Acum câteva zile, eram în pregătirea unui mare eveniment, cu toată agitaţia de ultim moment, când un titlu mi-a atras atenţia: “Graffiti Artist Banksy Arrested In London; Identity Revealed”. Sursa era National Report, un site despre care nu auzisem până în acel moment. M-am oprit din agitaţie şi am petrecut câteva minute pe pagina unui articol ce arăta foarte bine documentat.
Banksy este un foarte apreciat artist urban al momentului, cunoscut pentru desenele sale candide şi ironice deopotrivă, pe care le-aţi văzut cu siguranţă de multe ori distribuite pe Facebook.
Astăzi am văzut ştirea că artistul a dezvăluit o nouă lucrare, moment în care mi-am amintit de arestarea lui şi am căutat mai multe informaţii. În ultimele două zile, media din toată lumeaa căutat să demonstreze că Banksy nu a fost de fapt arestat şi că a fost vorba de o ştire fabricată, un hoax. De altfel, o asemenea “bombă de media” a mai fost aruncată şi anul trecut, când multe site–uri s-au grăbit să preia informaţia despre arestare.
În lumea social media, hoax-ul e pentru mulţi o joacă cu neatenţia unora şi încrederea în cuvântul scris online, o cale de a manipula fenomenul “like & share”. În lumea jurnalismului, situaţia este mult mai serioasă, comunicatele de presă false şi articolele inventate putând avea efecte grave.
Din fericire, presa românească este încă la nivelul “Click aici / Vezi aici” sau “Ai să rămâi tâmpit de ce o să citeşti”. Din nefericire, de la acest nivel se poate coborî foarte uşor la hoax, atât timp cât acesta “monetizează”.
Într-o foarte bună analiză a hoax-urilor, The Verge spune că ştirea despre Banksy din National Report a atras 2.000.000 de vizitatori.
Rolul media pare să se fi schimbat în ultimii ani, iar impactul Internetului nu a fost 100% pozitiv. Goana după trafic monetizabil a făcut ca noul jurnalism să uite de misiunea sa tradiţională şi să pună profitul în faţa interesului public. Altfel spus, ce credeţi că ar distribui mai degrabă astăzi orice publicaţie online: un articol de interes public sau unul care atrage mult trafic?
Suntem în plină campanie electorală şi putem vedea tot felul de hoax-uri, articole voit eronate, care atentează la lipsa de informaţii şi chiar de discernământ a multor alegători.
De ani de zile, auzim şi dăm mai departe sloganul “Să nu crezi tot ce citeşti pe Internet”. Nu cred că ar trebui să ne oprim. Să-l reiterăm cu orice ocazie nouă şi să ne rugăm că hoax-ul nu va deveni în curând noul “Click aici / Vezi aici”.
un slogan bine-venit intr-o lume in care tot mai multe stiri au titluri false trase de par
Bine punctat! Suntem sufocati de titluri/stiri eronate…
Pe Banksy nu-l vor prinde ăștia prea curând…
Dacă timp de câțiva ani a reușit să se fofileze elegant de milițieni, se va fofila și de acum înainte.
[…] 2014 a început pentru Danone cu un “frumos” hoax. Îi spun “frumos” pentru că nu era o ştire bombă nouă, însă mulţi s-au grăbit să o […]