Mă uitam pe un articol despre tendințele anului 2018 în social media și am regăsit influencer marketing la loc de cinste. Oricât nu l-ar agrea mulți „tradiționaliști”, nu pare să moară. Și nu prea are de ce.
Odată cu creșterea platfomelor sociale, au apărut și apar din ce în ce mai mulți influencers. Gândiți-vă că acum 5 ani nimeni nu era online influencer doar cu un cont de Instagram. La naiba, acum 5 ani, Selena Gomez, regina Instagramului, nici măcar nu avea cont! Lucrurile s-au schimbat și influencerii au un rol din ce în ce mai mare în comunicare. E deja o piață de 1 miliard de dolari.
Cum am prins toate trend-urile majore în social media, inclusiv marketingul cu influencers în versiunea sa modernă, pot să vă spun un lucru care nu s-a schimbat. Felul în care agențiile și companiile dau brief-uri oamenilor cu care colaborează. Nu știu cum e în alte părți, eu vorbesc doar de piața locală, ca să fie clar de la început. Vă pot mărturisi că acest post este inspirat de un brief primit recent.
Așadar, dacă lucrezi în marketing și comunicare ori ai un blog și derulezi campanii comerciale, ți-ar prinde bine să citești în continuare.
Ziceam că brief-urile au rămas neschimbate, ceea ce nu ar trebui să fie neapărat ceva rău. Doar că în marea lor majoritate, sunt greșit concepute. Și nu vorbesc despre volumul de informații oferite, ci și despre forma lor. O să vedeți în cele ce urmează. Iată așadar cele 5 tipuri de brief-uri
Brief propriu-zis
Cele mai multe inițiative au la bază un plan bine pus la punct, iar rolul influencer-ului este evidențiat cu multe detalii, nu înainte de a fi adus în culisele campaniei. Toate informațiile și cerințele sunt incluse într-un brief consistent. Am pus cândva un exemplu aici. Are deja peste 1.200 de accesări.
Succes în implementare: ★ ★ ★ ★ ★
Comunicatul de presă
Multe companii și agenții se mulțumesc cu clasicul comunicat de presă, care devine astfel un surogat pentru brief. Conține adesea multe informații și îl aduce pe influencer în mijlocul acțiunii, dar nu îi oferă acestuia detalii tactice (ce să sublinieze, ce acțiune să ceară audienței etc)
Succes în implementare: ★ ★ ☆ ☆ ☆
Participarea la eveniment
Din lipsă de timp sau pentru a lăsa influencer-ul să colecteze singur informația, compania nu oferă un brief formal. Unii influenceri (cu experiență sau cunoscători ai domeniului) pot crea un material foarte bun din propria observație, însă cei mai mulți riscă să rețină numai anumite detalii și să rateze de multe ori esențialul.
Succes în implementare: ★ ★ ★ ★ ☆
Link spre site sau pagină de produs
În campaniile fulger, atât companiile și agențiile „aruncă” un link pentru detalii, lăsând toată comunicarea în seama creativității influencer-ului. Este probabil cea mai păguboasă metodă de a da un brief, care poate funcționa doar dacă brand-ul are o istorie lungă cu influencer-ul, iar cel din urmă cunoaște bine valorile companiei.
Succes în implementare: ★ ☆ ☆ ☆ ☆
Brief telefonic
Lipsa de timp, schimbările de ultim moment, urgență apariției materialului fac oamenii de comunicare să apeleze la o convorbire telefonică în locul unui brief redactat cu răbdare. Doar dacă influencer-ul își notează în timp real și are capacitatea de a înțelege perfect așteptările brand-ului, campania va avea succes.
Succes în implementare: ★ ★ ★ ☆ ☆
Vino la evenimentul care te aduce cel mai aproape de Influencer Marketing
Campaniile de comunicare mari sunt pregătite cu mult timp înainte și includ cel puțin o convorbire sau întâlnire preliminară, iar brief-ul este extins cu cu un calendar editorial. La Future of Media, pe 23 noiembrie, una din sesiunile conferinței va aborda subiectul influencer-ilor la nivel avansat, între vorbitori fiind oameni cu experiență în marketing, advertising și social media.
Brief = totalitatea acțiunilor pe care un influencer trebuie să le facă într-o campanie (comercială) și a detaliilor esențiale despre această.
Foto: © Kantver | Dreamstime
Cam totul tine de mediul online si totul se invarte intr-un cerc vicios !
Foarte bun materialul! Tine-o tot asa!
Multumesc pentru aprecieri, Patrick! Imi pare rau ca nu stiu cine esti. Voiam sa iti multumesc si personal. Se pare ca adresa nu e valida. Chiar imi pare rau. Eram curios sa aflu de experienta ta in social media.
Abia astept sa vad ce aduce 2018! Abia astept!
Cel mai bine funcționează o combinație între brief-ul complet + o discuție face to face, sau cel puțin telefonică, cu influencerul. Mult succes cu Future of Media!
[…] Vezi și definiția pe care o dă Cristian Manafu în articolul “Cele 5 tipuri de brief”. […]