După ce a descoperit că unul din cinci vizitatori ai site-ului folosește un program AdBlock, revista Wired, una dintre cele mai apreciate publicații de business tech din lume, a decis ca începând cu 16 februarie să ofere două opțiuni cititorilor săi online. Fie acceptă reclamele, fie plătesc un abonament lunar de 4$. În caz contrar, accesul pe site le va fi blocat.
Compania care deține revista crede că va găsi înțelegere în rândul cititorilor săi și nu va pierde din audiență sau va naște controverse. Este mai degrabă o cale de a deschide o conversație normală cu publicul pe un subiect pe care mulți publisheri îl evită.
Wired a fost primul site din lume care a afișat un banner. Se întâmplă în 1994.
Impactul AdBlock în lumea publishing-ului online
Mulți ani, industria de publishing online a ignorat fenomenul AdBlock, până în ziua în care a aflat că aproape 200 de milioane de utilizatori de Internet folosesc o soluție care blochează reclamele online. Ceea ce se pare că, în 2015, a cauzat publisherilor pierderi de 22 miliarde $. Nici noi nu suntem străini de fenomen. Conform IAB, 14% dintre vizitatorii site-urilor mari locale folosesc un adblocker. După PageFair, procentul ar fi de 18% în România. Dacă vă interesează subiectul, PageFair are un raport interesant pe 2015 și o hartă interactivă cu “starea” AdBlock pe țări.
***
Notă personală: Nu am instalat niciodată un program de tip adblock. Consider că, în ciudă tuturor pop-up-urilor, pop-under-urilor, overlayer-elor și a aglomerărilor de reclame în pagini, niște oameni au muncit pentru a crea acel conținut și munca lor trebuie răsplătită. Dacă nu îmi place bâlciul pe care îl întâlnesc pe un site, nu mai revin sau folosesc un RSS Reader.
Cam asa e. Nici eu nu am instalat vre-un plugin de ad block. E bine de vazut / stiut ce mai e nou 🙂
Nu doar ca folosesc un program de blocheaza reclamele si third party cookies, dar si recomandam altora sa le foloseasca penrur a opri profilarea nedorita (daca o doresc… e altă poveste).. de care nici macar nu stiu.
Blocarea Adblock e o prostie – – exista deja alte servicii mult mai bune de blocare a reclamelor si profilarii – Ghostery, Privacy Badger, uBlock, etc.
Cata vreme industria nu intelege ca problema e la ei (la sursa) si nu la utilizator, o sa piarda in continuare. (la fel e si in zona drepturilor de autor)
Cristi, problema este destul de sensibila. Dar pe cat de sensibila, pe atat de importanta. Nu poate exista democratie fara presa. Iar presa nu se poate face fara fonduri. Si atunci, de dragul democratiei si a mentinerii echilibrului fragil intr-o lume plina de conflicte, trebuiesc gasite cele mai buna solutii, si rapid. Am dramatizat un pic, dar prefer sa comprim ceea ce se va intampla in caz contrar, pentru o intelegere mai buna a evenimentelor.
Astfel, pe de o parte este un pic jenant ca li se cere utilizatorilor sa deblocheze adblock pentru a fi bombardati cu reclame. Este tocmai motivul pentru care acestia au instalat ad-block si pentru care companiilede ad-blocking au construit respectivele platforme. Ma duce mult cu gandul la reclamele Pro Flash pe care le facea Adobe prin ziare si pe net, cand stiam cu totii ca Flash-ul va muri. In momentul in care Apple au decis sa nu accepte Flash-ul, acesta a murit. Similar, in momentul in care Apple decid sa accepte Adblockers, bannerele asa cum le stim noi, vor muri. E doar o chestie de 2-3 ani maxim.
In schimb, este corect ca publisherii sa caute modalitati de monetizare. Era ideal ce se intampla pana acum, cand ofereau totul gratis pentru ca atragea ochi multi si advertiserii plateau. Ideal, dar nu corect.
Cred ca inainte de orice modalitate de monetizare, se va face o separare clara intre cei care vor merge inainte si cei care vor da faliment, prin calitatea continutului, a proiectelor, site-ului si a celorlalte lucruri care se aplica oricarui business online. Este bine ca simt si ei presiunea zilei de maine.
Avantajul pe care il au insa publisherii este ca au un produsul validat. Asta este imens! Oamenii consuma stiri. Nimeni nu poate nega asta. Insa de la validare la achizitie, activare, retentie si monetizare sunt multi pasi. Iar publisherii sunt nevoiti sa faca acesti pasi intr-un timp scurt, pentru ca multi dintre ei nu au explorat alternative cand solutia advertisingului mergea ca unsa (if it ain’t broke, don’t fix it).
Proiectele focusate pe industria de publishing (ca si noi de altfel) se bucura cred mult de spargerea acestui monopol si de directia pe care utilizatorii au in sfarsit puterea sa o urmeze. Este o oportunitate pentru toata lumea.
Un mic proiect german https://blendle.com/ pare sa fie castigator pe un model de monetizare similar spotify, dar pt stiri si nu saas. Multi altii vor veni cu alte solutii, si usor-usor industria de publishing ar trebui sa isi revina.
Nu am avut timp sa scriu ceva mai concis, sper ca am transmis ideea corect. 🙂
Sunt de acord ca industria se schimba. Sunt de acord ca publisherii trebuie sa gaseasca solutii. Dar dupa cum stiti, lucrurile nu se schimba si nu sunt adoptate rapid.
Pana cand se va schimba ritmul “adoptiei”, trebuie sa ne adaptam la “take-it-or-leave-it”. Nu avem ce face, e jucaria lor, ei pot pune conditii. Nu esti obligat sa iei de la ei.
Nu publishing-ul a inventat “take-it-or-leave-it”, e o norma a comertului de cand se platea doar in natura.
Astept ziua cand lucrurile se vor schimba in directia spusa de voi. Sper sa o apuc.
Bogdan, nu sunt de acord cu argumentul “imi pun AdBlock, ca sa nu ma profileze”. Daca vrei sa nu fi profilat, te duci si iti aranjezi setarile inainte sa iti instalezi AdBlock (ceea ce e mai usor probabil de facut). Cand nu mi-au placut reclamele de pe FB, m-am dus si am debifat ce nu imi convenea. Am dat cred ca de 2 ori link-ul direct catre pagina de gestionare a permisiunilor.
Pe mine nu ma deranjeaza profilarea. Prefer reclame relevante decat balarii.
Wired ar putea sa aibe dreptate dar din pacate nu are.
“Este mai degrabă o cale de a deschide o conversație normală cu publicul pe un subiect pe care mulți publisheri îl evită.”
Anuntul lor nu permite nici un soi de comentariu. Asa ca discutiile despre noua lor decizie se pot purta oriunde dar NU cu ei. Totalmente contraproductiv.
2. Forbes si-au facut-o cu mana lor. Cand m-au pus in situatia “dezactiveaza adblock sau cara-te” eu n-am stat de 2 ori sa ma gandesc. Pa si la revedere, faliment placut. Cateva zile mai tarziu a aparut aceasta stire:
http://www.networkworld.com/article/3021113/security/forbes-malware-ad-blocker-advertisements.html
http://www.engadget.com/2016/01/08/you-say-advertising-i-say-block-that-malware/
Evident ca treaba asta va duce la si mai putine vizualizari si mai putini bani castigati din advertising. Ce urmeaza? “Va rugam sa dezactivati ad blockerul si antivirusul ca sa va uitati pe pagina noastra”?.
Wired urmeaza aceeasi cale ca si Forbes, se vor expune la aceleasi riscuri si rezultatul in final va fi ca cei 20% de utilizatori pe care vor sa-i convinga mai mult cu forta sa nu aplice adblock, nu vor mai vizita deloc din cauza riscurilor la care se expun. Atata timp cat salvarea lor depinde de acei 20% [ nimeni nu pare sa sesizeze problema ca 80% utilizatori care nu folosesc adblock nu le aduc indeajuns de multi bani] si sunt fortati sa-si dezactiveze metodele de protectie impotriva tampeniilor invazive puse de catre advertiseri, la final ii vor pierde si pe acei vizitatori.
Vor sa poarte o discutie normala? Asa se poarta o discutie normala[nu cu “dezactiveaza adblock sau cara-te/scoate banul sau cara-te”]:
http://www.escapistmagazine.com/videos/view/jimquisition/8854-The-Adblock-Episode
O sa-mi lipseasca articolele lui Kim Zetter, dar n-am de ales. Wired a intrat pe lista mea neagra dupa ultima manevra.
Tudor, cred ca multi sunt atenti la nuante. Daca ar fi dat un mail in care ti-ar fi spus frumos ca vor veni cu o noua abordare online, in care:
* poti vedea gratuit 10 articole pe luna.
* ai acces la continutul de pe site, daca accepti sa vezi in articole 3 bannere.
* ai acces la tot continutul fara reclame pentru 0,99$ pe luna.
… ce ai fi ales?
Wired mai are cateva zile pana activeaza abonamentul. Cine stie, poate deschid altfel dialogul!?
PS: Tu de ce ai activat AdBlock-ul?
Si eu am AdBlock-ul activat dar il am dezactivat pentru cateva site-uri pe care eu le consider ok. De exemplu, Facebook si Twitch. Pentru ca pe Facebook nu am reclamele invazive si pe Twitch o fac pentru a-mi sprijini streamerii favoriti avand 5 secunde de ads atunci cand intru pe streamul omului.
Si am instalat AdBlock pentru ca ma terminau reclamele pe diverse site-uri care pur si simplu nu ma lasau sa citesc o stire sau ceva de genul.
Da, ok. Inteleg ca ai bagat tu ca advertiser bani in reclamele alea, insa daca nu ai fi asa de in my face cu ele, poate nu as fi instalat vreodata adblock.
Daca chiar imi place un site si nu ma deranjeaza cum are reclamele dupa o perioada de oprire a adblock-ului pe site-ul respectiv pe care intru zilnic, voi avea site-ul ala ca whitelisted. Simplu.
@ Cristi, din pacate gresesti. In primul rand setarile browserului sunt o indicatie a dorintelor tale, dar nu o certitudine ca advertiserul le respecta (poate sa le ignore foarte simplu).
In al doilea rand, mare pare din profilare nu se face neaparat din zona de reclama – Facebook Like este cel mai simplu exemplu.
In al treilea rand – schimbarea optiunilor tale printr-un serviciu comun nu doar ca este mult mai complicata si temporara – vezi https://privacy.apti.ro/wp-content/uploads/2015/02/How_to_stop_FB_tracking_4_RO.png
Dar este si prea tarzie – conform legii trebuie sa imi ceara acordul *inainte* de a incepe trackingul.
Bogdan, daca mergem pe firul asta, interzicem maine tot Internetul si desfiintam si Facebook, si Google, si Apple.
LOL, imi place ca ai simtul umorului.
Daca Internetul se rezuma la firmele alea, atunci nimeni nu ar mai citi blogul tau. Si nici nu am comenta aici. Poate ar fi bine sa discutam cum companiile alea de care zici tu platesc taxe in Romania sau nu. Pentru ca sunt sigur ca firma ta plateste.
Si sa fim lasati in pace sa rulam ce vrem pe calculatoarele noastre. 🙂
That’s the point.