Am organizat primele evenimente despre social media in Romania, am facut primele training-uri in-house pentru companii, pe acelasi subiect, si am promovat pe blog(uri) foarte activ ideea de corporate social media si tot ce implica ea, de la marketing si PR la comunicare interna, managementul crizei si relatiile cu clientii. Am crezut ca am invatat si i-am invatat pe altii tot ce se putea. Dar am gresit.
Am vorbit despre prezenta companiilor pe platformele sociale, despre relatia cu bloggerii, despre continut relevant si aplicatii sociale, despre tot ce se poate vorbi in numele si din punctul de vedere al companiilor. Pe scurt, am vorbit doar despre ce trebuie sa faca aceste companii. Si aici am gresit.
Am omis si omitem sa vorbim despre ce fac consumatorii, clientii, marea masa de oameni care formeaza diversele segmente de audiente. Oamenii reprezinta social media mai mult decat platformele in sine, tacticile de comunicare si toate tendintele la un loc.
Nu privi cerul, priveste omul!
Imaginea de mai sus poate fi considerata Fotografia Anului in Romania. Este nu numai o poza a realitatii din jurul nostru, ci si o buna si lunga lectie de marketing si cercetare a consumatorului.
Ce ne spune ea?
Ca oamenii sunt incantati de lucrurile foarte frumoase, de lucrurile noi, de lucrurile spectaculoase, dar in acelasi timp, unice, nemaivazute, irepetabile. Ca oamenii sunt legati de tehnologie si informatia electronica. Si chiar daca nu o impartasesc celorlalti prin retelele sociale, o stocheaza doar ori o savureaza in particular sau in grupuri restranse. Cu totii avem imagini in telefoane pe care le revedem singuri sau pe care le aratam doar anumitor persoane.
Pe de alta parte, marketingul nostru bate pasul pe loc pentru ca recicleaza de ani buni aceleasi retete de promotii, de aplicatii, de spoturi TV. Sa ne uitam deci inca o data la imagine si sa ne intrebam: Ce poate invata un om de marketing din acest tablou al realitatii?
Mugur Patrascu are o interesanta analiza despre romanul de azi, vazut prin filtrul unei emisiuni TV.
Uita de reclame, ofera ceva util!
Alicia are 12 ani si a pus pe YouTube un clip despre bratari facute din benzi elastice. In acest moment, clipul ei a ajuns la 229,841 de vizualizari. Poate cineva sa ne arate un clip facut de un brand care a ajuns (fara reclama) la atatea vizualizari?
YouTube este probabil cel mai bun exemplu acum pentru oamenii de marketing si advertising indragostiti de reclamele TV si de “viralele” online. Este totodata cel mai bun dus rece pentru ei, locul de trezire la realitate si cea mai buna ocazie de a intelege ce isi doreste si mai ales cu ce rezoneaza real consumatorul.
Ce invatam din clipul Aliciei?
Ca oamenii apreciaza lucrurile practice, care ii intereseaza direct. Ca oamenii cauta informatia video daca le este utila. Cate clipuri de brand utile ai vazut tu pe YouTube?
Platformele social media devin din ce in ce mai sofisticate si diverse. Experientele personale nu mai sunt suficiente de ceva vreme. In permanenta, un om de social media trebuie sa isi actualizeze setul de cunostinte. Insa in acelasi timp, ar trebui sa priveasca (si noi ceilalti implicati sa privim) mai mult spre public si nevoile sale. De acolo pot aparea viitoarele mari campanii. Ne-au aratat ca se poate deja Coca-Cola cu “Campania numelor”, “CIF Curata Romania” si Aqua Carpatica prin “Testul Puritatii”.
Sursa foto: Daniel Robert Dinu
Bravo pentru articol: bun, lucid, printre putinele care surprinde si analizeaza la rece un fenomen care exista: limitarile procesului de comunicare social media.
Si e normal ca astfel de limitari sa apara, in contextul in care foarte putini oameni de marketing au invatat sa foloseasca si sa dezvolte noile unelte pe care le avem la indemana prin social media. Pentru multi dintre ei mare dilema este: acum cand avem 1000 de instrumente la indemana avem rezultate mai slabe decat acum 10-15 ani cand nu trimiteam decat comunicte de presa prin fax sau e-mail…
Vestea buna este ca majoritatea semnelor de intrebare care reies din articol au un raspuns si pot fi rezolvate. Sa le luam pe rand:
– “Am crezut ca am invatat si i-am invatat pe altii tot ce se putea. Dar am gresit” – nu a fost o greseala in totalitate, ci o lipsa de perspectiva, de adaptabilitate la realitatile sociale, o incercare de a aplica o formula magica la orice situatie, pentru orice companie, orice produs, orice target…
– “Am vorbit despre prezenta companiilor pe platformele sociale, despre relatia cu bloggerii, despre continut relevant si aplicatii sociale…” din pacate, din ce vad ca se intampla pe la noi aici suntem mult in urma. Toate companiile mari care au reuit sa integreze social media si-au creat propriile instrumente, mapate pe platformele existente. Au bloguri de companie, unde scriu chiar cei care se pricep la lucrurile acelea, iar elementele de baza ale progresului prin comunicare si colaborare se bazeaza tot pe comunitatile de specialisti si de utilizatori ca acum 15 ani, dar avantajul este ca cum colaborarea e absolut deschisa si include toate valentele sociale ale notiunii de consumator. Relatia cu comunitatea de bloggeri e importanta, dar nu pentru toti, ci in special in zona de consumer, unde primeaza tehnologiile gadget.
– “Pe de alta parte, marketingul nostru bate pasul pe loc ..” asta e cel mai mare adevar, si cauzele sunt multiple, dar in primul rand lipsa de perspectiva pentru clientul final. Putini oameni care incearca sa vanda ceva se pun in pielea clientului si marea majoritae nu percep nuantele si limitarile unei campanii. Iar asta vine dintr-o plafonare autoindusa, caci marketingul nu mai este de mult o disciplina si o activitate in sine, ci este deja integrata in echipele de vanzari si business development. Pentru multe corportii marketingul este doar o componeta a unei matrici de CRM sau dupa caz, PLM.
– “Cate clipuri de brand utile ai vazut tu pe YouTube?” intentia e buna sa pui focus pe integrarea imaginilor in comuicare si colaborare, dar intrebarea e puerila…Adevarul este ca sunt o gramada de clipuri utile, care sunt integratedeja in proceul de comunicare dar nu numai pentru valentele de marketing, ci si pentru cele de vanzari, training, servicii de mentenanta…Lucrez de cel putin 2 ani cu clipuri ale unor vendori de software de pe YouToube pe care le integrez in prezentari, colocvii si workshopuri pentru clientii finali si pentru parteneri.
– Un exemplu scurt, o animatie dedicata motoareleor FerrariV12, postata in 2008, cu peste 5 milioane de vizualizari…https://www.youtube.com/watch?v=AdcoVurVY30
– “Platformele social media devin din ce in ce mai sofisticate si diverse”..un adevar de necontestat, clientul nostru e stapanul nostru indiferent de epoca tehnologica. Ce nu se vede prea bine insa, in special in zona de business care adreseaza direct segmentul de consumer, este faptul ca promovarea nu trebuie ingradita doar la notiunea de campanie, ci a devenit o activitate permanenta. Miile de oameni care se aseaza in fata magazinelor Apple cu multe zile inainte de lansarea unui nou produs nu se duc acolo pentru ca i-au convins niste promotii, ci pentru ca Apple a devenit pentru ei un mod de viata…ceea ce nu se poate spune pentru multi dintre rivalii lor.
Eu fac 2.000 de views, in medie, pe un clip. Vlog-ul meu face intr-o saptamana cat nu fac unele clipuri in care s-a investit ca lumea: scenariu, echipa, locatie. Clipuri cu buget si 800 de views.
#justsaying ca videoblogging-ul e de luat in considerare.
Da, oameni apreciaza lucrurile frumoase… si oricum sunt atatia care nu au acces la tehnologie…
Iar companiile de telefonie mobilă ar trebui să inveţe din chestia asta şi să facă în aşa fel încât să avem internet la astfel de evenimente. Nu este plăcut să nu poţi face un check in sau să urci o fotografie în timp real… asta în timp toate companiile se laudă cu 4G, supernet, etc… Nu este de ajuns să ai aceste servicii doar în condiţii normale de utilizare, ci şi la astfel de ocazii. Eram în centrul Bucureştiului, totuşi.
La iConcert.ro de foarte multe ori nu am reuşit să urc o imagine pe Facebook de la faţa locului, nici măcar la Sala Palatului, unde sunt maximum 4000 de oameni în acelaşi timp. Dar cel mai urât a fost la B’ESTFEST, unde Vodafone era sponsor, iar reţeaua lor nu funcţiona pe Internet.
Sorry că mă refer mai mult la Vodafone, ştiu că sunt partenerii tăi la evenimente, dar la ei sunt abonat, iar experienţa mea este cu ei.
Concluzia este că pentru social media avem nevoie de Internet 🙂
Radu, acum nu o sa ma impusc de tot intr-un picior! 🙂 Eu am vorbit si vorbesc despre social media cu un mare simt al responsabilitatii. Doar ca o fac asa cum ar vorbi cineva de marketing unui non-marketer.
Ce lipseste ar trebui sa vina dupa ce au luat toate notiunile de baza si tendintele momentului. Aici e problema.
Cand Snapchat a devenit fenomen in US, marketerii au studiat “problema” si au cautat sa vorbeasca pe aceeasi limba a consumatorilor.
Noi vorbim mai mult pe limba awareness-ului, promotiilor si aplicatiilor. Aici e buba mica!
Ai mare dreptate! Oamenii reprezinta social media, lasa, candva vom invata si noi ceea ce tu vrei sa ne explici printr-un articol care e destul de detaliat. Imi place mult fotografia, oameni, care stiu ce vor. De multe ori e si vina noastra ca nu stim nimic despre social media. Nu stim cum ” Alicia” a avut asa mare impact, cert e doar ca oamenii au un mare interes fata de lucrurile frumoase 🙂
eu sunt prezenta prin online de mult timp, si tot am facut a fost sa particip la evenimente, din 2008 si mai scriu pe blogul personal uneori pareri si de cele mai multe ori poezii. Cu timpul am renuntat la poeziile clasice si am introdus conceptul de #micropoezie. Pe contul de twittwer interactionam cu oamenii seara de seara cerandu-le o tema pentru viitoate micropoezie. As spune ca la un nivel mai mic am cam urmat unul din exemplele alea bune. Ceea ce ma face fericita si m-a facut sa impartasesc asta cu tine, voi. Seara frumoasa!
La Costin Georgian sunt doua fete sub 10 ani care vand bratari ca cele de mai sus 🙂 si o fac cu succes 🙂
Poate ca m-am cam intins… Pe scurt, mesajul meu era legat de faptul ca nu exista limitari si plafonari in SM. Social media se reinventeaza iar noi putem sa depasim barierele impuse de unele clisee traditionale…o campanie presupune un concept cu limitare in timp, ori social media ofera instrumente permanente. Chiar notiunea de marketing devine improprie in anumite situatii, fiind inlocuita de Go2Market…
[…] …oamenii sunt incantati de lucrurile foarte frumoase, de lucrurile noi, de lucrurile spectaculoase, dar in acelasi timp, unice, nemaivazute, irepetabile. Ca oamenii sunt legati de tehnologie si informatia electronica. Si chiar daca nu o impartasesc celorlalti prin retelele sociale, o stocheaza doar ori o savureaza in particular sau in grupuri restranse… [sursa] […]
brand-urilor le e frica sa faca ce a facut Alicia :)) n-ar da din casa, ca nu cumva sa le furi meseria 😉 desi, cam pe acolo ar trebui sa ne uitam: la ce stim noi sa facem, sa le aratam si altora 🙂