Împlinesc curând 11 ani de când mă implic în fenomenul numit blogging. De vreo 9 ani, mă implic în campaniile de comunicare ale brandurilor, cu blogul meu. Mai mult, de vreo 8 ani, joc și rolul de “om din agenție” atunci când companiile apelează la mine să le coordonez campaniile în blogosferă. Am deci niște ani buni de experiență și multe colaborări de ambele părți. Și ca blogger, și ca agenție.
Câteva observații despre blogosferă
Blogging-ul a fost primul exponent al social media la noi în țară. Rețelele sociale au intrat după bloguri în atenția agențiilor și companiilor. Sunt deja 9 ani de la primele campanii cu bloggeri și, în tot acest timp, fenomenul nu a dat semne că pierde teren. A fost alimentat de noi bloggeri, unii autentici (persoane obișnuite), alții convertiți (jurnaliști și vedete) și alții pricepuți în anumite domenii (nișele). Toate aceste trei categorii au ținut blogosfera vie și într-o continuă creștere.
În ultimii ani însă, bloggerii au fost acompaniați în campanii de creatorii de conținut pe YouTube (video bloggerii) și de celebritățile active pe Facebook (cântăreți, realizatori TV, actori). Astăzi, îi includem pe toți în categoria influencer-ilor online.
Câți bani sunt în blogging?
Sunt vreo 7 ani de când Refresh.ro a lansat prima ediție a Studiului Blogosferei, o cercetare făcută printre bloggeri, care arată și câți bani au fost cheltuiți cu publicitatea pe bloguri. Pentru 2009, Refresh.ro vedea un volum de reclamă de 300.000 euro. Pentru 2011, vorbeam de 620.000 euro, iar pentru 2013, a existat estimarea de un milion de euro pentru reclamele pe bloguri.
Zilele trecute, cineva întreba pe Facebook dacă piața de blogging în România a depășit un milion de euro. Apreciez că publicitatea pe bloguri și cu vloggeri a ajuns în 2016 la 1,5 milioane euro. Suma reiese din campaniile derulate de cel puțin 50 de bloggeri generaliști și de top 10 pe nișele food, fashion & beauty și parenting, la care se adaugă long tail.
Dacă vi se pare mult, rețineți că există companii – și nu puține – care investesc 10.000-50.000 euro pe an în campanii pe bloguri și sunt cel puțin 20 bloggeri care câștigă 15.000 de euro pe an. Dacă vi se pare puțin, m-aș bucura să aud alte estimări, urmate, firește, de argumente.
La banii investiți pe bloguri și în vloguri, se adaugă bugetele care ajung la vedetele cu o prezență online. De doi trei ani, celebritățile de orice fel își întregesc veniturile cu fee-uri primite pentru diverse status-uri publicate pe Facebook sau alte proiecte online și offline. Acolo se pare că se duc acum mulți bani. Florin Grozea, fondatorul agenției Hit Yourself Consulting, estimează că bugetele cheltuite de branduri și companii în colaborarile cu artiștii au ajuns în 2016 la 1,2 – 1,5 milioane de euro.
Optimist vorbind, piața influencerilor ar putea fi deci estimată la 3 milioane de euro.
Voi ce credeți?
***
Recomand să citiți și analiză lui Alex Ciucă, unul dintre puținii bloggeri de la noi care urmăresc tendințele în media, digital și social media.
***
Estimarea mea pentru bloguri nu include sumele câștigate din marketing afiliat sau AdSense.
Sursa foto: © Cammeraydave | Dreamstime.com – Computer Hand Money Business Services Photo
Parcă 2016 era anul în care bugetul de publicitate online l-a depășit pe cel din tv. O avea și România parte de contribuție la socoteala asta mare.
Globul meu de cristal zice că bugetele vor crește încă la noi.
Nu știu însă în ce măsură vor putea bloggerii ăștia obișnuiți să țină pasul cu vedetele venite în online. E o concurență neloială, eu mă simt ca un paralimpic :))
Online-ul e departe de TV. https://www.manafu.ro/2016/12/crestere-peste-asteptari-a-pietei-media-din-romania
As putea spune ca vedetele si vloggerii ”au luat” din bugetele bloggerilor, dar nu ar fi tocmai corect. Cred ca au stimulat cu totii cresterea bugetelor care au fost alocate influencer-ilor. E drept insa ca unii advertiserii au iesit de pe bloguri si s-au indreptat spre vedete si vloggeri.
Aș adăuga un trend clar în a doua jumătate a anului 2016 către vloggeri (și artiști cu vlog), în dezavantajul vedetelor ”clasice”. Poate sunt subiectiv, dar în decembrie 2015 aveam 80% campanii cu artiști și trupe muzicale, în decembrie 2016 am avut 75% campanii cu vloggeri. Poate e un val care va trece, poate e ceva reversibil, nu știu.
[…] Cât de mare este piața de blogging de la noi […]
[…] – Cât de mare e piața de blogging […]
[…] vom putea vorbi de o industrie Influencer Marketing și în România. Deocamdată se estimează bugete de 3-4 milioane de euro pe an, exclusiv în nișa aceasta din mediul […]
[…] anul în care vom putea vorbi de o industrie Influencer Marketing și în România. Deocamdată se estimează bugete de 3-4 milioane de euro pe an, exclusiv în nișa aceasta din mediul […]