eTravel Conference mi-a aratat ca exista un interes foarte mare din partea agentiilor de turism si a hotelurilor din Romania pentru informatii si idei din marketingul online. Domeniul asimileaza canalele digitale intr-un ritm accelerat. L-am invitat de aceea pe Petrus Lungu, autorul blogului Ghid Turistic Digital 2.0, sa prezinte in acest guest post o serie de tendinte pe care le vede in turismul local.
Zona mobile, noul Eldorado al operatorilor din turism
Va fi un an cu focus pe mobile si in turism, asa cum am prezis si pentru 2012. 2012 a fost doar inceputul.
Astept cu interes ziua in care agentiile de turism si celelalte parti implicate in aceasta industrie vor aborda mediul mobil ca supliment al celui web si nu il vor replica pe acesta. Daca replicarea este OK pentru o versiune mobila de site, nu acelasi lucru il pot spune si pentru aplicatia mobila; aceasta trebuie sa vina cu ceva in plus. Un exemplu este continutul generat de bloggerii de turism in jurul destinatilor testate oferite de catre agentiile de turism. Ce se intamplat cu acest continut? Este bun de integrat in aplicatii mobile sub forma de continut tip ghid turistic pentru pachete corespunzatoare de servicii?
Cum peste jumatate din cei 3.000.000 de utilizatori de smartphones din Romania sunt interesati de petrecerea timpului liber (luam in calcul si turism ca activitate de petrecere a timpului liber), focusul pe aceasta zona va fi destul de mare, dar nu neaparat si rezultatele. Turismul e o piata in care cumparaturile nu se fac din impuls, din acest motiv se simte nevoie unor aplicatii complete, care sa covinga utilizatorii de smar phone sa cumpere un serviciu via mobile. Cateva tendinte pe care dezvoltatorii de aplicatii de turism ar trebuie sa le abordeze pot fi gasite aici.
Maturizarea blogosferei de turism din .ro
Un alt lucru pe care am mai mizat este conturarea blogosferei de turism din .ro:
- exista pe Facebook o comunitate inchisa a bloggerilor de turism, Blogosfera de turism, ce numara nu mai putin de 190 de bloggeri, administratori de situri de turism sau jurnalisti de turism ce activeaza online,
- plus o estimare de peste 500 de bloguri de turism in .ro; in prezent, cred s-a ajuns la aproape 600 de bloguri cu tot cu sub-nisele cele mai apropiate, exclus going-out.
S-a conturat dar, totodata, este fragmentata. Bloggerii sunt inca individualisti, nu sunt dispusi sa se asocieze pentru proiecte comune. Cred, totusi, ca anul 2013 va aduce mai multe colaborari comune in campanii de promovare turistica fie pentru agentii, fie pentru alte companii implicate in turism.
Pe de alta parte, individualismul se poate trage si din faptul ca majoritatea blogurilor sunt bloguri adiministrate colectiv, rezultat ce s-a conturat si in urma unui sodaj in randul unui esantion de 34 de oameni din comunitatea mai sus mentionata. Astfel, echipele care administreaza blogurile se pot imparti de asa natura incat sa multumeasca clientul, fara a mai fi nevoie de ajutor din afara.
De asemenea, individualisumul se mai poate trage si din reticenta agentiilor/operatorilor din turism ce folosesc bloggerii pentru promovare fata de publicul pe care il vizeaza. Acesta se suprapune in cazul multor bloguri de turism cunoscute, atunci fiecare blogger incearca sa iasa in evidenta singur.
Site-ul agentiei de turism, entry point in sediul fizic al agentiei
Cu cateva exceptii, site-urile de agentie de turism vor continua sa fie adeptele ofertelor sub forma de liste, text, .pdf-uri, ceea va justifica in continuare procentul de 66% din romani care se documenteaza online pentru pachetul de vacanta, procent facut public de Daedalus Millward Brown in cadrul eTravel Conference. Plata finala se va face in continuare in sediul fizic al agentiei de turism.
Cresterea procentuala a numarului de agentii ce adopta plata online va fi la fel de mica ca in anii trecuti, in ciuda faptului ca volumul platilor a crescut, in special pe bilete de avion; majoritatea cumparatorilor se strang in jurul siturilor mari, consacrate, pe aceasta nisa.
Din estimarile mele, agentiile de turism click-and-mortar abia de au conversie de 5% in vanzarile online. Si acesta este un caz fericit.
Plecand de la aceasta concentrare a consumatorilor in jurul providerilor axati pe online (vola.ro, paravion.ro, tripsta.ro etc.), furnizorii de solutii globale de distributie – Amadeus, Travelport – trebuie sa se focuseze si sa atraga clienti din zona agentiilor mici de turism.
Social Media vs. vanzari
Social Media nu mai e nici pentru industria de turism o noutate, doar ca inca se cauta metode de abordare.
In afara de cateva agentii de turism si entitati din industrie care au inteles ca social media ajuta la vizibilitate, restul tind sa le vada, eronat, de altfel, ca pe un canal de vanzare destul de dificil de abordat. Asta pentru ca se pleaca de la premisa ca orice miscare in online trebuie sa aiba rezultate imediate, in special vanzari. Problema care se pune e lipsa bugetelor de promovare in medii ca Facebook, Twitter, daca putem vorbi de asa ceva pe turism in Romania, Google Plus etc.
Lasand obiectivul vanzari la o parte, majoritatea actorilor de pe piata turistica ce sunt prezenti pe Facebook sau alte retele sociale nu au o strategie clara pe aceste canale social media. Sunt doar prezenti, continua cu buna dimineata si poze cu cesti de ceai, cafea etc., iar cand vine vorba de obiective deja e ceata. E o prezenta justificata doar de like-uri, share-uri, retweet-uri etc.
Proiecte conexe in turism
Alte tendinte pe care le observ sunt cele legate de aparitia proiectelor conexe in turism: planificatoare de rute, de calatorii, reconstructii virtuale, bloguri dezvoltate pe langa agentiile de turism etc.
La fel ca si in cazul aplicatiilor mobile, proiectele sufera de pe urma lipsei interconectarii cu alte servicii. Cei interesati de travel cauta acum surse ce furnizeaza toate tipurile de informatii, nu mai au rabdare sa treaca de pe o sursa pe alta pana aduna intr-un document toate informatiile de care au nevoie.
Cele de mai sus sunt predictiile mele ca observator al industrie turistice online, nicidecum ca practicant. Parerile unor oameni din industrie sunt, mai mult ca sigur, diferite de cele de mai sus, drept pentru care mi-ar placea sa le vad in comentarii, aici, pe blog.
Petrus, in primul rand felicitari! Un articol foarte bine documentat 🙂
In ceea ce priveste mediul mobil, companiile de turism mai au multe de invatat insa sper ca intr-un an sau 2 lucrurile sa se miste putin altfel. Imi place ideea legata de continutul generat de bloggerii de travel 🙂
Ai dreptate si cu Blogosfera de turism insa mie mi se pare ca grupul este destul de unit si cred din tot sufletul ca vor fi din ce in ce mai multe proiecte in care vor fi implicati mai multi bloggeri si nu doar unul (apropos de faptul ca ai spus ca bloggerii sunt individualisti). Eu una cel putin sunt foarte deschisa colaborarilor iar prin mine si comunitatea Turism Market.
Legat de eTravel Conference.. Cristi, felicitari! A fost o idee foarte buna si sper sa faci un obicei din a organiza conferinta asta anual 🙂
Interesant articolul :)) , imi place documentarea si stilul aplicat.
Mai exista si https://www.facebook.com/groups/398702353512731/?fref=ts mult mai puternica!
Cuibus, asa este…mai este si grupul Specialisti in turism pe Facebook, insa e foarte diferit de Blogosfera de turism. Ambele grupuri mi se par foarte importante pe turism, numai ca le vad completandu-se pentru ca trateaza lucruri diferite
@Carmina da ai dreptate, dar si pe Specialisti in turism majoritatea sunt bloggeri de aceea ziceam ca si acolo e o comunitate importanta.
@Cuibus, da pe Specialisti sunt multi bloggeri insa majoritatea membrilor sunt oameni care lucreaza in turism (agentie de turism, hotel, companii aeriene).
Ce-i drept, sunt mai activi bloggerii si aici 🙂
Mulţumesc, Carmina şi Che, pentru aprecieri!
Eu zic că zona mobile prezintă deja interes, doar că încă există dileme în abordarea ei. Vezi subiectul mobisit vs. aplicaţie.
Legat de blogosfera de turism, rămân totuşi la poziţia mea. Aştept să aud de recomandări între bloggeri la un alt nivel. 🙂
Cuibus, acela e un grup care ajuă bloggerii de turism să fie vizibili, doar că subiectele abordate de aceştia nu prea stârnesc dezbateri. Poate cele legate de industrie …
Felicitări, Petruș! Un articol f bun, ca întotdeauna 🙂 Mulțumesc că ai luat în considerare și studiul despre blogosferă! Social media vs vânzări este o discuție aproape interminabilă, dar fără investiții este dificil. Poate cel mai important lucru pe care l-am reținut de la eTravel a fost că Social Media nu este gratis!
Din nefericire noi am ratat acest eveniment, insa mai bine mai tarziu decat niciodata!
http://cautpensiuni.ro/stire/cautpensiuniro-lanseaza-versiunea-de-mobil
Îmi permit să-l corectez pe Petruş şi să spun despre Blogosfera de turism că deşi grupul de pe Facebook este închis (membrii sunt vizibili pentru toţi utilizatorii reţelei, dar postările doar pentru membrii grupului), pe noi ne caracterizează deschiderea, în primul rând către cititorii noşti. În curând sper să avem o interfaţă comună prin care cei interesaţi să ne poată vedea profilele şi activitatea.
Iulian, aștept cu interes interfața comună. Dacă e nevoie de ajutor, let me know.
[…] mai multe detalii citiți postul complet pe blogului lui […]
Petrus rulz 🙂
[…] va trece in revista 5 tendinte digitale pe care le-a anticipat in 2013 pentru industria de turism locala si felul in care acestea au […]
[…] va trece in revista 5 tendinte digitale pe care le-a anticipat in 2013 pentru industria de turism locala si felul in care acestea au […]
[…] în industria turistică pe care le-am evidenţiat anul trecut și le-am detaliat în articolul de aici. Plus de asta este o completare, sper eu, a radiografiei pe care a făcut-o Narcisa agențiilor de […]