Incerc sa includ in acest “manual” o parte dintre cele mai dezbatute subiecte legate de bloguri si blogosfera. Relansarea blogosferei (nume cunoscute si-au facut blog, nisele au crescut, companiile au directionat noi bugete) a generat, cum era de asteptat, un val de reactii (observatii, comentarii, recomandari si chiar halucinatii). In acest episod al trilogiei (pentru ca va urma si o a treia parte), am ales sa vorbesc despre campanii in blogosfera, tratand trei idei intalnite in ultima vreme.
Marcarea posturilor sponsorizate
Poveste veche. Dezbatere veche. Totusi o serie de pasi au fost facuti atat de bloggeri, cat si de companii. Unii bloggeri semnalizeaza de ceva vreme cu (P) sau (A) articolele din campanii, altii au tag-uri dedicate (Publicitate, Reclama, Campanie), altii pun o nota explicativa. Unele companii cer ele marcarea sau includerea notei amintite.
Parerea mea: Exista campanii de teasing in care e dorita tainuirea temporara, insa in cele mai multe cazuri, una din formele de mai sus este recomandata.
Exclusivitatea in campaniile pe bloguri
Contractele de exclusivitate nu au fost inventate in blogosfera, stim cu totii asta. Mai mult, apreciez ca putine (spre zero) contracte incheiate in campaniile pe bloguri au inclus o clauza in acest sens. Daca s-a cerut exclusivitatea, acest aspect a fost lamurit la inceput, in discutiile preliminare, verbal sau intr-un mail. Si toata lumea si-a asumat decizia. Chiar si cu riscul de a pierde alte oportunitati.
Parerea mea: Din cand in cand, acceptati o exclusivitate. Faptul ca veti rata alte campanii e frustrant si reconfortant in acelasi timp. Invatati astfel sa nu va lasati luati de valul frumos al publicitatii si sa nu pierdeti alte lucruri importante.
Asocierea cu (prea) multe branduri
Am discutat in doua evenimente recente despre incarcarea unor bloguri cu prea multa publicitate. Cei care puneau problema erau doi oameni din agentii care au adus multe campanii si idei in blogosfera. Subiectul are insa mai multe aspecte. Le iau pe rand.
Unii bloggeri au prea multe campanii din acelasi domeniu intr-o perioada scurta de timp. In vara anului 2011, sapte branduri de bere au facut campanii pe bloguri. In aceasta toamna e sezonul bancilor. Nu am vazut niciodata atatea campanii din zona financiara.
Acestea sunt insa cazuri speciale. Daca ne uitam la vara incheiata recent, au fost probabil 2-3 campanii de la berari, vreo 3-4 din telecom (si e domeniul cel mai activ in online) si cate o initiativa – doua din alte domenii. Mai mult decat atat, multe companii au de cativa ani si comunicari locale. Pe ele nu le-am luat in considerare.
Parerea mea: E un pic ciudat sa aveti in aceeasi luna doua-trei campanii din acelasi domeniu, dar daca difera la nivel de concept si implementare, nu ar trebui sa fie o problema.
Unii bloggeri lauda astazi o bere si maine alta / astazi un laptop si maine altul. Aici se porneste de la prejudecata ca brandurile cer in mod expres bloggerilor sa laude produsele si serviciile lor. Cunosc bloggeri care au renuntat la beneficii pentru ca produsul primit sau anuntat in teste era slab.
Un blogger e implicat ca un endorser al brandului. Implicarea lui urmareste sa sublinieze calitatile produsului/ serviciului. Atentie, nu vorbim de produse luate in teste, vorbim de campanii ce presupun un fee.
Parerea mea: Campaniile difera destul de mult intre ele mai ales in domeniile cu competitie mare (in blogosfera). De aceea, mi-e greu sa cred ca un blogger a avut acelasi discurs pentru doua laptop-uri sau beri la rand.
Publicitatea pe blog nu e inca privita precum cea de pe un site. Aceasta este o teorie proprie. De fapt, e o intrebare pe care am pus-o in cele doua evenimente si pe care o adresez si aici: Credeti ca am putea accepta / considera blogul drept o platforma pe care pot rula in acelasi timp campanii de la mai multi jucatori dintr-un sector (asa cum se intampla pe site-uri)?
Parerea mea: Sunt bloguri de nisa care ar putea fi considerate site-uri si in consecinta ar derula natural mai multe campanii. Sunt bloguri generaliste mari care pot concura cu site-uri de stiri, deci ar putea si ele sa primeasca mai multe reclame.
Publicitatea pe bloguri si blogul ca medium au evoluat foarte repede. Nu exista reguli ale jocului si cel mai adesea imprumutam idei din alte media. Totul este experimental in blogosfera. Invatam (sper) din greseli, evoluam cu pasi mici. Evolutia va fi dictata atat de disponibilitatea bloggerilor, cat si de autoreglementarea actiunilor agentiilor. Sa avem deci un pic de rabdare.
© Punkle | Dreamstime.com
E OK sa ai exclusivitate pe un blog, dar trebuie sa platesti ca atare. Nu-mi pare normal sa platesti x euro pe campanie (cat ai plati la una normala) si sa ceri ca bloggerul respectiv sa nu mai promoveze DELOC altceva. OK, faci treaba asta, dar si contractul va avea o valoare sensibil mai mare, exact pentru a acoperi ‘oportunitatile ratate’ de bloggerul care de acum te reprezinta doar pe tine. Oricum, la cum merge piata pe .ro, asta pentru mine-i doar o discutie teoretica. 😀
dojo, e discutabila partea cu plata. dar eu sunt de acord cu tine. insa uite la ce aspecte, cred eu, ca trebuie sa ne gandim, ca sa nu generam confuzie:
* o exclusivitate presupune o relatie pe un termen mediu – lung.
* o exclusivitate presupune construirea in tandem a unui mesaj de brand si comunicarea lui pe mai multe canale (ale blogger-ului in acest caz)
* o exclusivitate inseamna si o eticheta primita (esti imaginea / ambasadorul / omul brandului X)
* o exclusivitate poate fi si punctuala (saptamana asta, luna asta)
* o exclusivitate implica si o perioada de “reciclare” (timp in care in mintea audientei nu mai esti perceput ca omul brandului X)
Toate acestea costa de fapt!
cat despre oportunitati ratate si aici e o discutie interesanta:
* poti sa alegi doar campanii punctuale si sa refuzi contractele de exclusivitate. asa nu vei rata nicio oportunitate, dar asta inseamna ca bagi bannere si advertoriale pe banda rulanta.
* poti sa accepti din cand in cand o exclusivitate si sa ai parte de un program frumos, cu beneficii de imagine, care te pot scoate din zona bannere si advertoriale pe banda rulanta.
Eu am avut 2-3 exclusivitati care m-au facut sa ratez proiecte punctuale, insa nu regret.
[…] Blogosfera romaneasca – Manual de utilizare (Part 2) […]
Desi se va lasa cu nitica suparare, nu ma pot abtine sa nu o spun: starea actuala a blogosferei este rezultatul vostru, al influencerilor, ea demonstreaza competenta voastra in stradaniile pe care le-ati intreprins pana acum.
Asumati-va raspunderea sau lasati pe altii sa faca o treaba mai buna.
Gheo, nu vad un argument valid in opinia ta. Nimeni nu poarta raspunderea pentru blogosfera. Fiecare poarta raspunderea pentru blogul sau insa. Influencerii la care faci tu referire sunt si au fost oameni OK. Nimeni nu e perfect, dar – din postura mea de observator al fenomenului – pot spune ca ei au facut mult bine si pastreaza echilibrul si renumele blogosferei. Si nu o spun din prietenie. Cu totii gresim, dar asta nu inseamna ca suntem vinovati pentru o piata intreaga.
In plus, nimeni nu trebuie sa se dea la o parte, caci nimeni nu ii tine pe altii pe loc.
Valoarea provoaca si inspira, reusind sa agrege o comunitate valida, credibila si responsabila (in mod colectiv, hehe). Argumentul era de ce nu reusesc liderii de opinie din blogosfera sa fie bagati in seama de catre publicul tinta, prin promovarea unor reguli clare, implicite.
Degeaba clamam independenta de opinie, daca nu sustinem o cauza comuna.
Gheo, nu se poate! Iti dai seama ca nimeni nu a reusit in online ever ce iti doresti tu… In plus, nu inteleg partea cu liderii din blogosfera si nebagarea in seama.