Facebook își dorește de mult timp să devină o platformă bună pentru orice. A adus puțin de Instragram cu o serie de filtre foto, s-a ținut aproape de WhatsApp prin Messenger, la un moment dat – acum mai mulți ani – s-a luat “la trântă” cu Twitter punând accent mai mult pe partea de status (care s-a dovedit o mișcare câștigatoare), iar acum vrea să îi atragă pe bloggeri pe platforma sa, prin relansarea aplicației Notes.
De ce Notes, de ce acum?
Istoria ne-a arătat că blogging-ul așa cum îl știm noi nu a murit și nici nu a devenit o nișă odată cu ascensiunea rețelelor sociale. E drept că mulți probabil au renunțat la blog sau nu au mai pornit unul în favoarea prezenței pe Facebook, de exemplu, însă blogging-ul și-a păstrat din savoare și din importanță în toți acești ani.
Mai mult, blogosfera a dat naștere fenomenului numit Medium, o platformă de blogging lansată de co-fondatorii Twitter, Evan Williams și Biz Stone. Medium s-a remarcat prin texte lungi, cu substanță și puncte de vedere care s-au viralizat atât în comunități, cât și către publicul larg. A fost o dovadă că textul nu e pe moarte, chiar la începutul unui nou trend, content marketing-ul.
Ce face Facebook?
Așa cum multe rețele sociale au “împrumutat” ideea de cover photo de la Facebook (vezi Twitter, LinkedIn, Instagram, Google Plus), rețeaua lui Mark Zuckerberg integrează sub Notes o platformă de conținut parcă luată cu copy/paste de pe Medium. Ce vedem în noul Notes nu seamănă deloc cu design-ul Facebook. De la fontul de text (Georgia în loc de Arial) până la absența reclamelor.
Momentan, Notes e în curs de implementare la toți utilizatorii. Pentru a activa această aplicație, trebuie să intri pe profilul personal și să o bifezi sub link-ul More din meniul orizontal, sub cover photo. De acolo poți să îi schimbi poziția în coloană din dreaptă a profilului, unde va apărea după activare.
Va afecta Facebook Notes blogosfera tradițională?
Probabil unii dintre cei care nu au prins microbul blogging-ului acum câțiva ani vor începe să folosească Notes. Probabil vechi bloggeri atrași de Facebook vor reîncepe să scrie acum aici. Personal, privind istoria recentă, nu cred că blogosfera se va muta pe Facebook, chiar dacă notițele vor avea virtual o audiență mai mare și vor fi promovate foarte bine (acum oferă o vizibilitate foarte bună în News Feed).
Blogul, așa cum îl știm noi, are multe avantaje în lumea publishing-ului (arhivă, posibilitatea de personalizare, plug-ins) și încă o relație bună cu Google. Am făcut un test. Am căutat pe Google titlul unei notițe de pe Facebook și nu a apărut. Am căutat titlul unui post pe blog și articolul a ieșit pe primul loc în rezultate.
Impactul Facebook în lumea publishing-ului
Este foarte posibil că Facebook Notes să fie atât o opțiune pentru cei care vor să își publice gândurile în texte lungi, cât și un test în lumea publishing-ului. Recent, Facebook a devenit cea mai importantă sursă de trafic pentru online publishers, depășind Google. Se știe deja că mulți publisheri lucrează cu Facebook îndeaproape, deci nu ar trebui să ne fie mare mirarea când Facebook va deveni un publisher adevărat (și YouTube a început să producă mult conținut propriu la un moment dat) și nu doar să vândă conținutul utilizatorilor.
A mai scris despre Facebook Notes și Refresh.ro.
[…] Au mai scris despre Facebook Notes și Dragos Novac și Cristi Manafu. […]
[…] * via Cristi. […]
[…] văzut opinii cum că mișcarea asta are de-a face cu bloggingul. Nu are. Noul Notes este pentru oamenii care nu […]
Cred ca facebook doar incearca sa reactiveze o functionalitate care foarte rar este folosita de utilizatori. Notitele sunt acolo de ani de zile. (nu imi amintesc sa fi citit mai mult de 5 notite in ultimii ani).
Daca va avea succes sau nu, nu stiu (eu zic ca nu ori ca cel mult va avea succes temporar, in perioada imediat urmatoare).
Altfel, ne putem pregati de spam, in varianta adaptata.
Partea stranie si foarte ciudata este modul cum vede facebook intregul. Activeaza si promoveaza paginile, apoi le taie audienta. Activeaza si promoveaza grupurile, apoi le taie audienta. s.a.m.d.
Totul in speranta ca vor monetiza mai bine, aplicand un sablon care incepe sa indeparteze companiile de retea.
Probabil, cea mai buna idee pentru publisheri este continue sa-si intretina site-ul/blogul si sa-si fidelizeze audienta. In fond, audienta este orientata acolo unde este livrat continutul.
Am vazut pe Facebook oameni care parca se panicau putin pentru ca Facebook a reintrodus Notes. Sa fim seriosi, si acum 2 ani mai toata lumea scria cate o chestiuta pe Notes. Nu e capat de tara. E chestia ca trebuie sa fim toti maturi si sa gasim o modalitate de a exploata aceasta optiune noua a Facebook pentru a ne ajuta pe noi ca bloggeri.
Pentru ca la fel ca un video de 10-15 sec uploadat pe facebook care da o portiune din vlogul de pe youtube si apoi un link frumos catre pag de youtube (am vazut la cativa vloggeri din afara chestia asta), la fel si noi ne putem folosi de Notes pentru a ne promova mai bine blogurile.
Nu e fizica cuantica 🙂
[…] vreme. Apoi am zis sa citesc si eu alte articole despre asta, asa ca am citit la Refresh.ro si la Cristian Manafu despre Notes si ce vor ele sa faca de fapt. Dupa ce am citit, mi-am reamintit de faza cu video, […]
probabil o sa fie initial un boom de blogging cat timp vor tine departe reclamele
dar FB e o fabrica de bani, deci pana la urma tot vor pune reclame pe continutul nostru
si daca nu imi da si mie ceva, de ce as scrie la ei si nu mai bine la mine pe site, unde si AdSense-ul aduce “ceva”… decat nimic…
[…] Facebook vrea acum si o felie din blogging […]
[…] de fiecare data cand scrie o face dintr-un motiv bine intemeiat. De exemplu, la el am vazut despre Facebook Notes, o chestie incerta, pe care o urmaresc cu interes. Acum imi veti reprosa ca am scris ca-i apreciez […]
[…] recomand să citești această analiză interesantă realizată de Manafu și articolul complex publicat pe […]
Pai cred ca facebook-ul o sa cumpere tot in materie de genul asta… daca cu wattsapp-ul a fost sa spunem.. simplu.. cu altele nu cred ca va mai fi… oricum fain rau articolul!
Eu unul nu sunt dispus sa intru pe facebook si sa ma apuc sa citesc acolo diverite articole. Prefer traditionalul blog.
[…] Facebook se transformă încet-încet într-o platformă de blogging? […]
Din cate observ Facebook incearca sa acapareze toate nisele posibile, dar personal nu ma vad citind articole pe Facebook, prefer blogurile traditionale.
[…] De mai bine de 2 ani le sufla in ceafa celor de la Youtube cu functia de incarcare continut video, de hashtag-urile imprumutate de la nici nu mai e nevoie sa precizez, iar Manfu vorbeste despre cum incearca sa ia si o felie din blogging. […]