MANAFU*

Abonamente Evensys

Doua tari: una merge inainte, alta merge inapoi!

aglomeratie bucuresti

In mod natural, avem tendinta de a ne imbunatati calitatea vietii de la o generatie la alta. Traim mai bine astazi in comparatie cu acum 20 de ani. Si copiii nostri vor avea cu siguranta o viata mai buna decat noi. Aceasta este evolutia naturala, cum spuneam deja. Insa ea este influentata de deciziile pe care noi, generatia “la putere” de azi, le luam. Iata cum au decis doua tari sa influenteze viitorul concetatenilor lor.

TARA NR 1: Oamenii care oranduiesc in capitala tarii au decis sa puna in aplicare un plan, pana in 2025, prin care cetatenii sa nu isi mai doreasca sa cumpere masini. Planul lor prevede dezvoltarea unei retele de transport la cerere, disponibila printr-o aplicatie smartphone. Se pare ca in viitor ne va placea sa impartim mai mult lucrurile (car sharing) pe care le detinem sau sa folosim resursele altora. Si avem deja cateva exemple globale de succes prin AirBNB (case) si Uber (masini). Tara despre care vorbesc este Finlanda. Mai multe detalii cititi aici.

TARA NR 2: Oamenii de la conducere au decis ca, dupa programul “Prima Casa”, ar fi foarte inspirat si un program “Prima Masina”. Aceasta noua initiativa se adreseaza tinerilor pana in 35 de ani si este acoperita de credite garantate de stat. In capitala acestei tari, exista deja o masina la fiecare doi locuitori, iar strazile si trotuarele sunt deja pline pana la refuz de vehicule de toate marimile. Tara despre care vorbesc este Romania. Mai multe detalii cititi aici.

Avand aceste date, va invit sa comentati la intrebarea: Care dintre cele doua tari merge inainte si care merge inapoi?

Sursa foto: © Bizoon | Dreamstime.com

12 comentarii

  1. Robert says:

    As putea sa iti raspund ca amandoua merg inainte. Romania merge inainte catre haos, trafic aglomerat, poluare. Iar Finlanda merge inainte si se gandeste la viitorul celor ce vor urma,impart resursele si nu abuzeaza de ele, cu siguranta promoveaza si mobilitatea prin alte mijloace decat masina, lucru care la noi in Romania nu prea este deloc incurajat, ca biciclist am vazut. Cam asta e imaginea mea despre cele 2 tari.

  2. Vlad says:

    Intre Finalanda si Romania e o diferenta (deloc mica) de educatie. Investind fondurile destinate programului Prima Masina in educatie putem merge undeva inainte, altfel stam in trafic.

  3. It says:

    lasa, sa castige si bancile ceva bani ca n-au luat cu japca destul… Romania, o tara condusa clar de oligarhia politico-financiara (nu economico-financiara caci noi nu avem economie reala)

  4. Andrei D. says:

    Comparatia intre Romania si Finlanda, ca si popoare, nu o consider pertinenta. Comparatia intre lumea liderilor celor 2 tari e pertinenta in masura in care liderii fiecarei tari isi asuma consecintele deciziilor luate pentru cetatenii de rand.

    Romania nu inseamna numai Bucuresti, asa cum nici Finlanda nu inseamna numai Helskinki.

    Traiesc intr-o tara nordica si am
    observat destul de bine cum sunt primite de catre oamenii de rand toate solutiile inovatoare cu care liderii vor sa “creeze o lume mai buna”. Exista oameni reticenti la nou de care nu se tine cont, exista oameni care folosesc produse/servicii doar pentru ca au si altii, nestiind daca daca ar putea aduce sau nu beneficii, exista oameni bolnavi, care sunt privati din start de folosirea unui nou serviciu/produs. Deci se intampla la fel peste tot, chiar mai accentuat in niste tari in care oamenii sunt orbiti de “beneficiile” sociale oferite de lideri.

    Pe scurt, consider ca subiectul
    comparatiei nu poate fi folosit drept
    criteriu definitoriu pentru a raspunde la intrebare.

  5. Aniela Deby says:

    Programele gen ” Prima casa”, “Prima masina”
    mi se par ideale.

  6. Andrei, mie mi se pare ca e o comparatie foarte buna! O comparatie in care unii arata ca au viziune, iar altii nu vad mai departe de azi-maine. Poate in Finlanda nu o sa aiba succes programul, dar sunt sigur ca in Romania vor fi si mai multe masini pe strazi!

  7. Andrei says:

    Problema e simpla: Romania a fost sub comunism multa vreme, iar dupa 89 a scapat la democratie similar cainelui care sta legat mai toata viata, iar cand i se da drumul din lant alearga de nebun o vreme. Asa suntem si noi: inca “alergam” de nebuni… De peste 7 ani traiesc in afara, iar o chestie care e vizibila cu ochiul liber e ca la noi e foarte actuala idea de a arata ca ai (casa, masina etc). De asta si nebunia cu “prima casa” (nu ca asta ar fi rea), “prima masina”… Similar a fost si Olanda prin anii 60-70 – toti cumparau masini sa arate ca au. Cand si-au dat seama ca infrastructura nu mai face fata au fost nevoiti sa ia o decizie si au luat-o pe aia corecta: si-au schimbat modul de deplasare, au creat piste pt biciclete peste tot, au pus la punct transportul in comun…

  8. pai merg amandoua inainte, nu? cine locuieste in oras poate opta pentru transportul in comun desi conditiile nu prea sunt ok, dar eu stau undeva la periferie unde nu exista metrou deloc si pana la statiu lui 32 pe care l-as lua spre centru, ar trebui sa platesc 2 lei dus, 2 lei intors unui maxi-taxi care merge ca melcul. Asa ca, eu am nevoie de masina.

  9. razvan says:

    Intrebare pusa total aiurea, poate la nervi dupa ce autorul a ramas blocat in trafic. Este masina un element de lux, ca avionul? Trebuie oameni descurajati sa isi ia masina? Exista alternative la masini? Statul (roman si nu numai) incurajeaza cumpararea de masini pentru a stimula industria constructoare de masini. Poate ca asta va incuraja si constructia de drumuri (=> locuri de munca => firme => impozite => venit la buget, cel putin teoretic daca nu se face evaziune prea mare).
    Faptul ca strazile si trotuarele sunt pline de masini poate ca este un factor descurajant sa iti cumperi masina. Ma intreb cati din cei care isi cumpara masina se intreaba daca au loc de parcare. Ma intreb, cati dintre cei care au primit amenda de parcare aiurea sau au avut masina ridicata s-au intrebat si “de ce am venit cu masina aici daca stiam ca nu am unde sa parchez legal?” Cred ca astia sunt factori descurajanti sa iti cumperi masina. Dar trebuie si constientitazati. Hai sa nu ne mai uitam la altii ce destepti sunt ei ci sa ne gandim la solutii pentru noi insine. Nu este rau ca omul isi cumpara masina. Este rau ca omul nu isi pune intrebari despre valoarea pe care o aduce vietii lui si daca o poate administra (taxe, parcare, mentenanta).

    P.S. Si eu vorbesc mai mult despre Bucuresti, desi este total gresit sa ma limitez numai la asta. Nu stiu daca Brasovul sau Clujul au aceleasi probleme de trafic.

  10. It says:

    @RAZVAN sa incurajam cumpararea de masini ca “poate” s-ar dezvolta infrastructura arata clar ca suntem abia la nivelul anului 1800 in conceptii… intai, dezvolta orasele pentru oameni nu pentru masini… doi, dezvolta educatia si sistemul de sanatate, trei, nu mai fura… s-apoi o sa-si ia romanii si masini fara sa i le “bagi pe gat” si fara se la parcheze de-a-n pixu’ pe unde apuca…

  11. […] Doua tari: una merge inainte, alta merge inapoi! […]

  12. haivas says:

    Cred ca Andrei “has a point”. România a sărit peste niște etape ale dezvoltării societății. Și oamenii vor acele etape. Acum. Suntem asemenea unui copil care a fost bolnav și a lipsit un an de la scoala. Toti vor ca din clasa 2-a sa treacă in clasa 4-a, dar el vrea sa stie cum e in clasa 3-a pe care a ratat-o chiar daca toti ii spun ca e naspa.

Comentează