Exista multe proiecte online romanesti care ajung in atentia noastra abia dupa ce au cunoscut succesul in alte parti. Aderwise poate fi considerat unul dintre le, desi este inca la inceput de drum. Pe scurt, este un site despre publicitari, despre viata dincolo de job a celor care creeaza unele dintre cele mai mari campanii din lume.
Pornit de Elena Bululete, un om de comunicare cu o experienta mare in organizarea de festivaluri de publicitate, proiectul Aderwise a fost lansat in 2012 ca un director de inspiratie pentru creativi si nu numai.
Cum a aparut ideea site-ului?
Ideea mi-a venit cu mult timp in urma, cand lucram la AdPrint si ADOR si faceam listele de invitati pentru juriu si pentru panelurile de vorbitori. Peste tot gaseam informatii despre premiile pe care le-au castigat si despre campaniile pe care le-au semnat, dar nu gaseam mai nimic despre pasiunile lor, despre ce carti citesc, la ce filme se uita, care sunt locurile care au lasat o amprenta asupra lor. Iar atunci cand ajungeam sa ii intalnesc, descopeream niste oameni foarte interesanti, care aveau niste povesti de viata impresionante si care erau oricand gata sa recomande un loc sau un nume care ii marcase in mod deosebit. Atunci am realizat ca lucrurile care ii inspira pe cei mai creativi si mai premiati publicitari se gasesc dincolo de job si de agentie, sunt lucruri care vin din afara publicitatii. Asa ca am creat Aderwise, un loc in care creativii impartasesc preferintele personale despre carti, filme, oameni si lume.
Ce ti-ai propus sa faci cu el?
Am vrut sa creez un loc, un “director de inspiratie” cum imi place mie sa ii zic, in care creativi pe care ii admiram si ii apreciem impartasesc preferintele personale in domenii la fel de creative si de conectate la industria de publicitate. E o resursa atat pentru creativi cit si pentru studenti sau jurnalisti.
E un proiect de hobby sau vizezi dezvoltarea unui business?
Atunci cand am plecat la drum, Aderwise era mai degraba un vis de-al meu. Chiar imi doream sa fac un astfel de loc si speram ca el sa devina o colectie frumoasa de carti si filme bune, campanii care stabilesc repere, artisti care inspira sau locuri care nu trebuie ratate. Dupa aproape un an de zile si 46 de creativi, Aderwise a ajuns sa ocupe un loc foarte important in activitatea mea de zi cu zi. Sunt foarte multe lucruri pe care vreau sa le fac pentru dezvoltarea proiectului, sunt mai multe directii pe care le explorez si imi dau seama ca am nevoie de mai multe resurse pentru a le putea transforma in realitate.
Cui se adreseaza site-ul?
Aderwise se adreseaza tuturor celor interesati de industria de publicitate, de la creativi pana la jurnalisti si studenti. Dar sunt sigura ca oricine doreste sa citeasca o carte buna, sa vada un film bun sau sa descopere un artist fascinant poate sa gaseasca ceva interesant pe Aderwise.
Mai exista ceva de genul acesta prin alte parti?
Eu nu stiu sa mai fie un proiect asemanatoar si cred ca de aici se trage si modul pozitiv in care a fost primit Aderwise. Atributul de “special” vine tocmai din faptul ca reusesti sa desoperi ceva mai mult despre oamenii pe care ii admiri.
De ce l-ai lansat in engleza?
Am gandit Aderwise ca pe un proiect cu deshidere internationala, care nu se adreseaza doar publicului din Romania. Romania este in top 3 din punct de vedere al traficului pe site, dar am mai multe vizite din Germania. Statele Unite, India si Argentina completeaza un top 5 al tarilor din care vin cele mai multe vizite. In plus, creativii care si-au impartasit preferintele pe Aderwise vin din toate colturile lumii, de pe (aproape) toate continentele. In aceste conditii, engleza este singura limba in care pot sa comunic si sa scriu unui public atat de divers.
Cine sunt cei pe care ii intervievezi?
Uite cateva exemple:
Jimmy Smith (Amusement Park Entertainment) a fost Director de Creatie in cadrul EA Sports pentru jocurile video NBA Street 2 & 3 – a co-dezvoltat si co-creat jocul in sine, inclusiv povestea si personajele. Jimmy a fost nominalizat la premiile EMMY cu campania “Replay” pentru Gatorade. Iar revista “The Source” – biblia hip-hop-ului, l-a inclus in topul celor mai puternice 30 de pesonalitati din lumea hip-hop-ului, alaturi de Jay-Z, Kanye West, Dr. Dre, Eminem sau Snoop Dogg.
Jose Molla a fondat in 2001 agentia “La Comunidad”, alaturi de fratele lui, iar in 2 ani a ajuns a 13a cea mai premiata din lume. In octombrie 2010, a fost atacat de un rechin in Bahamas dar a supravietuit.
Masako Okamura este prima femeie Director de Creatie de la Dentsu. In 2011, trebuia sa-si publice cea de-a doua carte dar nu a mai apucat pentru ca activitatea de somelier de sake ii ocupa foarte mult timp. Chuck Porter este unul dintre cei 3 creativi care dau numele agentiei Crispin Porter + Bogusky. Inainte sa fie publicitar, Andrea Stillacci a fost critic de arta contemporana si DJ.
La fiecare sapte ani, Stefan Sagmeister (designerul care a facut coperti pentru albumele unor artisti precum The Rolling Stones, Lou Reed, David Byrne sau Aerosmith) isi inchide studioul de design din New York timp de un an, pentru ca el si colegii lui sa-si reimprospateze perspectivele creative. In 2009 a vorbit chiar in cadrul TED despre “puterea timpului liber”.
Ce vrei sa faci in continuare?
Vreau sa extind numarul de creativi care isi impartasesc preferintele cu cititorii Aderwise. Apoi vreau sa ma gandesc la optiuni pentru cei care mi-au sugerat sa renunt la formatul de top si sa le las o libertate de expresie mai mare. Mai sunt si creativi care au revenit asupra topurilor pe care mi le-au dat dupa ce au descoperit lucruri noi care ii inspira si cumva ar trebui sa integrez si acest feature. Nu in ultimul rand, ma gandesc la mijloace prin care as putea sa le ofer cititorilor mei posibilitatea sa interactioneze cu Aderwise, mai mult decat prin comentariile de la finalul postarilor. Sunt multe lucruri pe care vreau sa le fac si sper ca in urmatorul an sa pot transforma cat mai multe dintre ele in realitate.
Elena lucreaza de 10 ani in industria de comunicare si relatii publice. In 2010 a pus bazele propriei agentii de comunicare, CONAN Public Affairs. Pana atunci, a lucrat in agentii precum Profile Communication si Millenium Communication. In 2012, a lansat “Aderwise – Life behind ads”, un director de inspiratie pentru creativi si nu numai.