“Ca sa zic asa, simplu: Samsung iarasi a facut-o. Au adus jurnalisti la MWC 2014 in sala si le pun muzica simfonica. Intre timp, TheVerge si altii au deja materiale si handson cu S5. Buuuun”, asa a spus aseara pe Facebook Ionut Balan, unul dintre cei mai apreciati jurnalisti IT de la noi. E drept ca Ionut nu este acum la Barcelona, locul in care se tine cel mai mare “targ de mobile” din lume, dar imi imaginez ca frustrarea lui ar fi fost si mai mare daca ar fi participat.
Intamplarea relatata de el imi aduce aminte de o isprava de gen locala. In urma cu mai multi ani, pe vremea “boom-ului” economic romanesc, o companie de real estate urma sa faca un mare anunt. Toata presa a participat la eveniment, intr-o zi de luni. Doar ca in dimineata acelei zile, un cotidian central oferea toate detaliile. Si nu era un scoop, cum spun jurnalistii. Articolul continea toate informatiile oficiale.
Am sunat la cei care au organizat evenimentul si i-am intrebat: “De ce ati mai facut conferinta de presa daca ati dat deja peste weekend informatiile?… Pai, stiti ca….”. Si am hotarat sa nu publicam nimic despre subiect.
Testele exclusive inainte de lansare se practica de multi ani in lumea IT si nu numai. Si cred ca ar putea fi acceptate de toata lumea mai usor daca nu ar fi insotite de evenimente grandioase, la care jurnalistii si bloggerii stau la coada o ora. Putin respect se cuvine.
Daca cei din sala ar fi fost jurnalist cu coloana vertebrala si nu doar niste jurnalist inchiriati cu ora de cei de la Samsung pentru a umple sala, in momentul in care ar fi vazut, ca gemea netu de stiri, ca deja detaliile noului S5 se gasesc pe theverge si alte publicatii, s-ar fi ridicat extrem de politicosi si-ar fi parasit sala. Dar asta inseamna sa te duci acolo pe banii tai si sa nu depinzi de cei de la Samsung.
[…] ce mor conferintele de presa? Din mai multe motive. Am citit dimineata la Manafu.ro un post despre acest subiect. M-a atras titlul, dar cred ca pe langa respectul fata de cei din […]
[…] ca toate conferintele de presa au devenit overrated. Am citit pe blogul Martei, am vazut opinia lui Manafu. Cu cateva exceptii- mai ales cand nu e vorba despre o lansare de produs, ci despre informari de la […]
siteurile it mari primesc mereu chestii în avans cu embargo la publicare la ora lansării. de aceea cei mici nu au incotro și tac și înghit, că poate ajung si ei în postura aia.
de citit, din 2008 http://techcrunch.com/2008/12/17/death-to-the-embargo/
O spunea TC care pe vremea aia era un Big Gun… Inteleg punctul de vedere, dar embargo-ul e o conventie. Si conventiile fac parte din regulile jocului.
In cazul de fata nu embargo-ul a fost problema, ci ideea de a-i aduce pe unii intr-o sala pentru Big News cand altii ca ei aveau deja noutatea… Crezi ca The Verge & Co nu mai scriau daca nu primeau in avans telefonul?
stai un pic. chestia asta s-a intâmplat la toate lansările din ultimi 4 ani. la absolut toate. fraierii stăteau în sală și techcrunch și engadget aveau articole extinse pe tema asta.
ba da, the verge ar fi scris. cred că au și avut reporteri la lansare.
corect! si WSJ primea, si altii… doar ca nu s-a invatat nimeni minte!
pana mea, nu poți sa zici nimic, că speri să ajungi la struguri.
Samsung nu e la prima abatere de genul asta. Aproape toate lansarile lor au fost asa – la lansarea de Galaxy S3 eram in sala, fara net si incercam sa dau informatii. Noi nici nu stiam care e forma finala a lui S3, ca era putin decalata ora de incepere si unii aveau deja review-ul complet publicat. Am vazut pozele in comunicatul de presa venit pe email iar pe scena inca nu aparuse S3 :).
Altii nu fac chestii din astea. Respecta oamenii care se duc la conferinta, le lasa oportunitatea de a-si face treaba. Vezi Apple, HTC. Asa e corect.
In mod ciudat foarte putini din cei prezenti in sala au comentat ceva pe tema asta. Vali are dreptate, multi spera sa ajunga si ei la struguri, strang din dinti si dau din coate.
Toţi producătorii au, pardon, lucrează cu site-uri/publicaţii încadrate în Tier 1. Acelea primesc informaţii, materiale şi produse pentru teste cu mult înainte ca zvonurile să se confirme. Bineînţeles, totul sub NDA, uneori acel NDA este fragmentat ca timp şi informaţii ce se pot publica.
Urmează apoi plutonul 2, 3, 4 s.a.m.d (site-uri, bloggeri, etc). Unii primesc cu suficient de mult timp atât sample-uri de test cât şi informaţii.
Conferinţele de presă / lansările trebuie văzute (ori cel puţin aşa le văd eu) ca pe modalitatea prin care o companie îşi prezintă unui public specializat în mod direct şi personal un produs.
Că există aberaţii de genul celei menţionate de Manafu, se întâmplă, nu este o regulă.
Cât despre evenimentul Samsung, pot înţelege până la un punc eventuala frustrare a jurnaliştilor prezenţi, sunt însă curios cât au mers independent şi câţi au fost “plimbaţi” de Samsung. Ei bine, în momentul cât firma X te duce pe cheltuiala ei la un eveniment, nu te mai **** pe tine că vai, TheVerge a avut sample cu o săptămâna înainte să mă urce Samsung în avion.
coke: nu (mai) exista jurnalisti cu coloana vertebrala. A devenit ceva ce tine de fisa postului sa fii milog si dispus la orice compromisuri in presa. Daca ai ceva respect de sine si inteligenta iti gasesti rapid ocupatii departe de ceea ce e acum mass media. “Presa Online” devine oglindirea celei offline, de cand unii spera sa traiasca doar de pe urma ei.
Lamentarile de genul postarii asteia vin in momentul in care esti ala de pe tusa. Cand esti in centrul terenului nu mai ai nimic de obiectat si totul e bine. Daca se intampla sa fii chiar cel care face jocul/jocurile, atunci e totul perfect + te mai uiti si cu dispret la cei care se lamenteaza.
Pocket-lint.com avea articolul cu handson pregaiit cu cel putin 20 de ore inaite de lansare, articolul lor a fost publicat din greseala si apoi l-au pus Draft doar insa google cache l-a indexat… oricum, lipsa de respect din partea Samsung, nu sunt singurii care fac asta, din pacate..
Cateva precizari:
1. Intr-adevar, multe din conferintele de presa din Romania sunt inutile, fara substanta, prost pregatite cu vorbitori roboti de marketing. Sunt prea multe conferinte de presa fara rost in Romania, de acord.
2. A nu se pune semn egal intre conferintele de presa romanesti si lansarile mondiale de produse
3. Distanta sintre The Verge, Engadget etc si presa/blogurile romanesti este precum cea dintre un Mercedes si o bicicleta de Tohani. Orgoliile dispar daca ai simtul realitatii si intelegi asta.
4. Te duci la o lansare pentru ca poti vedea pe viu produsul si sa te joci cu el. La lansarea S5, daca nu erai preocupat de platourile cu fructe de mare si cu jamon, ai putut să testezi telefonul vreo 3 ore. Legat cu fir de securitate de masa, e adevarat, dar puteai sa-l testezi, sa-l desfaci, sa ceri lamuriri etc
5. In afara de asta poti vorbi cu diversi oficiali, cere lamuriri etc. Daca te intereseaza
PS: NU am mers la Barcelona pe banii Samsung. Samsung mi-a facilitat doar intrarea in sala. Asta ca sa nu se gaseasca carcotasi.
@Victor
Fara sa o dau in nationalism ieftin, stiu niste jurnalisti si bloggeri care pot forma o echipa la fel de buna sau mai buna chiar decat a celor de la The Verge sau Engadget… Avem doar nesansa (sau cumva norocul) de a fi nascuti pe alta “planeta”.
Si ca sa iti dau un argument pentru care romanii ar fi mai buni, echipa la care ma gandesc eu nu ar publica articole atat de adanci precum http://www.theverge.com/2014/2/27/5453932/uber-driver-experience-los-angeles si ar include oameni cu mai multa experienta decat domnisoara http://www.linkedin.com/in/adriannejeffries.
Cred ca uneori dam prea mare importanta unor produse si nu le judecam simplu dupa oportunitatile avute, caci in tot satul global, unii au oportunitati mai multe. Dar asta nu ii face neaparat mai buni,
Jurnaliști de la engadget etc. au avut si live blogging de la eveniment, iar exclusivitatile s-au inventat înaintea PR-ului. Eu vad aceste review-uri exclusive ca o părere expertizată.