în domeniu și de a demonstra această conformare în relația cu persoanele ale căror date le folosesc, precum și în relația cu partenerii de afaceri și autoritățile publice. Ignorarea regulilor poate antrena amenzi de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri globală a companiei.
În condițiile în care orice societate utilizează date personale, fie că sunt datele angajaților, fie că sunt datele clienților, partenerilor contractuali sau chiar ale vizitatorilor site-urilor, impactul GDPR va fi resimțit în toate industriile și în toate departamentele. Cu siguranță, destul de mult în departamentul de marketing.
Ce înseamnă GDPR în marketing?
Pe scurt, GDPR solicită companiilor transparență totală în privința datelor pe care le colectează și le cere să își asume responsabilitatea asupra utilizării lor, chiar și pentru parteneri. Acum gândiți-vă la toate mijloacele prin care folosiți datele utilizatorilor / vizitatorilor / clienților: website, e-mail marketing, CRM, multe alte software.
Principiile de bază ale noilor reglementări
Regulamentul formulează 8 principii de bază și drepturi individuale cu impact asupra multor domenii, inclusiv asupra canalelor de marketing. Pentru a înțelege cum ne afectează noile schimbări, vom urmări care este esența GDPR:
• Dreptul de a fi informat despre cum vor fi folosite datele personale
• Dreptul de acces la datele personale
• Dreptul de rectificare a datelor dacă acestea sunt eronate sau incomplete
• Dreptul de a fi șters sau așa-numitul Right To Be Forgotten pentru a nu mai fi inclus în comunicări sau procesări ulterioare
• Dreptul de a restricționa procesarea datelor dincolo de simpla lor păstrare
• Dreptul de transfer al datelor pentru a fi la dispoziția persoanelor așa cum doresc ele să le folosească pe alte platforme sau în alte servicii
• Dreptul de obiecție împotrivă utilizării datelor în campanii de marketing
• Dreptul de decizie în cazul profilării și procesării automate a datelor
Ce trebuie să știe orice om de marketing sau de agenție
Este vital pentru un om de comunicare și marketing să cunoască informațiile de bază legate de GDPR, mai ales cele despre colectarea și stocarea datelor. Întrebările de bază sunt:
• Cum păstrez datele personale?
• Cum le procesez intern?
• Cum le transfer?
• Cum le accesez?
Deși sună simplu, din 25 mai, trebuie să ne conformăm noilor norme GDPR.