Facebook are doua mari provocari in acest moment in fata companiilor care au cheltuit milioane de dolari pentru prezenta lor in cea mai mare retea de socializare din lume: sa le convinga sa cheltuie si mai multi bani pe publicitate si mai ales sa arate ca toata promovarea si toate investitiile in reclama aduc rezultate.
In acest moment, intreaga lume “fierbe” in jurul unei realitati crude si usturatoare: Mesajele de pe paginile de brand nu mai ajung la public decat daca sunt promovate (prin campanii platite catre Facebook). Daca nu platesc, mesajele organizatiilor vor ajunge doar la 6% din baza de fani (Likes), in scadere de la 12% (octombrie 2013), spune revista Time, citand un studiu al agentiei Ogilvy.
Se pare insa ca situatia este mult mai nasoala, daca imi permiteti exprimarea. Conform Ogilvy, paginile cu peste 500.000 de likes ating doar 2% din baza de fani. De altfel, si publicatia online Valleywag, citand surse care au dorit sa isi pastreze anonimatul, a declarat ca reach-ul este acum intre 1 si 2%.
Google “a fost pe bani” de la inceput. A avut un produs foarte bun si foarte mult timp la dispozitie sa creasca la nivel mondial. Facebook a avut un produs bun, insa s-a grabit sa creasca (ceea ce e normal in timpurile noastre) si a creat false asteptari companiilor.
Cetin are un comentariu interesant pe aceasta tema. Spune ca situatia actuala va duce la disparitia specialistului de Facebook. Eu cred ca va duce la aparitia noului specialist in Facebook. Pe de o parte, multi dintre specialistii in SEO si PPC isi vor trece o noua specializare in CV. O sa fie inflatie de experti. Pe de alta parte, agentiile fie vor integra specialisti in departamente dedicate, fie vor apela la agentiile de media (care isi vor fi specializat oamenii intre timp).
In acest moment, imi vin in minte trei agentii specializate in Facebook Ads (pe langa Google Ads): Conversion, 8team si WebDigital. Anul viitor pe vremea asta, vor fi probabil cel putin 10 de talia lor.
***
Nota: Titlul postului are o nota de pamflet. Facebook nu a dat un comunicat oficial in acest sens si nu cred ca va da vreodata. Titlul doreste sa schimbe perceptia generala potrivit careia “social media sunt gratuite”. Stiu, exista o intreaga dezbatere pe aceasta tema, insa e timpul sa acceptam realitatea si sa move on, cum spun americanii.
E, în mare parte, o problemă de conținut, Cristi. Eu așa o văd, de fapt. Facebook nu va putea opri niciodată viralizarea unui mesaj bun.
Evident că publicitatea e pe bani, dar nu dispare ideea de comunitate pe Facebook.
Ce “surpriza”. Oricum brandurile mari (Coca-Cola, GM) care investesc sume gigantice in promovare pe FB au deal-uri preferentiale (!) deci probabil nu vor renunta, insa companiile mici&mijlocii s-ar putea ca brusc sa realizeze ca EXISTA alternative.
Si inca mult mai faine.
Studiul Ogilvy e destul de interesant, insa mie mi s-a parut putin neclar. Adica, nu mi-am dat seama daca au inclus si pagini ce au crescut organic, doar organic, fara Ads, oferte, concursuri sau alte tehnici.
Datele la mine arata ca paginile de Facebook care au crescut organic, deci au dobandit fanii fara a apela la concursuri, promovari prin ads sau alte tehnici, au azi un reach organic mult mai mare decat restul. E drept, nu am avut ocazia sa analizez pagini ce au mai mult de 100k fani. Am observat ca e important in primul rand continutul postat si cat de apropiat este ca relevanta cu ceea ce este de fapt activitatea brandului. Noutatea este iarasi foarte apreciata, indiferent ca este un produs, serviciu nou ori o imbunatatire adusa celor existente. Chiar si evenimentele organizate starnesc interes, mai ales atunci cand sunt aduse si poze relevante.
Adica, oamenii reactioneaza, insa numai atunci cand continutul are relevanta pentru interesele lor.
Nu am gasit o proportie exacta, adica la cat la % din fani se duce un post, in asa maniera incat sa pot generaliza, dar am gasit cativa indici care respectati ajuta foarte mult la reach-ul organic. La fel, am vazut ca paginile ce au crescut si cresc organic, tind sa propage continutul spre 100% din fani, de multe ori depasind si adaugand prieteni ori prieteni ai prietenilor fanilor.
Sigur, cele care nu au crescut organic au acum o problema si singura solutie este Ads, insa chestia asta se poate rezolva in timp prin community management, care sa activeze fanii ce sunt cu adevarat interesati de activitatea brandului.
Ideea e ca e cam devreme pentru concluzii, desi multe par a fi destul de clare.
Apropo de PPC, Facebook are un dezavantaj major fata de Google. Pentru ca Google lucreaza de zor la pregatirea specialistilor certificati in Adwords, pe cand Facebook ignora lucrul asta. Sigur, un specialist in Adwords va putea lucra fara probleme in Fb Ads pentru ca platforma e mult mai simpla, insa parca ar trebui sa inceapa si ei pe aceeasi cale, macar pentru a instrui in bune practici si tenici, daca nu pentru restul.
Cred ca este cat de poate de normal, enervant pentru companii, dar cat se poate de corect. Facebook trebuie sa produca bani si nu-i poate produce doar din bannerele din dreapta paginii :). Oricum, dupa parerea mea Facebook e o mare bula 🙂
[…] Vă mai recomand și articolul lui Cristi Manafu – Este oficial: Facebook este pe bani!, care vrea să demonteze miturile conform cărora comunicarea comercială pe Facebook ar fi […]
Cam ‘old news’ : https://econsultancy.com/blog/64081-how-facebook-news-feed-changes-will-affect-your-brand
Numarul de Likes nu mai este un numar relevant, acum ce conteaza e “talking about this” si “weekly total reach” . Pare a fi unfair dar din macar doua puncte de vedere e mai bine asa:
1. Nu se vor mai cumpara likes din India si China.
2. Forteaza brandurile sa creeze content cu cat mai engaging posibil care inseamna ca ce vedem pe facebook va deveni (in teorie) mai interesant…si daca nu vrei sa postezi lucruri interesante – platesti.
Ai dreptate ca specialisti for vi mai focusati pe partea de ads de acum inainte, content strategist e un rol mult mai greu decat ‘ad specialist’.
[…] 10. Adevărată problemă cu reach-ul pe Facebook detaliată de Manafu aici. […]
Din pacate companiile au inceput sa plece din facebook. Nu mai vad reclame ale companiilor mari. Am clienti care deja au anuntat atat pe pagina lor de facebook cat si prin emailuri ca ei s-au mutat pe G+. In ultima vreme facebook a devenit un HI5 iar parerea mea este ca incet incet o sa dispara.
Cu să scrii în CV: “Specialist în Facebook” ??? Ha, ha, haaa … Mi se pare oarecum … penibil 🙂
Alex, am o serie de articole pe tema asta a scaderii reach-ului si ating si ce spui tu. Pe scurt insa, problema viralizarii va fi intotdeauna. Din simplul motiv ca daca toata lumea ar viraliza nu ar mai exista viralizare. Viralizarea inseamna performanta. Si ca in sport, nu toti sportivii vor lua medalii, chiar daca sunt foarte pregatiti.
Parerea mea este ca brandurile ar trebui sa isi schimbe modelul de comunicare pe Facebook. De fapt, e un restart binevenit, in care companiile ar trebui sa faca ce e potrivit pentru brand si nu ce face toata lumea.
salut cristi,
wow cata ignoranta.
pai istoric vorbind toate agentiile de creatie ( a nu se confunda cu media ) vindeau la client sus si tare ca FB, ca aplicatii, comunitate.
evident nimeni nu a intrebat: bai baieti dar daca un user are 5000 de prieteni ce se intampla cand toti cei 5000 de prieteni posteaza, dar facebook a scos iepurele din palarie ( sau hai sa o numim targetare pe interese sau frecventa per user sau cel mai comun capping ).
wow ( pt a 2-a oara ) – toti din industrie tipau tare, bai FB e uber mega cool, vinde, toate businessurile sa bage banii, uite cum castigi consumari, cand de fapt bula de sapun era deja sparta, iar FB se lista la bursa ( inca un iepure din palarie ) si apoi la 3 luni toate meetingurile la client aveau un set standard de intrebari: ce facem cu pagina asta? pai ce sa facem niste social ads, punem poze, aplicatii, doar noi cu ce traim.
wow ( pt a 3-a oara ) – iar acum surpriza, bai Fb asta nu converteste, campaniile nu mai suns eficiente, aceleasi clisee, stai sa vezi ca au aparut pe Youtube cum likerurile se cumpara la kilogram de prin india, cum sunt unii baieti care folosesc Fb sa isi creasca fan base-ul oarecum imoral, etc.
ar fi si wow #4 doar deja te-ai prins de idee.
p.s: incercati si voi formatorii de opinie sa faceti un refresh la rss-ul ala ca de marshable si techcrunch si sa impingeti catre useri analize in loc de push content.
pace!
Stiti ce e funny? Postul meu de pe pagina blogului de Facebook cu link spre acest articol a atins 4400 de oameni. Pagina are 5000 de likes. Si de aici vine intrebarea: Nu cumva ar trebuie sa avem o strategie de continut orientata spre un reach mai mare dincolo de baza de fani? E clar, in cazul de fata nu am atins 4400 dintre cei 5000. Probabil am atins maxim 20 – 25% din baza. (Paginile mici trec de clasicul 16%). Deci restul a fost facut de content.
Alex, ai dreptate in ce zici, dar si tu sper ca imi dai dreptate ca nu toata lumea poate lua medalii.
SP, nu era mai bine sa zici sunt eu S.P. (insert nume intreg), lucrez in grupul Leo Burnett si toti clientii nostri rad acum de toti cei care au belit-o, ca noi am stiut sa le spunem din timp sa nu faca greselile pe care le-au facut 99,9999% dintre companiile cu prezenta pe Facebook. Putem deci, SP, sa fim barbati si sa ne privim in ochi?
Revenind la subiect si la recomandarea ta. Nu poti face o analiza. Poti veni cu un studiu de caz, cu doua, cu noua. Nu exista insa un pattern, un sablon, o reteta. Nici macar daca faci “analiza” pe jucatorii dintr-un domeniu.
Tot ce e de spus se rezuma la asta: Companiile nu au fost niciodata interesate de acel 16% reach si au numarat Like-uri. Facebook le-a amagit cu tot felul de idei si update-uri (care nu s-au mai intamplat). Like-ul a devenit indicator de performanta. Si inteleg pe de o parte de ce. Atat. End of story.
In rest, tot ce spui tu mai sus e o discutie intre oamenii de agentie, in crasma la A1, cu o bere Zaganu in fata. Fara suparare, dar nu eu si ceilati posesori de blog avem responsabilitate fata de cleintii vostri.
poate nu m-am exprimat destul de clar: nu sunt sustinatorul analizelor, patternurilor, sabloanelor, din contra comentariul meu era o observatie a lucrurilor intamplate istoric, unde toti am fost prinsi intr-un fel de “miraj”.
restartul trebuia sa vina mai devreme.
pace x2!
Cei de la FB nu vor face publice statistici complete, vor întinde numai unu/două degete, nu toată mâna. Seturile statistice le sunt prea mult de folos ca să le mai dea şi la alţii. Probabil că vor începe unii şi alţii să facă analize, dar cei de la FB le vor demola rapid demonstrând că “adevărul” îl deţin doar ei. Pentru bani, normal.
Sunt curios dacă anumite seturi de date nu vor ajunge acum şi la alţii.
S-ar putea face şi o oarecare analogie cu decizia celor de la Google de a “ascunde” interogările în anumite situaţii. Oare de ce-au făcut-o? Accesul la seturile complete de date va asigura din ce în ce mai multe avantaje posesorului.
E OK, SP! Friends?
[…] este scopul articolului. Citeam ieri un articol al lui Cristi Manafu pe tema asta, a reach-ului organic, în care se anticipează apariţia unui nou tip de specialist […]
normal.
[…] citit la Cristi un post despre reach-ul organic al Facebook-ului care a scazut sub nivelul inflatiei anuale a lui Mugur […]
Eu mi-am creat cateva “liste de interese” si am remarcat ca in ele sunt incluse majoritatea postarilor, nu sunt sigur ca sunt toate, dar… (http://imgur.com/5Ec02wG)
[…] mai multe articole în blogosferă: Cetin anunță ironic dispariția specialiștilor de Facebook, Manafu subliniază importanța pe care o vor avea agențiile de media în ecuația livrării mesajului […]
Anul trecut prin noiembrie, Facebook ma tot pisa la cap sa cumpar niste like-uri de la ei (cand postati ceva pe Facebook acest mesaj apare in partea dreapta, jos). Am pus botul, am introdus datele cardului si am asteptat like-urile promise.
Peste doua ore mi s-a blocat contul, pe motiv ca s-a detectat o problema grava care poate aduce atingere renumelui Facebook dar si utilizatorilor sai.
Ce se intamplase de fapt: cardul imi expira peste o luna, in decembrie, iar ei au considerat ca îi pacaleam. Ce prostie…
Bineinteles ca am incercat sa-mi recuperez contul, insa nu am reusit (exista o procedura prin care furnizezi o imagine a cartii de identitate si urmezi niste pasi pentru recuperarea contului blocat).
Si uite asa am pierdut o groaza de prieteni si de sustinatori ai blogului de turism cultural pe care-l administrez.
M-am interesat pe net si am gasit mai multe nemultumiri care vizau nu atat partea de comunicare cu userii ci un set de raspunsuri standard ale Facebook la datele introduse de tine, ca viitor cumparator de like-uri (daca ai doua carduri, daca folosesti doua adrese de e-mail, daca esti din Romania si ai un site cu vanzari in America etc).
Asa ca m-am lasat pagubas si mi-am creat un cont nou, incercand sa-mi recuperez cititorii fideli.
Google Panda, varianta Facebook 🙂
http://www.adweek.com/news/technology/facebook-just-downgraded-3-types-spammy-posts-156942
Poti sa adaugi si Today’s in continuarea listei cu cele trei agentii 😉
[…] Cristian Manafu spune că a sosit momentul în care se poate spune cu certitudine că social media nu sunt în totalitate gratuite și consideră acest nou statut al reach-ului organic o provocare ce va duce la apariția unor noi specialiști în rețeaua de socializare fondată de Mark Zuckerberg. (sursă) […]
[…] martie, trăgeam un semnal de alarmă pe blog: “Este oficial – Facebook este pe bani!“. Nu era chiar oficial, după cum recunoşteam chiar eu într-o notă de pamflet, dar o […]
[…] această realitate – care ne va lovi din 2015 – se adaugă şi celebrul studiu al Ogilvy, de la începutul anului, care demonstra că reach-ul paginilor de Facebook este de 2% din baza de […]
[…] ca este normal ca Facebook sa favorizeze postarile foarte bune si la fel de normal este ca la restul sa le ceara bani ( indirect, bineinteles […]
[…] mai recomand și articolul lui Cristi Manafu – Este oficial: Facebook este pe bani!, care vrea să demonteze miturile conform cărora comunicarea comercială pe Facebook ar fi […]