După mai bine de 10 ani de social media în viața noastră, am putea zice că brand-urile au avut multe lecții de învățat din necazurile altora pentru a evita viitoare probleme în propria grădină. Ei bine, cred că nu trece o lună fără o criză de imagine la ușa unei mari companii.
Situațiile apar din decizii proaste de business ori comunicare, din cauza unor angajați prost aleși să gestioneze conturile de social media sau din lipsa de inspirație a agențiilor de publicitate.
Pentru oamenii de comunicare și marketing din companii și agenții, am ales 3 studii de caz care vor rămâne cu siguranță în istoria crizelor de imagine din acest an.
Nivea
Brandul de cosmetice Nivea a publicat recent pe Facebook o imagine care afișa sloganul “White is Purity”. Textul care însoțea imaginea titra “Keep it clean, keep bright. Don’t let anything ruin it, #Invisible.” Deși gama de produse Black & White este destul de cunoscută, noul slogan a generat reacții negative online, mulți oamenii găsindu-l de-a dreptul rasist. Mai mult, membrii unor grupuri extremiste de dreapta au folosit ocazia pentru a distribui pe Facebook mesaje despre supremația rasei albe. În scurt timp, brandul a retras reclama și și-a cerut scuze pentru situația creată.
Pepsi
Probabil cea mai mare criză de imagine, din ultima vreme, vine de la un brand foarte iubit la nivel mondial. Pepsi a lansat în urmă cu o săptămână un spot pe YouTube, ce o avea în prim plan pe Kendall Jenner, descendent al familiei Kardashian. Reclama ne-o arată pe Jenner fugind de la o ședință foto pentru a se alătura unei demonstrații. La un moment dat, iese din mulțime și oferă o doză de Pepsi unui polițist, în semn de reconciliere. Publicul a reacționat foarte repede împotriva reclamei, acuzând brand-ul pentru felul superficial în care a interpretat ideea de mișcare socială. Reclama a fost retrasă la scurt timp.
United Airlines
Una dintre marile linii aeriene, United, a intrat zilele trecute în atenția presei și a Internetului cu un incident destul de bizar. Un pasager a fost târât efectiv din avion de o echipă de securitate, după ce a refuzat să iasă din avion. Se pare că numărul pasagerilor era mai mare decât cel al locurilor (overbooking) și pasagerul nu a dorit să coboare când a fost selectat alături de alți trei călători. De obicei pasagerii primesc o recompensa pentru a renunța la zbor. În cazul de față, suma oferită a fost de 800$. Scena a fost filmată și distribuită pe Internet. A urmat firește reacția presei și a publicului împotrivă United. Șeful liniei aeriene a trimis ulterior un mail intern în care condamna comportamentul pasagerului.
Legat de United, problema e mult mai grava. Ei vandusera toate locurile, dar aveau nevoie de 4 locuri pt angajatii proprii.Modul in care-l tarasc pe acel pasager e incalificabil. Cu orice risc, daca as fi fost eu ala i-as fi dat in judecata si nu as mai fi mers niciodata cu ei.
Nu a fost overbooking pe zborul United. Avionul era full, locul si omul. In ultimul moment, United a decis sa transporte 4 angajati ai companiei pe acel zbor, astfel 4 pasageri trebuiau debarcati.
S-au oferit compensatii pana la 800 dolari si o noapte de cazare pentru voluntari. Cum voluntari nu au fost, echipajul de pe zbor a extras 4 locuri aleatorii (spun ei). 3 au acceptat debarcarea, al 4-lea insa nu. Cel din urma a spus ca este doctor si trebuie sa ajunga la spitalul din localitatea de destinatie. Luni ar fi fost prea tarziu pentru ca avea pasageri de consultat…
Echipajul United a decis ca refuzul este o ofensa si a chemat politia aeroportuara, care l-a si debarcat cu forta…
Unele surse vorbeau despre overbooking. Am omis sa pun niste link-uri spre povestea intreaga, insa, Sorin, povestea e cum ai redat-o tu!
Emil, da! Se vede nasol pe video. Probabil ar fi trebui sa incerce sa il convinga cu vorba buna. Parerile sunt impartite. Unii zic ca asa se procedeaza si altiizic ca nu trebuia tras prin tot avionul pe jos.
Chestia cu convinsul e relativa. De ce trebuiau sa-l convinga FIX pe acel om? DIn o suta si ceva de oameni trebuiau convinsi 4. Mie mi se pare ceva nu tocmai complicat 🙂
Cu situatia asta, s-au cam dus naiba toti banii investiti in reclame….
La United nu cred că e vorbă neapărat de criză în social media, cât atitudinea generală a companiei în legătură cu astfel de întâmplări. Și cum consideră perfect normal ce s-a întâmplat.
Chiar în comunicarea ulterioară își cereau scuze că a fost nevoie să „reruteze” pasagerii.
Sper doar ca această criză de „social media” să se transforme într-o criză care va scutura din temelii astfel de comportamente. Și nu doar la United.
E absolut halucinant modul în care a fost târât afară acel pasager. Dacă 800$ nu a fost un preț acceptabil de către pasageri, trebuiau să ofere atât până se găsește un alt voluntar.
E criza in Social Media in momentul in care Twitter si Facebook iti sar in cap din toate partile lor + cand media genereaza coverage care e apoi colportat tot prin FB si Twt.
Later edit: Las asta aici! http://mashable.com/2017/04/11/united-loses-hundreds-of-millions-in-value-after-man-dragged/#7IqwC5EeyOqM
[…] Cristian Manafu […]
Legat de ultima stire din cate am auzit acea persoana a primit de la compania aeriana zboruri gratuite pe toata viata. Sunt curios ce alte noi “crize” in SM au mai aparut? Astept un update al acestui articol!
Este o mare problema cu conturile de facebook si Twitter care se inchid pe capete pe motive neintameiate