MANAFU*

Abonamente Evensys

Romanii au cumparat online de peste 1,8 miliarde de euro, in 2016

Potrivit raportărilor și estimărilor principalilor jucători din comerțul electronic românesc împreună cu GPeC, valoarea cumpărăturilor online a depășit pragul de 1,8 miliarde de euro în 2016, cu aproape 30% mai mult decât în 2015, când s-au înregistrat 1,4 miliarde de euro. Dacă am face o medie, acest lucru ar însemna că românii cheltuiesc aprox. 5 milioane de euro în fiecare zi pentru cumpărături prin Internet.

În plus, cifra de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online și nu la servicii, plăți de facturi la utilități, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervări hoteliere, vacanțe și călătorii etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală a achizițiilor online ar crește considerabil.

Conform ultimelor cifre disponibile, populația României a scăzut de la 19,8 milioane de locuitori în 2015 la 19,4 milioane de locuitori în 2016. Dintre aceștia, aprox. 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, într-o ușoară creștere de la 11 milioane de internauți, cât se înregistrau la finalul anului 2015. Astfel, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% în 2015 la 58% în 2016.

O creștere considerabilă a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% în 2015 la 70% în 2016 – tot mai mulți români deținând un telefon inteligent. Drept urmare, magazinele online importante din România au înregistrat creșteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil în detrimentul desktop-ului.

În plus, numărul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut și el: dacă în 2015 acesta se situa între 25 și 30%, la finalul anului trecut achizițiile făcute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online.

Însă, potrivit Consumer Report 2016 românii nu folosesc smartphone-urile prioritar pentru cumpărăturile prin Internet. Principalele activități online de pe dispozitivele mobile sunt, în ordine: Social Networking, E-Mail, vizualizarea de Conținut Video, Browsing și Gaming.

“Mobile” a fost trend-ul anului 2016, dar se păstrează și pentru anul în curs, iar magazinele online românești au înțeles acest lucru și și-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile. Totuși, principala provocare rămâne optimizarea temei de mobil din punct de vedere al dimensiunii acesteia și al numărului de scripturi apelate, în așa fel încât timpii de încărcare să fie cât mai mici.

Creșterea salariilor, scăderea TVA și, implicit, a prețurilor au contribuit la creșterea consumului în economia românească în 2016. Acest lucru s-a reflectat și în comerțul online. Astfel, un cumpărător online a făcut, în medie, 8,4 achiziții în decursul anului trecut – în creștere față de 2015 când media era de 8,2 dar și față de 2014 când cifra se situa la 8,1 achiziții/an.

De Black Friday românii au cumpărat online de aproximativ 130 de milioane de euro

Doar de Black Friday (noiembrie 2016) românii au cumpărat produse în valoare de aprox. 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro înregistrată de Black Friday 2015. De fapt, creșterile de la an la an de Black Friday sunt în media întregii industrii, fiind cuprinse între 25 și 30%: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016.

Apetitul românilor pentru reduceri a determinat magazinele online să desfășoare campanii de tip Black Friday (de multe ori, sub alte denumiri) pe tot parcursul anului 2016. Potrivit acestora, indiferent de titulatura sub care se desfășoară campaniile de discount-uri, acestea aduc creșteri în vânzări de aprox. 30%.

Creștere de 44.9% a plăților online prin card

În ceea ce privește plățile online prin card, volumul total înregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil față de 2015, respectiv aprox. 745 milioane EUR comparativ cu 514 milioane EUR, cât se înregistraseră în 2015, ceea ce înseamnă o creștere de 44,9%. Bilanțul se referă atât la e-tail (produse tangibile), dar mai ales la servicii (facturi la utilități, bilete de avion, rezervări de hoteluri, vacanțe, călătorii, bilete la spectacole etc.).

Din cele 745 de milioane de euro, RomCard a procesat 575 milioane EUR în sistemul 3D Secure, diferența de aprox. 170 milioane EUR fiind procesată de Netopia mobilPay. Ambele companii au înregistrat creșteri spectaculoase comparativ cu 2015 când RomCard procesase 394 milioane EUR, iar mobilPay 120 milioane EUR.

Românii aleg să plătească online prin card mai ales dacă achiziționează servicii și mai puțin dacă este vorba de e-tail, unde procentele de plată prin card au rămas similare cu 2015, respectiv 6-7%. În continuare, metoda de plată preferată în cazul e-tail-ului rămâne plata ramburs (numerar la livrare) într-o proporție de aprox. 90%, iar 2-3% din plăți reprezintă alte metode de plată (ex.: online banking, micro-plăți prin sms etc.).

În 2016, 64% din valoarea plăților online cu carduri Visa s-a îndreaptat către comercianții online internaționali, românii cheltuindu-și banii la companiile aeriene (bilete de avion), la agențiile de turism și hoteluri pentru vacanțe și călătorii, dar și pe site-urile adult sau la cazinourile online.

Creșterea consumului din economia românească de pe parcursul anului trecut s-a resimțit și în valoarea medie a tranzacțiilor făcute de pe cardurile Visa, valoare care a crescut de la aprox. 40 EUR în 2015 la aprox. 50 EUR în 2016.

Îmbucurător este că e-tail-ul a intrat pe locul al doilea în clasamentul categoriilor de produse și servicii achitate online prin card. Astfel, potrivit statisticilor Visa, românii își folosesc cardurile online în primul rând pentru a achita facturile la utilități, în al doilea rând pentru a cumpăra produse de pe Internet, iar în al treilea rând în cazul serviciilor telecom. Retailul diversificat nu făcea parte din clasament în 2015, așadar românii au început (ușor, dar sigur) să își folosească cardurile și atunci când cumpără produse fizice de la magazinele online, nu doar pentru servicii.

Sunt 5.000 de magazine online în România

Din punct de vedere al numărului de magazine online, principalii jucători împreună cu GPeC estimează că acesta a rămas asemănător cu cel din 2015, respectiv aprox. 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic și comenzi în așa fel încât să poată fi luate în calcul. Totuși, cercetările arată că există peste 20.000 de website-uri pe domeniu .RO care au funcție de „adaugă în coș”, așadar pot fi considerate magazine online – dar traficul mic înregistrat de acestea le face nesemnificative în peisajul e-commerce autohton.

Topul principalelor categorii de produse vândute online în 2016 (exclusiv e-tail) a rămas neschimbat față de 2015, fiind în această ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC și componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice și electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (îmbrăcăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casă și decorațiuni, precum și produsele destinate copiilor (de la jucării până la articole pentru copii de tip: cărucioare, vestimentație, consumabile etc.).

Sursele cifrelor și estimărilor de piață publicate în acest raport sunt (în ordine alfabetică): 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa România.

Comentează