Unii bloggeri au inceput aventura in blogging din pasiune pentru scris sau din dorinta de a-si exprima ideile pe diverse teme. Ei sunt bloggerii generalisti. Altii si-au urmat pasiunile. Ei sunt bloggerii de nisa.
Ambele “ramuri” au crescut in ultimii ani si vin cu diverse beneficii si limitari deopotriva. In acest context, se pune intrebarea: Ce fel de blog ar trebui sa lansez acum?
Blog generalist
Teritoriul bloggurilor generaliste este destul de dezvoltat la noi, cumva atipic fata de tendintele din alte parti, unde nisele sunt foarte puternice. Primele mari bloguri au fost lansate in aceasta zona si cei mai populari bloggeri romani tot aici se regasesc.
As lansa un blog generalist daca mi-as cauta un job nou sau as vrea sa ma pozitionez ca specialist intr-un domeniu. Nu pentru castiguri din blog. Cel putin nu din campanii.
Un blog generalist are nevoie astazi de un brand puternic in spate (numele si recunoasterea bloggerului) si de o perioada destul de lunga in care va ajunge in mediaplan-uri. Estimez ca unui blog generalist ii va lua minimum trei ani sa ajunga la “maturitate” (momentul in care va fi luat in calcul pentru campanii).
Blog de nisa
Teritoriul blogurilor de nisa este prea putin consumat. Chiar si in domeniile unde sunt deja aglomeratii de bloguri: Tech, Fashion & Beauty, Travel, Food etc. De ce? Din simplul motiv ca sunt putine bloguri care cauta sa se diferentieze. In plus, putini bloggeri cauta sa se pozitioneze fata de eventualele surse de profit. Sa scrii doar din pasiune pe un blog de nisa, fara sa ai un plan de atragere a unor colaborari (de orice fel), poate fi o frumoasa pierdere de timp.
Ce as alege eu?
As merge pe o nisa. Si as alege una care e deja dezvoltata. As face, de exemplu, un blog despre electronice si electrocasnice. Fara smartphones si alte gadget-uri minune. Doar despre frigidere, masini de spalat, roboti de bucatarie etc. As lansa un blog de travel pentru pasionatii de shopping. De fapt, as face un blog de shopping cu o componenta de travel. As gandi un blog de digital parenting (daca ii pot spune asa), cu gadget-uri si sfaturi atat pentru parinti, cat si pentru copii (tintind tot parintii).
Voi ce ati alege?
Sursa foto: © Spaceheater | Dreamstime.com
Ai putea începe un blog despre cum să scrii un blog fără advertoriale sau campanii mai mult sau mai puțin sincere și cum câștigi bani din donațiile făcute de cititorii care apreciază conținutul de calitate pe care-l ai pe site.
Eu nu cred in “spreading too thin”. De ce ai lansa un nou blog daca nu poti sa-l sustii? Adica sa scrii pe el zi de zi, foarte mult si foarte bine?
Daca ai ceva de spus intr-un anumit domeniu poti sa pui aici 1-2-50 posturi pe un anumit domeniu, le grupezi intr-un tag sau intr-o categorie si cine vrea stie ca gaseste posturi bine documentate acolo.
Apar mereu bloguri pe un anumit domeniu. Citi nu au zis ca vor face si vor drege cu ele si uite ca multe mor dupa citeva luni.
Blogul tau este un brand puternic. E mai usor sa-l dezvolti in domenii noi decit sa lansezi ceva nou ce va fi, inevitabil, abandonat dupa citeva luni.
Iar daca ideea unui tag nu te incinta, atunci poti oricind sa duci totul pe un subdomeniu de genul travel.manafu.ro si sa-i dai o tema putin diferita.
Nisa clar, chiar daca am unul generalist. Si nu cred ca ducem lipsa de idei si de domenii care pot fi atacate 🙂
Blog de educatie financiara si consiliere start-up de business. Majoritatea celor existente deja s-au stins din lipsa de chef, timp si spatiu. Aceleasi lucruri de care nu duc si eu lipsa :)))
o sa vezi 🙂
[…] Ce fel de blog sa lansez in 2014? […]
Tot pe un blog de nisa sa merge si eu din simplul motiv ca e mai usor sa creezi o imagine puternica pe un domeniu bine definit si e si mult mai usor sa-ti creezi statutul de autoritate si sa-l pastrezi fiind mereu la curent cu ultimele noutati. Pe un blog generalist, din punctul meu de vedere, iti creezi valoarea prin modul de a scrie sau prin sursele de informatie pe care le ai. Altfel e nevoie de resurse financiare importante ca sa-ti creezi brandul.
Eu mi-am ales o nisa a mea si numai a mea – aka slabitul caritabil (ahem!). Ideea nu-i noua, doar imbina niste pasiuni ale mele. In acest prim an (2013 -fara plan de colaborari) am invatat enorm, atat despre blogging cat si despre slabit, iar postarile caritabile nu-s sufocante, merg de numa printre celelalte goodies-uri. Am scris destul de mult (si greu) despre mine, insa cu atentie sa nu dau prea multe din casa – ideal cat mai mult despre filosofia mea de viata si cum se leaga (sau ba) cu slabitul propriu-zis.
Au inceput incet-incet sa apara si oportunitati de test, insa m-am ferit sa imi iau prea multe pe cap pentru ca nu vreau sa imi fac metabolismul varza iar corpul sa nu inteleaga nimic din tot ce i se intampla. Ce sa zic despre minte, ca doar e atat de delicata mintea slabitorului.
Imi doresc sa fac in continuare lucruri de calitate, cu accent pe mine si cu mare respect pentru Cititorul meu, si uite ca mi-am creat un mic cerc de slabitori, sau.. mai bine zis.. de oameni pasionati de viata sanatoasa. Am schimbat si eu focusul blogului, si el pe mine – ceea ce era exact ce mi-am dorit. E loc insa pentru multa lume pe nisa asta, mai ales ca obezitatea devine o problema tot mai grava in urban-chic Romania, iar vremurile se anunta si mai sumbre. Imi doresc ca la un moment dat sa ne organizam suficient de bine incat sa facem si niste cursuri, intalniri, educari si.. incet-incet.. sa mergem si la un nivel mai inalt, daca va fi cazul, sa influentam niste politici publice cu privire la accesul la hrana, nu doar la chestia aia de-o ingurgitam cand ne e foame.
Eh, ca m-am lungit – who’s with me? 🙂
Inainte de a-ti lansa un blog eu spun ca trebuie sa verifici intai atent piata, pe urma sa fii cat se poate de sincer (indiferent de categoria de blog), pe urma sa nu te gandesti la bani si neaparat sa incerci sa fii cat mai original, sa aduci ceva nou.
Acestea sunt lucrurile esentiale din punctual meu de vedere. Mult success tuturor care vor sa faca acest pas!
Eu am ales ceva pe shopping, dar as mai face unul pe HR: aproape toti sunt interesati astazi sa-si gaseasca un job mai bun, sa-si schimbe domeniul de activitate etc.Sau pe antreprenoriat: cum sa pornesti o afacere cu 1.000 de euro, ceva de genul.
De nisa, desi, ca de obicei, eu fac exact pe invers, asa ca mi-am deschis un blog personal.