Daca privim la tot ce a realizat Apple si facem o comparatie cu celelalte companii din tehnologie, vedem un mare potential de crestere pentru compania legendarului Steve Jobs. Pana acum, gigantul din Cupertino a jucat dupa propriile reguli, ceea ce i-a multumit intr-o buna masura pe actionari, i-a nemultumit pe unii si i-a fascinat pe altii.
Apple are deci practic doua optiuni pentru a creste: sa continue sa extinda spatiul sau inchis (atat de blamat de multi consumatori si analisti) sau sa intre pe terenul celorlalti si sa joace acelasi joc cu ei. Brandul e mai puternic decat oricand, iar marul muscat pus pe orice produs are toate sansele sa creeze un nou best-seller. Care va fi noua cale Apple?
Am pus deja pe blog 4 scenarii. Vin acum cu alte patru.
LANSAREA UNOR SPIN-OFF-URI
Teoretic, un spin-off din gamele actual de produse ar intra la capitolul “Inventarea unei game noi de produse”, insa imi place sa cred ca intrarea pe un segment nou difera un pic de lansarea unui produs hibrid. In primavara, TechCrunch anunta ca Apple a patentat un design pentru ceea ce ar putea fi un “convertible MacBook”. Ar fi un super produs, in opinia mea, pe care l-as cumpara din primul lot. As avea si tableta, si laptop.
LANSAREA UNEI RETELE DE SOCIALIZARE
Am mai scris pe larg despre acest scenariu aici. Il reiau in contextul in care vedem ca succesul cel mai mare il au astazi aplicatiile si serviciile web care mizeaza pe socializare. Zona social networks e in plina transformare pe fondul cresterii penetrarii smartphone-urilor si a aplicatiilor mobile. Apple ar putea crea uber reteaua sociala. Chiar ar putea.
INTRAREA IN SEGMENTUL WEARABLE TECH
Se vorbeste foarte mult despre obiectele si accesoriile vestimentare conectate la internet si diverse aplicatii. Ultima gaselnita este un inel cu NFC. E un teritoriu aparent virgin, in care o colaborare cu Nike, de exemplu, cu care colaboreaza deja, se poate transforma intr-un nou succes pe piata.
INTRAREA IN NOUL DIVERTISIMENT
Cu iPod si iTunes, Apple a facut deja istorie in industria divertismentului si a reinventat felul in care produsele multimedia sunt comercializate. Astazi, inoveaza companii precum Pandora, Spotify (music streaming service) sau Netflix (streaming TV network service). Ele au dus mai departe revolutia inceputa de Steve Jobs. Si desi Apple ar avea ceva teren de recuperat, o intrare pe aceasta noua piata ar fi o noua linie de business buna.
1. Sunt atatea brevete pe care Apple le-a inregistrat si nu le-a folosit niciodata. Un hibrid intre Macbook si iPad ar pune probleme serioase in curtea celorlalte produse Apple.
2. Au incercat in trecut cu Ping, cand Steve era inca in viata. Nu vad ce nisa ar putea acoperi (sau inventa).
3. Apple colaboreaza deja foarte strans cu Nike, ba chiar l-au angajat pe un om de-al lor care in trecut s-a ocupat de Nike+ Fuelband. Ceea ce ma duce cu gandul la ceasul despre care se tot vorbeste.
4. iTunes Radio.