MANAFU*

Abonamente Evensys

Cum se sustine o prezentare adevarata in 2015

Dacă ar exista un Guinness Book special pe România, cred că aș putea cu ușurință primi distincția “Omul care a asistat la cele mai multe prezentări de conferință”. Fac asta de 12 ani, din postura de organizator. Asist la marea majoritate a sesiunilor din conferințele Evensys și am ocazia să văd oratori foarte buni, vorbitori mai puțin buni și oameni care reușesc în timp să evolueze.

Din aceeași perspectivă de organizator, sunt abordat adesea cu o sugestie: “Măi, Cristi, nu le spui tu să nu mai facă prezentări de corporație, să nu mai citească rând cu rând cele 10 puncte de pe fiecare slide, să nu mai înghesuiască cât mai mult text într-o pagină și să nu mai facă prezentări de produs sau servicii?!?”.

Mă “încarc” așadar cu două “bagaje”: cel al vorbitorilor fără antrenament, charismă și prezența scenică și cel al prezentărilor nepotrivit concepute, de companie.

Ce se întâmplă de fapt?

Sunt puțini oameni care au un talent înnăscut de vorbitori în public. Sunt la fel puțini oamenii care chiar își dezvoltă abilitatea de a fi speaker după un curs de specialitate*. Cei mai mulți vorbitori – mă refer aici la conferințele de business – provin din rândul profesioniștilor din domeniul care este subiectul evenimentului. Sunt specialiști în ceea ce fac ei, dar nu sunt vorbitori. Nu au fost învățați să vorbească în public.

Iar dacă au puțin talent, acesta este înfrânt de prezentările greoaie și prea “corporatiste” cu care șeful mai mare sau PR-ul îi încarcă înainte de eveniment. “Spune și aia, și aia, și nu uita de aia!”, parcă “țipă” powerpoint-ul când este rulat pe ecran.
Și tu le zici: “Audiența așteaptă un anumit tip de conținut și nu agreează corporate bullshit. Reacționează la lucruri practice, utile sau dimpotrivă vor să fie motivați sau să plece cu multă inspirație”.

Și ei răspund: “Da, e frumos, dar X sau Y vrea să vorbim despre cele 14 campanii pe care le-am avut în ultimul an, cu 7 cifre pe fiecare slide și 3 filmulețe, în cele 20 de minute avute la dispoziție”.

Cum ar fi mai bine?

Priviți clipul de mai sus. Este o reclamă de pe YouTube. Nici măcar nu contează dacă a fost pe bune sau e totul regizat. Urmăriți cele 4 minute și veți vedea cum se face o prezentare (cu o poveste, cu interacțiune, cu date, cu demo și cu o surpriză) și cum se vorbește în public (cu o voce caldă, clar, fără a fi pe fugă, creând un contact vizual cu publicul și lansându-l să priceapă ce iese pe gură și să vadă ce e pe ecran, în același timp).

În loc de concluzie

Cineva mi-a sugerat să fac un curs de public speaking pentru acei profesioniști care vin cel mai adesea la evenimentele mele. Probabil nu e o idee deloc rea.

* La câte cursuri de vorbit în public văd în România, ai zice că suntem o țară de vorbitori la conferințe.

Sursa foto: © Hafakot | Dreamstime.com

3 comentarii

  1. Cristina says:

    Nu neapărat să facă un curs, dar nu e rău un reminder… Vă recomandăm să folosiți font minim 20, cel mult 7 rânduri pe slide, și calculați prezentarea ca având un slide la 2 minute… cine are urechi de auzit, aude. Cine nu… nu-i poți învăța cu forța.

  2. Adriana says:

    Din cate stiu eu un slide ar trebui sa fie dupa modelul 6-6 (6 cuvinte/rand si max 6 randuri pe slide), font minim 20. Am participat la cateva conferinte care pot fi sinonime cu dezastru, de aceea cred ca ar fi bine venit un astfel de curs.

  3. […] expertului. Nu scriu un tutorial despre cum să susții o prezentare reușită, că oricum sunt alții mult mai în măsura ca mine să vă vorbească despre asta. Eu mă adresez studenților acum; că lângă ei stau aproape […]

Comentează