MANAFU*

Abonamente Evensys

Apel pentru decenta in mass-media

Stimați colegi,

În ultimele zile am fost cu toții martorii unor materiale de presă aflate la limita legalității, decenței și profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv.

În numele întregii industrii de jurnalism și comunicare vă solicităm să respectați drepturile celor care nu mai sunt printre noi sau care încă suferă în spitale alături de familiile lor și să nu puneți presiune pe familii pentru a afla informații cu un impact emoțional major. Familiile aflate în suferință au nevoie de timp și de liniște pentru a putea depăși această tragedie.

Dramele acestor oameni nu trebuie să fie sacrificate pentru audiență. Dacă există un mesaj al evenimentelor tragice la care am asistat cu toții, el este unul de respect față de lege și de responsabilitate față de ceilalți. Mai presus de toate, este un mesaj de solidaritate a fiecăruia dintre noi cu oameni greu încercați în acest moment.

Vă rugăm să vă amintiți, mai ales acum, că libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine, iar exercitarea dreptului la liberă exprimare comportă îndatoriri şi responsabilităţi, așa cum prevede inclusiv legislația în vigoare. Este vital să înțelegem că toți suferim alături de familiile îndurerate și nimeni nu este în căutarea unor detalii ce pot leza imaginea celor afectați de această tragedie. Acum, mai mult ca oricând, aveți șansa de a demonstra că vă asumați conștient rolul mass-media de a educa.

Dincolo de prejudiciile morale, există impactul emoțional pe care îl amplificați prin punerea accentului pe dramatismul situației. Toată lumea a înțeles situația în care ne aflăm. Acum este important să găsim soluții viabile, atât pentru victimele și familiile lor, cât și pentru societate unde se resimt efectele acestui eveniment tragic.

De aceea, facem apel către toți factorii responsabili din mass media – televiziune, presă scrisă, internet, radio – să respecte legislația în vigoare și să se ridice la nivelul de profesionalism absolut necesar în tratarea unui subiect cu puternic impact emoțional.

Semnatari:
IAA (International Advertising Association)
UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania)
IAB (Interactive Advertising Bureau)
CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent)
Freedom House Romania

8 comentarii

  1. Chiar crezi că cineva ca măruță sau capatos va ține cont de un apel la… decență? Păi dacă aveau decență crezi că mai era nevoie de acest apel?

  2. […] Manafu un apel la decență. Nu îmi dau seama dacă este un apel din partea lui iar cei de la sfârșitul articolului au zis […]

  3. francisc says:

    Ți-ai găsit Cristi… Se calcă pe cadavre mă. Ăla e nivelul “jurnalismului”. Îți recomand filmul “NightCrawler” dacă nu l-ai văzut.
    Audiența e maximă atunci când e careva pe moarte și “jurnalistul” îi pune eterna întrebare “cum te simți, te doare?”

    am văzut ceva de genul ăsta acum câțiva ani, chiar la ProTV. Căzuse un muncitor de la etaj, sau fusese o explozie, ăla rămăsese paralizat de la gât în jos, abia vorbea, iar cu microfonul înainte, o fătucă și-a făcut loc până la el “cum vă simțiți? Ce s-a intamplat?”

  4. Ionut, sunt 2 aspecte aici:
    * ce trebuie sa faca televiziunile si nu fac.
    * si ce ii rugam noi sa nu mai faca.

    Cumva, grupul de semnatari fac acest apel tocmai pentru a nu intra in vietile oamenilor. Ar fi putut sa il faca un om obisnuit pe Facebook sau chiar CNA. E un apel la decenta. De ce doar atat? Nu stiu sa iti spun sau poate exista acea putere a mass-media care ne zice “nu puteti voi sa ne spuneti noua ce sa dam si ce sa nu dam, libertate de expresie, jos cenzura etc”. E o rugaminte.

  5. Este binevenit acest apel. Nu masuram daca doar atit schimba ceva, ci ca este o atitudine manifesta a unor organizatii. Poate fi si acesta inca un pas dintr-un proces de constientizare. Daca cineva crede ca nu este suficient, poate apela ca persoana fizica, la instrumente legale. Pe situl CNA, se pot reclama abateri media TV si radio de la normele legale, cu “subiect” si “predicat” si cu CNP. Da, trebuie “turnati”, aici, la sesizare CNA: http://www.cna.ro/-Formular-sesiz-ri-.html Este legal, civic si moral. Pentru ca si asta este o problema, organizatiile protesteaza SI pentru ca tara doarme, de regula, si viseaza.

  6. Cristi, nu e vorba de cenzură. Ia să spună Vodafone, P&G și ce alte firme mai au publicitate pe TV (sau mă rog, agențiile care se ocupă de ei) că nu vor să-și asocieze imaginea cu o emisiune ce abordează anumite subiecte.

    Să vedem cât se va mai bate în piept măruță că e lider de audiență cu o emisiune care nu atrage nici o reclamă.

    Să vedem câte crime vor mai fi arătate la știrile de la ora 5 când firmele mari nu vor mai vrea să apară alături de violatori și criminali.

    Da, poate că nu toate agențiile vor accepta să intre în jocul ăsta, dar dacă sunt convinși câțiva din ăia mari se va simți suficient de mult pentru a porni o schimbare.

  7. […] în comunicare – În urmă cu două zile, un grup de organizații de comunicare a făcut un apel către mass-media, în care se cerea respectarea dreptul la intimitate al familiilor victimelor […]

  8. Iata un echivalent al iesirii in strada vs. relatare indecenta…”Colectiv: CNA a primit în jur de 100 de sesizări pentru modul în care posturile TV au prezentat tragedia”….http://www.mediafax.ro/cultura-media/colectiv-cna-a-primit-in-jur-de-100-de-sesizari-pentru-modul-in-care-posturile-tv-au-prezentat-tragedia-14882534

Comentează