Blogurile sunt “printre noi” de foarte multa vreme, din timpuri in care cei mai multi utilizatori de Internet de astazi nu vazusera un browser, cam din vremurile in care Google scotea capul in lume. Vorbim despre anii 1998 – 1999.
BLOGOSFERA IERI
Au trecut insa cativa ani buni pana blogurile – si implicit fenomenul blogging-ului – au devenit cunoscute. Se pare ca anul de lansare ar fi fost 2002. Google ne poate spune mai bine, ca s-a miscat destul de repede si a cumparat, in 2003, Blogger.com de la Evan Williams, cunoscut mai mult astazi pentru Twitter.
In 2004 – 2005, am vazut o crestere a fenomenului la nivel mondial, iar incepand din 2006 pana in 2009, am asistat la formarea cu adevarat a blogosferei locale. Cresterea Facebook din 2009 – si apoi a altor retele sociale si aplicatii mobile incoace – a ridicat multe semne de intrebare asupra viitorului blogurilor. “Vor muri blogurile?”, au intrebat unii pe la “colturi”.
BLOGOSFERA ASTAZI
Blogurile nu au facut pasi inapoi. Dimpotriva. Fireste, lucrurile s-au mai asezat, a crescut mai mult blogosfera “rapida” (Tumblr, de exemplu) si nimeni nu mai asteapta acum recolte de bloguri pe cap de locuitor. Au crescut si cresc foarte mult nisele. Cumva, blogosfera merge pe urmele dezvoltarii pietei media de acum 5 – 10 ani.
BLOGOSFERA MAINE
Mare curiozitate mare. Ce urmeaza? Cum va evolua blogul? Aici nu pot inainta acum decat un raspuns personal. Pentru mine, pentru cineva care a scris despre aproape orice, pentru cei care nu si-au ales o nisa si au fost incadrati la “generalisti”, este momentul pozitionarii. Am spus si cu alte ocazii ca “blogging-ul personal” nu va rezista in timp sau cel putin nu isi va depasi conditia actuala.
Daca ne uitam la “blogurile mari” de la noi, vom vedea ca, incet-incet, s-au pozitionat intr-un fel sau altul. Unele au devenit canale de stiri si ar putea fi numite news blogs. Altele s-au axat pe povesti, pe storytelling. Unele si-au asumat rolul de curators. Altele au mers pe abordarea magazines.
Pentru mine, viitorul blogului e in zona magazines. Lucrez acum la o relansare totala, dupa mai bine de doi ani si jumatate de la trecerea pe domeniu propriu. Am foarte multe idei, testez diverse abordari din web design. Imi doresc sa ofer cititorilor ceva cu adevarat nou.
*****
Am decis ca aceasta relansare sa fie o “calatorie” publica. Voi pregati relansarea impreuna cu voi; cu cei care isi doresc sa vina cu o idee, cu o sugestie, cu un feedback constructiv. Am sapte ani si jumatate de blogging si in tot acest timp nu a contat designul, nu au contat vorbele, nu au contat realizarile personale. Au contat cei care au fost alaturi de mine in toata aceasta calatorie numita blogging, unii citindu-ma inca de la inceput.
Succes! M-as bucura sa pot contribui cu ceva, daca poti sa-mi spui cum.
eu cred ca ar fi un bun un design simplu
Daca putem ajuta, da-i un semn. 🙂
[…] la Cristi Manafu despre viitorul blogging-ului in zona magazine, ceea ce ma face sa cred ca este posibil sa fi inceput eu mai devreme, insa, dupa ce l-am sunat sa […]
[…] ieri intr-un post cu acelasi titlu ca viitorul blogurilor personale / generaliste va fi dictat de pozitionarea […]
La ce te referi cand spui ca unele bloguri isi vor asuma statutul de “curators”? What exactly do they curate?
https://www.manafu.ro/2010/07/tipuri-de-bloggeri/
Multumesc!
Si aici era o nominalizare dar despre leapsa deja stii de la precedenta nominalizare 🙂
Spor!