Context: Cristian Manafu a testat în februarie noua Skoda Fabia și a invitat cititorii să menționeze motivele pentru care ar dori să testeze mașina, iar eu am afirmat că doresc să văd diferențele dintre generația veche și cea nouă. Trei luni mai târziu aveam să aflu, așa că următoarele rânduri sunt despre progresele pe care le-a făcut Skoda cu noul său reprezentant al clasei B.
Interior
O să petreci cel mai mult timp în mașină, nu afară, admirându-i design-ul. Așa că Skoda s-a ocupat exemplar de această datorie și a dotat noua Fabia cu un interior curat, funcțional și spațios. Lucrurile pe care le-am remarcat imediat au fost volanul multifuncțional, îmbrăcat în piele, instrumentele de bord iluminate cu un alb foarte plăcut, spațiile de depozitare ce au crescut față de vechea generație și sistemul multimedia care ar merita un articol separat la cât de multe știe să facă. Presupunând că vă folosiți de telefonul mobil pentru soluții de navigare, sistemul oferit de Skoda vă oferă cam tot ce vă trebuie: Bluetooth, slot SD (in torpedou), touch screen, USB, Aux In, detalii despre consum si monitorizarea presiunii rotilor.
Noua Fabia a primit critici pentru plasticele tari din interior și sunt de acord cu afirmațiile despre calitatea acestora. Însă duritatea acestora nu contează, atât timp cât arată bine. N-o să stai tot drumul cu mâna pe bord, ci pe volan, apăsând ecranul tactil al sistemului multimedia sau reglând aerul condiționat.
Scaunele mi-au lăsat o impresie bună, oferind atât suportul lateral ce lipsea la vechea generație, cât și confortul pe care uneori îl pun pe primul loc din cauza anumitor străzi din București. Skoda a dotat scaunele cu huse detașabile, așa că, dacă obișnuiți să mâncați și să beți în mașină, măcar știți că n-o să vă lăsați banii la vreo spălătorie.
Minusurile personale țin de nuca schimbătorului de viteze, vizibil mai mică decât cea a generației precedente și cotiera centrală care mă încurcă rău în timp ce schimb viteza. Drept urmare cotiera centrală ar fi opționalul pe care nu l-aș include. Un alt lucru de care trebuie să țineți cont este înălțimea pasagerilor din mașină. Am reglat scaunul în poziția mea de condus și m-am așezat pe banchetă, iar genunchii atingeau scaunul. Totuși, cred că spațiul din spate se încadrează în normele clasei B, iar atâta timp cât o mașină oferă mai mult loc decât un Peugeot 206, persoanele de 1.83 cm vor avea o călătorie decentă.
Per total Skoda a făcut o treabă bună, aducând foarte multă funcționalitate într-o dispunere coerentă a comenzilor și oferind un spațiu interior decent pentru pasageri și enorm pentru bagaje.
Motor și experiența la volan
Modelul testat a venit echipat cu motorul diesel de 1.4l, 90 CP și o cutie manuală în 5 trepte. M-am uitat peste cifrele oferite de Skoda și constructorul ceh promite 4 litri pe suta de kilometri parcurși în oraș, ceea ce sună atât foarte bine, cât și imposibil de atins. Asta ține pe de o parte de condițiile de testare ale constructorilor, cât și de nevoia mea de a auzi mereu motorul, moștenită de la modelul anterior. Cumva simțeam că, dacă nu aud motorul, o să mor cu alimentarea în mijlocul intersecției. Izolarea fonică îmbunătățită și rafinamentul surprinzător de bun pentru un motor diesel sunt de asemenea responsabile pentru nevoia mea de a ține motorul turat.
După vreo 120 de kilometri parcurși în oraș, consumul este de 7.5 litri, însă trebuie să menționez că vreo 29 dintre ei au fost abordați din perspectiva omului care vrea să economisească și am scos un consum de 4.5 litri. În ajutor mi-a sărit și notificarea computerului de bord care imi indica momentul ideal al schimbării într-o treaptă superioară. Așadar, un consum foarte bun se poate obține dacă îți pui bazele în tehnologa mașinii.
Din păcate nu am avut ocazia să îi testez ținuta de drum în afara orașului, însă noua Fabia se descurcă bine pe străzile Capitalei. Volanul este ușor și oferă un mai bun feedback al roților, manevrabilitatea este suficient de bună cât să ieși repede dintr-o intersecție aglomerată, însă nu vă așteptați la calități de hot hatch și nici la viteze din aceeași categorie. Skoda Fabia este o mașină onestă, cu performanțe oneste, care s-a nimerit să facă parte din grupul VAG și să se bucure de tehnologiile ce rezultă din această apartenență.
Exterior
După ce ai ajuns la destinație, va trebui să te dai jos din mașină și să te uiți la ceea ce ai condus. Măcar când o încui. Partea mișto e că te vei uita de mai multe ori la ea, mai ales dacă știi ce linii soft avea generația anterioară (atât de soft, încât Skoda a promovat varianta VRS într-un mod total diferit față de cea normală). Noua Fabia se aliniază designului pe care modelul Rapid l-a introdus publicului în 2012. Deși se apropie periculos de mult de stilul nemțesc, îmi place foarte mult ce a ieșit din creionul designerilor.
Elementele notabile sunt farurile și grila mărită, emblema Skoda de pe capotă, oglinzile ce acum au un design plăcut și oferă o imagine cuprinzătoare a ceea ce se întâmplă în spatele tău, jantele și stopurile. Îi stă bine în alb, însă, varianta pe albastru (promovată de Skoda în materialele de presă) o prinde cel mai bine.
Din punct de vedere al exteriorului, noua Fabia reușește să se diferențieze clar față de generația anterioară, însă riscă să provoace confuzii asupra identității sale și să cauzeze întrebări de genul “ăsta e VW?”. Asta e bine din două puncte de vedere: primul ar fi că Skoda a reușit să evite greșeala făcută de Suzuki atunci când s-au hotărât ca noul Swift să arate ca un facelift al generației anterioare și al doilea este aerul de calitate oferit de percepția publică.
Alte detalii
Noua Skoda Fabia a obținut 5 stele la testele EuroNCAP și, așa cum spunea Jeremy Clarkson când testa modelul Yeti, “comes with many acronyms as standard, such as: ESC, ABS, MSR, ASR, EDS, and most crucially: HBA”. În traducere liberă: multe sisteme de siguranță ce vor să se asigure că cele 6 airbag-uri nu vor fi declanșate vreodată.
Este echipat cu sistemul Start-Stop, menit să reducă consumul de combustibil și emisiile. Merge de minune, însă m-am trezit de multe ori că motorul pornește singur, fără să apăs ambreiajul. Speaking of which, pedalele de pe vechea Fabia nu mi-au dat niciodată impresia că se află pe centru, noroc că actuala generație rezolvă problema.
Alte chichițe: au făcut bine că au păstrat mânerul cu ajutorul căruia închizi portbagajul și suportul de bilete de pus în parbriz. Ce nu înțeleg e de ce au ales să pună lângă schimbător suporturi de pahar de dimensiuni diferite, în loc să le lase la fel. Racleta montată în capacul rezervorului e o idee foarte deșteaptă.
Modelul testat
După cum scriam mai sus, modelul testat are motor diesel, de 1.4l și 90 de cai. Echiparea este Style, cu jante de 17″, climatronic, sistem multimedia cu ecran de 6.5″ și Smartgate, iar prețul final este de €14119.77 fără TVA sau €17508.51, TVA inclus.
La final
După un weekend de fâțâit mașina prin oraș pot spune că noua Fabia reprezintă un salt impresionant din toate punctele de vedere. Nu știu dacă prețul de mai sus va convinge, însă noua Fabia pornește de la €10.418,48, pentru un motor în 3 cilindri, de 1 litru și 60CP și dotări ce includ aer condiționat, radio-cd și, cel mai important, slot USB și intrare audio auxiliară. Cu câteva dotări în plus și un motor ceva mai puternic poți avea un model decent în jurul sumei de €12.500, dacă ești în căutarea unei mașini de clasă B. Tot ce trebuie să mai faci este să o iei la teste.
Text scris de Dan Pandrea. Fotografii realizate de Dan Pandrea.
[…] Citiți întregul material despre noua Skoda Fabia la Manafu. […]
Masina arata OK si se comporta bine pe sosea, dar sa dai 17000 euro pentru o Skoda Fabia, mi se pare putin cam mult, dar probabil ca pentru unii merita 🙂