Cred ca am face un mare bine blogosferei daca pentru o luna macar am renunta sa mai dam lectii pe bloguri. Nu cred ca trece o zi fara un post pe undeva despre cum trebuie sa fim noi ca bloggeri, cum trebuie sa fie altii cu bloggerii samd. Ne lipseste in schimb PR-ul. Nu tin minte sa fi vazut in ultima vreme un post despre avantajele blogurilor, despre importanta lor, despre impactul lor in comunicare. Zoso si Chinezu mai ating subiectul din cand in cand. Fiecare in stilul sau, fiecare avand propria motivatie. Dar nu e de ajuns.
Putina istorie
Istoric vorbind, imaginea blogurilor a fost crescuta si intretinuta de mass-media (de la ziare si reviste pana la emisiuni tv). “Blogger” era un cuvant sexy si misterios. “El este blogger!”, mi se intampla sa fiu prezentat de oameni mai putin familiarizati cu fenomenul. Si de fiecare data acestia accentuau intr-un anumit fel cuvantul “blogger”. Conferintele, agentiile si companiile au contribuit apoi la cresterea fenomenului. Asa a aparut moda de a avea un blog. Ca in orice moda insa, hype-ul a scazut cu timpul. Este deci momentul cel mai bun sa incepem sa ne facem PR.
Avem nevoie de argumente, avem nevoie de date care sa ne sustina cauza. Evident, nu trebuie sa faci nimic daca ai un blog just for killing time. Daca insa te recomanzi ca blogger, daca ai pus la treaba blogul pentru cel mai mic beneficiu, ai un loc asigurat in “echipa de PR a blogosferei”.
Putin PR
Unul dintre cele mai celebre studii despre blogosfera mondiala, Technorati Digital Influence Report, ne spune ca blogurile reprezinta a treia “sursa de influenta digitala” in randul consumatorilor, cand acestia decid sa cumpere ceva. Blogurile au iesit peste Twitter si Facebook, insa dupa site-urile de retail si cele ale brandurilor. Blogurile au inca un mare avantaj in fata retelelor sociale atunci cand vorbim de continut consistent. Opiniile, analizele, recenziile se “simt” mai bine in blogosfera. Jurnalismul personal, punctul de vedere liber, independenta autorului sunt, de asemenea, avantaje clare.
Acelasi studiu subliniaza ca 86% dintre cei care intra in categoria influencers au un blog. Iar companiile au nevoie de blogosfera pentru a atrage atentia, a scoate in fata un produs sau serviciu, a arata ca sunt mai aproape de consumatori.
Jeremy Spiller, speaker la Digital Marketing Forum, spunea astazi ca ne-am obisnuit sa scriem pentru Facebook. O facem pe gratis (Facebook nu ne da nimic pentru asta), o facem bucurosi. Pe bloguri scriem pentru noi in primul rand. Blogul e proprietatea noastra. Iar castigul, oricare ar fi acesta, este al nostru. E asta oare un alt motiv pentru a face PR blogosferei?
🙂
Ma asteptam ca Facebook sa fie un pic mai sus.
Facebook e important. Dar blogul este al meu și va rămâne așa până la sfârșitul timpurilor. Pe când Facebook va ajunge ca MySpace, apoi ca Yahoo!360. E firesc să crească până când nu va mai fi cool, până când va apărea altceva.
Mădălin, de ce?
Studiul (pe care va invit sa il cititi) scoate mai multe idei interesante in fata. Facebook “scoreaza” bine la multe capitole, inclusiv la promovarea blogurilor. Facebook e… Facebook, insa nu cred, nu vad deocamdata o cale prin care poate sa intreaca blogurile in consistenta. Interesant e ca blogul e inca bazat pe text in cea mai mare masura, pe cand trend-ul pe Facebook e spre vizual. Probabil la un moment dat vom pune problema la modul “content greu vs content usurel”, caci oricat am crede ca o imagine buna face cat o mie de cuvinte, nu ne-am nascut, din pacate, toti cu talentul lui Helmut Newton.
Facebook vine cu o gama completa, atat pentru brand, cat si pentru consumator. De asemenea, utilizatorii sunt mult mai conectati la ceea ce se intampla, pe langa faptul ca sunt mult mai multi (si din clase diferite), ceea ce face din Facebook un “influencer” mult mai credibil. De-asta ma asteptam.
Acum apare partea a doua (care a facut ca Facebook sa nu fie mai sus): destul de putine campanii care sa creeze impact si sa influenteze decizia de cumparere si calitatea userilor.
fă un test: cere o opinie despre un produs pe fb. gândește-te cam în ce zonă sunt prietenii tăi și pune o întrebare, plătește un dolar să o vadă toți și vezi ce îți iese. ai să fii surprins și ai să ai explicația pentru poziția FB.
Mai ating problema si Andrei de la Spada, respectiv Ionut de la Standout.
In loc de lectii despre blogosfera, as prefera sa intalnesc mai des exemple pozitive. Eu raman cu un gust amar cand citesc sfaturi marete pe blogul unei persoane care nu a facut nimic pentru blogosfera. Este usor sa ne dam cu parerea, dar cand vine vorba sa punem osul la treaba preferam sa ii lasam pe altii sa darame ziduri. Dupa ce le-au daramat ei venim si noi imediat cu gura mare si tatuat “sunt blogger” pe chelie.
@Doru
Andrei si Ionut sunt buni ambasadori in companii. Eu as vrea sa vad articole pe bloguri despre beneficiile blogging-ului asa cum ai facut tu in ghidul 4×4 sau cand ai intrebat toata piata de investitiile in publicitate. Astfel de posturi se viralizeaza, iar mesajul elivrat cum trebuie. Vreau sa vad si eu posturi despre rolul blogurilor in campanii, despre utilizarea blogurilor pentru SEO, despre importanta lor in lansarea unui produs, despre bucataria unui brand ambassador program.
Uite, ca ziceai de Ionut si Andrei, vreau sa vad studii de caz de la clienti mai multe pe bloguri si nu doar in conferinte. Sau mai bine zis, vreau sa vad cum bloggerii preiau astfel de date chiar daca nu au fost in campanie cu brand-ul.
Vreau multe!
tudor, zi-ne despre cine e vorba, nu teg ascunde după deget.
[…] Sa facem un pic de PR blogosferei! Adevărul e că în ultima perioadă se observă mai mult scandalurile decât lucrurile bune pe care le fac bloggerii. […]
pentru a nu lasa loc de interpretari : cand am spus “chelie” in comentariul anterior nu m-am referit la Manafu 🙂
vali: sunt prea mic pentru a da nume; am renuntat sa mai arat cu degetul; acum prefer sa aduc principii in discutii
lumea e plină de principioși lași.
Da, Tudor, stai linistit…
[…] Manafu a scris un articol care laudă blogurile și blogosfera, dacă nu face el PR blogosferei atunci […]