Spuneam recent ca am avut un an plin in zona retelelor sociale si ca blogurile au o mare sansa de a reveni in “forta” dupa un 2012 “caldut”. Ce urmeaza insa in 2013? Cine va castiga si cine va pierde? Am incercat sa fac un exercitiu de imaginatie, pe care il voi relua la fiecare inceput de an. Ma refer strict la piata locala.
IN CRESTERE
- Facebook – Cresterea continua. In ultimul an, reteaua a castigat peste un milion de noi conturi. In 2013, va trece de pragul de 6 milioane de conturi. La nivel mondial, este deja lider pe 127 de piete.
- Instagram – Desi nu se bucura de vorbe bune in prezent, ramane lider-ul aplicatiilor de fotografie si va creste pe fondul raspandirii filtrelor foto si pe alte platforme (Flickr, Facebook, Twitter).
- WhatsApp – Creste pe muteste, relanseaza mesageria instant si duce la aparitia conceptului de “socializare privata”.
- Blogs – Nisele si calitatea continutului vor contribui la lansarea fenomenului. Date recente ne-au aratat ca nu cantitatea conteaza.
- YouTube – Este asteptata lansarea YouTube.ro, ocazie cu care poate vom afla niste “cifre de audienta”. Oricum, YouTube este a treia destinatie online pentru romani.
IN STATIONARE
- Foursquare – A crescut destul de frumos in ultimul an si va mai creste. In ultimele 6 luni a castigat 15.000 noi utilizatori. Dar ramane o platforma limitata inca de penetrarea smartphones in Romania.
- Pinterest – A pornit in forta la inceputul anului trecut, insa spre vara si-a temperat cresterea. Ramane o nisa cum este si Tumblr, de altfel, la noi.
- LinkedIn – A crescut foarte frumos in utimii doi ani si isi continua ascensiunea. Totusi nu reuseste sa isi tina utilizatorii foarte activi.
IN SCADERE
- Twitter – Este reteaua care va pierde cel mai mult teren in Romania desi a mai castigat in numarul de utilizatori. Nu mai este promovat de media, brand-urile nu s-au inghesuit sa il foloseasca, iar multi heavy users vor dedica mai mult timp Facebook anul acesta.
- Netlog – A scazut mult in ultimul an. Probabil atrage acum in jur de 200.000 de vizitatori pe luna, poate mai putini (guesstimare). Asemenea Hi5, nu are sansa de relansare.
- Google Plus – O retea care creste pe nevazute, dar care nu reuseste sa isi pastreze audienta activa. Doar o minune o va aduce in prim plan.
Acestea sunt, fireste, niste ganduri personale si mi-ar placea sa vad si alte pareri. Sa dezbatem un pic.
Minunea pentru Google Plus va fi o combinatie intre:
– noul algoritm Google Search care va fi lansat anul asta: AuthorRank;
– frustrarea cauzata de advertising-ul excesiv de pe Facebook’
– inconsistenta modificarilor aduse Edgerank-ului de catre Facebook.
Nu sunt de ajuns. Sunt lucruri mult prea tehnice ca sa aiba impact in masa, iar partea cu Advertising-ul nu e chiar asa de rea. Evident, mereu se va gasi un studiu care sa spuna ceva negativ.
Google Plus va crește puternic, așa cum deja o face. Greșeala analiștilor este să considere G+ ca o alternativă sau competitor al Facebook, ceea nu e adevărat… G+ este un strat în plus peste Search, o ’socializare’ a căutărilor. În plus, G+ devine ușor-ușor o platformă unificatoare pentru toate serviciile Google, ceva mai mare decât FB sau Twitter sau Linkedin (care sunt servicii online), un fel de Internet propriu. O să vezi.
Mi-ar părea rău să scadă Twitter, eu în continuare îl folosesc mai mult decât Facebook.
Florin, eu imi doresc sa nu am dreptate!
@Cristian, nu e deocamdata asa de rea. Am auzit ca se pregatesc niste lucruri si mai si.
O intrebare: ai trecut foursquare, pinterest si tumblr la nisa. De ce nu si instagram? Poate chiar si blogurile, daca definim activitatea la fel ca la retele sociale.
Nu am urmărit datele despre LinkedIn în ultima vreme însă din ce am observat oamenii devin mai activi, mai ales în urma schimbărilor de anul acesta. Partea de endorsements este într-o zonă gri și este privită ca fiind generată superficial.
Sunt doar niște observații personale, aș exagera dacă aș susține că este general valabil. 🙂
Cum a spus si Florin Grozea, Google Plus cred ca nu concureaza de fapt (doar) Facebook. Sa ne gandim numai la Hangouts, care cam bate la fund Skype, si la faptul ca multi “traim” pe Gmail…
Despre Foursquare se aud lucruri destul de sumbre la nivel global http://www.businessinsider.com/analyst-foursquare-will-fail-by-the-end-of-2013-2013-1
Gabi, si Instagram e o nisa, dar e una in crestere, asa ca in 2013 o scot dintre celelalte nise. In rest, cum spuneam, sper sa nu am dreptate cu Google Plus, mai ales ca o vreme imi placea mai mult decat Facebook.
Google Plus are adoptie, are cu ce (Hangouts si Circle sunt foarte Ok), se integreaza cu ce vrem noi, dar totusi nu a decolat. Am vazut niste date din US mai optimiste privind usage-ul, dar in RO i-a cam pierdut si pe early adopters sau pe cei care ar fi putut intra in grupul primilor veniti, ca sa zic asa.
Google+ a crescut pentru că cei de la Google au anunţat că SERPS-ul este influenţat şi de activitatea de pe G+. S-ar putea ca anul ăsta să crească din acelaşi motiv, pentru că Google o să continuie să-l scoată în faţă cu fiecare ocazie.
In ce categorie ai include Quora si Path?
Alina, cele doua retele au o adoptie foarte mica. Nu am cifre, dar sunt sigur ca nu gresesc. Raman “jucariile” unor tech aficionados. Fie “se vand”, fie inchid pravalia la un moment dat.
Nici eu nu am incredere in cresterea G+. Degeaba anunta ei ca e influentat SERPS-ul si alte bomboane de-astea daca brandul nu isi gaseste acolo targetul. G+ si-a ratat lansarea la noi din simplul motiv ca Facebook mananca prea mult timp utilizatorilor. Facebook a reusit sa prinda si sa creeze dependenta. In conditiile astea cred ca va fi foarte greu sa intre alta retea de socializare masiv pe piata.
Nu stiu cum e cu cresterea si descresterea dar vad ca Google Plus a ajuns destul de sus in topul celor care imi trimit trafic.