S-a gândit cineva în toată transformarea prin care mass-media au trecut în ultimii 5-7 ani cât de mult s-a schimbat domeniul relaţiilor publice? Tradiţional, PR-ul şi cu presa au avut o relaţie “strânsă” pentru mulţi, mulţi ani. Au fost timpuri în care pentru cele mai multe agenţii relaţia cu presă însemna 60-80% din business, poate chiar 100% în cazul unor agenţii mai mici. Şi astăzi mai are o pondere importantă în total servicii.
În ultimii ani însă, presă tradiţională a pierdut teren (impact, reach) în faţă media online şi s-a văzut dezarmată în faţă lipsei de substanţă din social media. Cum s-a transformat PR-ul?
Canale noi, tactici vechi
La prima vedere, integrarea noilor canale de comunicare (online şi social media) a fost un pas bun şi sigur spre adaptare. Însă tot ce se face acum în Digital PR ţine foarte mult de obiceiuri vechi, la care se adaugă câteva abordări noi ale conţinutului. Au apărut multe platforme noi, tacticile au rămas însă aceleaşi.
În 2015, există încă agenţii care nu cred în digital (nu îl integrează) şi nu o duc rău (deşi nu o duc nici extraordinar). Dar pentru cât timp?
Când va veni valul schimbării, pentru unele agenţii va fi de fapt un tsunami
PR-ul trebuie să accepte că lucrurile, oamenii, marketingul, însăşi comunicarea se schimbă în jurul său, chiar dacă schimbarea dă peste cap tot ce făcea până acum. La urmă urmei, în PR, că în orice disciplină a marketingului, contează mai mult eficienţa acţiunilor şi mai puţin tacticile folosite. PR-ul trebuie să deschidă ochii!
Acum, PR-ul trebuie să accepte că în media relations, de pildă, a scăzut foarte mult cantitatea şi calitatea acoperirii obţinute. Că jurnaliştii nu mai sunt impresionaţi de comunicatele de presă şi vor conţinut personalizat. Că media (ce a mai rămas în print şi cea online) se trivializează. Că pe Facebook, noua jucărie din ultimii ani, reach-ul organic (un fel de media coverage) este de multă vreme sub orice aşteptări. Şi mai ales, că există o linie din ce în ce mai subţire între PR şi Marketing, ce permite iniţierea unor campanii integrate din ambele părţi.
Media s-au transformat, marketing-ul se transformă, PR-ul nu va rămâne neatins. Cei care vor şti să adopte din timp noile tactici vor câştiga. Atât în faţă concurenţei din domeniu, cât şi în faţă celorlalte discipline.
Sursa foto: © Rangizzz | Dreamstime.com
***
Pe 27 martie, la PR Academy, am iniţiat un workshop foarte practic şi interactiv despre cum agenţiile de PR şi specialiştii în comunicare din companii pot folosi eficient şi cu costuri reduse noi tactici pentru atingerea obiectivelor. La “Out of the Box Tactics for PR“, timp de jumătate de zi, participanţii vor afla şi experimenta totodată cum Facebook, YouTube, Google, mediul mobil şi alte platforme noi pot contribui la succesul campaniilor de PR. Locurile sunt limitate.
[…] și PR trebuie să fie mereu cu ochii deschiși, urechile ciulite și să simtă dincotro bate vântul schimbării. Iar dacă nu știi cum să orientezi barca, valul schimbării te […]
Salut, că tot vorbești de agenții, cum se poate ajunge la ele domle? Ce trebuie făcut? că nu înțeleg 🙁 .Am două, trei proiecte și am nevoie de ajutor. Multă sănătate
[…] atras atenția, deși, chiar dacă nu sunt jurnalist, fac parte din categoria despre care a scris Manafu ieri, care nu e impresionată de comunicatele de presă. Probabil citesc 1 pe lună cap-coadă, […]
[…] Cristian Manafu: A sosit timpul schimbarii in PR! […]