Am un telefon inteligent. Am un televizor inteligent. Am o bratara inteligenta. Am un ceas inteligent. Ma gandesc acum ca urmatorul pas firesc ar fi sa imi iau si o masina inteligenta. Si visez de mult timp la modelul care sa se conecteze la toate dispozitivele smart, sa aiba aplicatii dedicate si sa fie un hub de comunicatii in miscare. Nu stiu cand va aparea, dar stiu cu siguranta ca acesta este viitorul in auto.
Dar care a fost precursorul masinii inteligente? Toyota spune ca Prius ar putea fi considerat modelul care a aratat un nou drum in industria auto. Un drum istet. Si a convins peste 5 milioane de oameni sa faca o alegere desteapta. De altfel, Toyota Romania a realizat un infografic prin care subliniaza impactul tehnologiei hibride in comparatie cu cel din spatele smartphone-urilor. Il vedeti mai jos.
De la aparitia sa, Prius s-a pozitionat ca o masina deosebita, cu multa inteligenta sub capota. A inspirat multi alti producatori si va ramane un punct de referinta in istoria auto. Eu am condus modelul pentru o perioada relativ scurta si i-am inteles filosofia: economie prin tehnologie si fiabilitate marca Toyota.
Vazand acest infografic si comparatia hibrid – smartphone, mi-a venit o idee. Am cautat trei posesori de Toyota Prius si i-am intrebat: “Cu ce model de smartphone compari Prius?”. Iata ce a iesit:
Compar Prius cu Nokia Lumia. Ambele au constructie robusta, simpla si eficienta, fara prea multe briz-briz-uri, unde accentul este pus pe simplitatea si comfortul utilizatorului – Andrei Boros, posesor de Toyota Prius din 2012
Nu pot asocia Prius decat cu celalalt gadget favorit: iPhone. Pentru ca amandoua au fost revolutionare la lansare si au adus un nou mod de a privi masina si telefonul. Eu sunt destul de loial produselor folosite si caut calitate. Le schimb rar. Cu Prius am facut deja 220.000 km si am folosit primul iPhone timp de 4 ani. Am mai constatat ceva. Daca 2 soferi de BMW sau Mercedes se intalnesc in trafic, apare o stare de tensiune competitiva, o invidie gen “care-i mai tare”. Soferii de Prius sunt mai de graba incantati sa vada alte masini similare in trafic. Noi nu facem liniute si nici nu concuram la tobe si tunning-uri. Suntem mai degraba o comunitate placuta, de o anumita calitate si principii. Cred ca si iPhone iti da o stare de apartenenta la o comunitate, ca de altfel toate produsele Apple. Daca iPhone n-ar fi asa lacom cu bateria, mi-ar fi placut sa fie economic precum masina. Pentru mine ambele au fost foarte fiabile. Si, desigur, ambele sunt 2 icon-uri!” – Adrian Asoltanie, posesor de Prius din 2007.
In general, din cunostintele mele, Prius a fost pentru lumea autovehiculelor produse in serie ce a fost iPhone pentru telefoane. In ambele domenii au fost proiecte, prototipuri sau serii mici de productie, limitate teritorial la un momenta dat, dar Prius a fost primul model care s-a fabricat in serie si comercializate worldwide. Tot comparand ambele produse, chiar si in prezent nu intalnim caracteristici la alte modele/marci identice cu cele cu care acestea erau echipate la aparitia lor pe piata, acum multi ani in urma. Chiar si evolutia in timp a celor doua, la nivelul pietei fiecaruia dintre ele, este comparabila, unul din elemente fiind aparitia altor producatori care au extrapolat ideea de baza, diversificand familia, insa nereusind decat pe anumite caracteristici sa surclaseze. – Ciprian Anghelache, posesor de Prius din 2007.
Spuneam dupa experienta personala recenta ca un scurt drive test te va impresiona un pic, insa pentru o parere completa si avizata, cel mai bine e sa intalnesti un posesor de Prius.
Daca Prius e iPhone, Tesla ce e?
Masina inteligenta descrisa in primul paragraf este Tesla Model S, nu Prius.
La data publicarii postarii se vindea de mai bine de 1 an in USA si de cateva luni in Europa.