În lipsa altor subiecte de prima pagină, concertul Robbie Williams încă are ecouri în media de toate felurile, tema ultimelor două zile fiind răspunsul dat de Ursus, Coca-Cola și Banca Transilvania post-eveniment, ca reacție la nemulțumirea participanților la eveniment. Chiar și organizatorul a dat un statement, care nu a avut ecoul dorit.
Se spune că e bine să eșuezi din când în când, dar să înveți mereu din greșeli. Îmi place să spun adesea că e bine să înveți și din greșelile altora. Economisești bani și onoare.
De aceea, cred că nu ar dăuna nimănui câteva recomandări de bun simț, inspirate din multe concerte desfășurate pe plan local, în ultimii 10 ani.
1. Întârzierile vedetelor
Oamenii au apreciat punctualitatea lui Robbie Williams, deși cei mai mulți nu știau ora de începere. E bine deci să începi la oră fixă. Nu același lucru îl pot spune despre Guns’N’Roses, care în 2010 a întârziat 2 ore, spre disperarea fanilor. S-a spus la acea vreme că Axl Rose & Co erau încă pe aeroportul de plecare la ora de începere a concertului lor.
Unele întârzieri sunt inevitabile, altele pot fi anticipate sau negociate ori acoperite cumva (o trupă de back-up, dacă e cazul).
2. Implicarea sponsorilor
Am văzut multe reacții pozitive după mesajul Ursus pe Facebook. Dar și unele mai puțin gândite. Cei de la Ursus – și apoi cei de la Coca-Cola – au spus clar că ei au furnizat cantitatea cerută de organizator. Așa se procedează de obicei. O știu eu de la evenimente cu câteva sute de persoane, o știu cei care fac festivaluri.
Concertul Robbie Williams ar trebui să fie un wake-up call pentru sponsori. De acum înainte, pachetul de băuturi trebuie de asemenea dimensionat de companiile de producătoare, iar punctele de livrare trebuie verificate, de la numărul de baruri până la numărul de oameni care servesc. Chiar dacă aceștia din urmă nu reprezintă compania, ei sunt reprezentanți indirecți ai brandului.
3. Stabilirea locului de desfășurare
Când Hurts au venit prima dată în România pentru un concert, organizatorul a ales clubul Silver Church. Nu și-a imaginat probabil că trupă avea deja un fan base, chiar după primul clip pe MTV, dar a mutat repede evenimentul în Fratelli, când a văzut cererea mare de bilete. A fost cred sold-out și așa.
La Robbie Williams nu putea fi vorba de o schimbare a locului de desfășurare “peste noapte”, însă zona putea fi dimensionată pentru un prag maxim de locuri disponibile, pentru a asigura confortul participanților (acces ușor in-and-out, puncte de hidratare și ușurare pe măsura evenimentului etc.). Sau puteau gândi de la început concertul pe Național Arena. Măcar aveau o alternativă bună acum, pe care Madonna nu a avut-o în 2010.
4. Sonorizarea și ecranele
Cea mai proastă sonorizare pe care eu am întâlnit-o în România a fost la un concert Enrique Iglesias, pe stadionul Cotroceni, în 2009. A fost atât de proastă, încât am plecat și m-am plimbat prin public, m-am uitat la echipele de ambulanță și am încercat să înțeleg live bucătăria unui concert. Nu mi-a mai păsat de actul muzical.
Probabil acest concert nu se află în memoria celor mai mulți, însă prima manifestare muzicală de pe Național Arena va rămâne vie în mintea multora, pentru ceva timp. Concertul Red Hot Chili Peppers a fost pentru cei din tribune un act de tortură sonoră.
La acest capitol, noi cei din public trebuie să fim un pic îngăduitori (nu și la RHPC, pe un nou stadion gândit prost), din lipsa unor locuri de desfășurare adevărate, iar organizatorii trebuie să se străduiască mai mult, din aceleași motive.
5. Comunicarea formatului
În general, e datoria participanților să se informeze despre cum va fi concertul. Dacă Sting e în turneu mondial cu conceptul Symphonicity, nu poți veni la concert, așteptând să asculți un Best Of ca pe CD.
Una din aparițiile interesante din ultima vreme, Indila, a luat prin surprindere audiența cu un concert “frugal”, lipsit de emoție (în ciudă debutului ei puternic) și foarte, foarte scurt (30 de minute).
Spuneam în articolul anterior că mulți români merg la un concert pentru spectacol (vezi seria Andre Rieu) și nu pentru muzică. Chiar dacă pare ușor exagerată ideea, o comunicare a formatului înainte de eveniment ajută mult.
6. Confortul participanților
Electric Castle a arătat că are un public minunat. Anul viitor, noroiul va trebui inclus în program, pentru că va fi sigur o defilare de modă cu cizme de cauciuc și outfit-uri asortate. Pe de altă parte însă, o parte dintre spectatori se vor uita cu mare atenție la starea vremii și la detaliile organizatorice. You win some, you lose some.
Concertele Rolling Stones, Madonna și Robbie Williams vor rămâne, din păcate, în memoria multora doar cu disconfortul creat la locul de desfășurare, cu praf, înghesuială sau deshidratare, după caz.
Publicul român – mă refer la cel care a văzut multe concerte aici și afară – este deja obișnuit să aibă un acces rapid la tot ce are nevoie, de la toalete și puncte de hidratare până la porțile de ieșire și mijloacele de transport nocturne. Iar organizatorii trebuie să țină cont de acest lucru.
Cei mai vocali contestatari ai concertului Robbie Williams au fost dintre participanții cu experiență.
7. O echipă de comunicare
Robbie Williams ne-a arătat că e bine să nu lași chiar pe oricine să gestioneze contul de Facebook, când “a făcut” gafa cu Belgrad și România.
Organizatorul concertului Robbie Williams a șters repede evenimentul creat pe Facebook, probabil sub presiunea vocilor din online, iar apoi a venit cu o declarație care chiar nu a fost luată în serios. Scuze, scuze, scuze!
Sunt conferințe mici care au echipă de comunicare și social media, care monitorizează chiar în timp real ce se vorbește despre eveniment și care reacționează rapid la nevoie. Ar putea începe și organizatorii de mari concerte să învețe cum e cu social media și cum se gestionează o(rice) criză. Echipa Ursus a arătat că se poate.
***
Nimeni nu este perfect și nimeni nu poate mulțumi 65.000 de oameni, însă cu mici eforturi și un pic de creativitate se poate crește gradul de satisfacție și câștiga susținători.
Sursa foto: Dolce Info
Ah, voiam sa comentez, dar mi-am dat seama ca blogurile sunt inutile..
Draga Manafu:
National Arena – 55.000 locuri
Concert RW – 64.000 bilete vandute.
Ce propunere ai?
Nu a fost o “gafa” cu mesajul legat de concertul de la Belgrad. Era un mesaj in limba romana pentru cei care voiau sa mearga la concertul de la Belgrad. Pentru un Timisorean e mai convenabil sa se duca acolo decat sa vina pana la Bucuresti.
Formularea “Get EXcITed ” face referire la festivalul EXIT care are loc anual in Serbia. S-a creat confuzie doar pentru ca data concertului de la Belgrad era fix cu o luna inainte de concertul de la Bucuresti. Daca ar fi fost pe 20 iunie nu se mai scandaliza nimeni.
Ma asteptam ca oamenii care stiu cu ce se mananca social media sa inteleaga asta si sa inteleaga ad-urile targetate.
Dar e bine ca acum ne pricepem toti sa organizam evenimentele altora 🙂
[…] cum zice şi Cristi în articolul său, nu poţi mulţumi 65.000 de oameni, dar cred că în anii care urmează ar fi bine să-ţi dai […]
Desigur, scg! Pana sunt ele cele care misca lucrurile, aduc in prim plan lucruri esentiale cand media esueaza, salveaza vieti sau schimba lucruri. Probabil ca putini altii, tu nu vezi ca in spatele blogurilor sunt oameni. Oameni care ca si tine au pareri si experiente. Doar ca noi astia cu bloguri mai facem si serviciu public uneori. Si nu ne ascundem dupa niste litere.
Draga Atlas, National Arena 55k de locuri in tribune. Cati mai intra si pe gazon?… Altfel, ai baga mai multi oameni in Sala Palatului decat capacitatea avuta?
Eu sper ca nu au fost 65.000 de specialisti SM la Bucuresti si nici cateva zeci (cate?) la Belgrad. Altfel, trebuie sa acceptam ca utilizatorul obisnuit ia ce vede.
Acum ramane de vazut la urmatoarele concerte de o anvergura asemanatoare daca aceste aspecte vor fi luate in considerare.
[…] cum zice şi Cristi în articolul său, nu poţi mulţumi 65.000 de oameni, dar cred că în anii care urmează ar fi bine să-ţi dai […]