Am inițiat și am participat în multe campanii pe bloguri, în ultimii 7 ani, de când sunt implicat profesional în social media. Am fost deci de ambele părți ale “baricadei”, cum s-ar spune, și cred de aceea că este esențial, la aproape 10 ani de comunicări de brand în blogosferă, să vorbim despre un lucru foarte important, dar în același timp foarte trecut cu vederea: brief-ul campaniilor pe bloguri.
În media clasice, nu există noțiunea de brief pentru texte. Nu în accepțiunea în care un brand vrea să comunice prin media. De obicei, textele de brand sunt considerate materiale de tip advertorial: articole scrise cel mai adesea de agențiile de PR sau de oamenii de comunicare ai brandurilor. Pe piața locală, multe “advertoriale” sunt create în redacții, pe baza unor materiale primite sau interviuri cu oameni de la brand.
Fără un background așadar, brief-ul campaniilor pe bloguri a fost și încă mai este o chestiune foarte relaxată. Fiecare brief este făcut după urechea fină a fiecărui conducător de campanie. Unii cu mai multă experiență, și-au dezvoltat în timp un format propriu. Alții, aflați la începutul relației cu blogosfera, încă aruncă pe mail un set de informații și un mănunchi de link-uri sau un comunicat de presă, pe care bloggerii din campanie trebuie să le deslușească. Să își imagineze ce își dorește clientul.
Inspirat de o discuție recentă avuta cu o agenție, am zis că nu poate dăuna nimănui dacă vin public cu o propunere de brief de campanie pe bloguri.
90% dintre campaniile pe bloguri în România sunt texte sponsorizate (sponsored posts). Acest brief se adresează celor care vor să deruleze cu succes campanii de acest gen. Evident, implementarea se face pe riscul fiecăruia.
Sursa foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Pentru a nu atrage penalizari Google pentru client, un singur link catre site este suficient, daca nu este un magazin online. Link-ul catre Facebook este binevenit. Dar la partea de cuvinte cheie, recomandarea este sa se mearga pe Branded Keywords, care par mai naturale pentru Google, si nu pe Commercial Keywords.
Ma tem ca sunt putine campanii care tin cont de reguli SEO in advertoriale. Dar tocmai mi-ai dat o idee.
This is a killer of creativity….Insa o campanie este productie in serie.
Tiberiu, vorbim despre advertoriale si de brief-urile care sunt date bloggerilor. Exista in fiecare articol o doza de creativitate, insa ea vine din abordarea fiecarui blogger fata de brief.
Eu as merge pe commercial keywords
[…] mențiune legată de link-uri și cuvinte cheie într-un Model de Brief pentru bloggeri realizat de Cristi, poate este o idee bună să ajut cu câteva elemente de care ar fi bine să ținem cont, atunci […]
O campanie pentru bloguri, indiferent de nisa si de scopul ei, ar trebui sa contina si o arhiva cu informatii de calitate maxima din nisa respectiva / subiectul campaniei. Fiecare blogger dispune de o doza de creativitate, dar una este sa pornesti de la o cautare pe google si alta de la o arhiva cu pdf-uri atent selectate.
Sa ne imaginam ca organizati o campanie despre vaci si la o cautare pe google dam doar peste articole scrise de bloggeri lipiti de spatarul scaunelor care sustin ca o vaca este un personaj de desene animate (am inteles ca sunt copii in Bucuresti care cred ca vaca este un personaj Disney). Noi, bloggeri binevoitori, ce facem daca nu am vazut in viata noastra o vaca? Cautam pe google. Citim ce au scris altii si distribuim si noi mai departe ca vaca din batatura bunicilor este doar in balade. Si uite asa ne ducem cu totii pe aratura. Altfel ar sta treaba daca bref-ul ar contine si cateva dovezi ca vaca exista si ca toate articolele scrise pana atunci despre vaci sunt gresite. Am intelege diferenta si am porni prin sate in cautarea unor vaci.
Celor care n-au inteles ce am vrut sa spun sa se uite la o poarta noua 🙂
Eu cred ca in cele mai multe cazuri, bloggerii au vazut vaca. Exista si cazuri in care vorbim de anunturi facute prin intermediul blogurilor, in care nu se cere implicarea blogger-ului.
[…] Conform părerii mulțimii prezente s-a hotărât că un brief pentru o campanie ce include bloggeri ar trebui să fie pe schema asta. […]
[…] informațiile și cerințele sunt incluse într-un brief consistent. Am pus cândva un exemplu aici. Are deja peste 1.200 de accesări. Succes în implementare: ★ ★ ★ ★ […]
[…] a realizat un draft de brief excelent, așa că vă recomand să îl descărcați și să îl țineți aproape. Motiv pentru care nu o […]