MANAFU*

Abonamente Evensys

Cand increderea iti este fraudata

Nu stiam ce ma doare mai tare. Faptul ca am ramas fara bani sau ca mi se intampla tocmai mie. Cand sustii ceva foarte mult, cand crezi in viitorul unui lucru, cand incerci sa ii faci pe altii din jurul tau sa intre in randul “lumii”, te doare mai tare ca ti se intampla tocmai tie.

Am descoperit astazi intamplator ca cineva foloseste datele cardului meu pentru a face diverse achizitii online. Nu l-am identificat inca, dar sper sa se intample foarte curand. In decurs de zece zile a facut 17 tranzactii. A comandat jocuri pentru telefon, si-a luat niste Facebook Credits, (cred) bilete de avion la cateva companii low cost din Germania, Anglia si Spania si a mai facut cateva plati pe care sunt in curs sa le elucidez. Totul s-a intamplat intr-o perioada in care am fost mai mult plecat din tara si nu am folosit acel card si nici nu am accesat online contul. Asa ca toata dimineata am dat cu subsemnatul la banca si politie.

Cum s-a intamplat asa ceva?
Cred ca sunt doua variante: ori a avut (prin cineva) acces la numarul cardului si la codul de securitate (CSV), ambele la vedere pe card, ca sa spun asa, fie a “spart” un site pe care am facut o cumparatura, asa cum imi povestea cineva despre o cunostinta. Am folosit foarte mult cardul in ultimii doi ani la comercianti si de mai putine ori la plati online.

Ce se intampla acum?
Banca investigheaza. Politia investigheaza. Eu investighez. Am blocat cardul si caut acum sa imi iau cat mai multe masuri de precautie pentru noul card. Sunt chiar dispus sa imi schimb banca pentru una care imi ofera un pachet de servicii orientat pe protectia banilor mei si a tranzactiilor. Alertele prin SMS la fiecare tranzactie, o asigurare asigurarea “Money Back Guarantee“, un sub-cont cu o suma limita care sa aiba atasat cardul. Nu stiu, mai caut idei.

Ma interesez in stanga si in dreapta despre procedurile de recuperare a banilor si mai ales despre cum il pot prinde pe autor. Banuiesc ca e un adolescent / student. Poate fi cel mai prost hot din online. Poate fi printre cei mai buni.

Nu ma doare pierderea banilor cat ma doare fraudarea increderii in e-commerce. Sper totusi la un happy end.

49 comentarii

  1. Liviu Taloi says:

    Sa ne tii la curent cu ce se intampla.. sa ne avertizezi daca s-a intamplat sa fie spart vreun site de la noi sau de afara. Iti urez succes, sa afli cat mai repede de unde vine problema si sa-ti recuperezi banii. Spor!

  2. Alexandra says:

    Auăleu, ce nasol! Îmi pare rău să aud asta, sper să îl prindeți pe hoț și să îți poți recupera pierderile…

  3. Îmi pare tare rău să aud asfel de veşti care mă fac să mă gândesc destul de serios la felul în care fac şi eu diverse achiziţii online.

    Tot ce pot să spun (pentru că alte comentarii sunt de prisos) este că sper din tot sufletul să fie găsit cel care te-a fraudat, să fii despăgubit şi să ne povesteşti un pic despre metodele folosite de el.

  4. Cum spunea si Liviu, sa ne tii si pe noi la curent cu ce se intampla.

    Legat de politie, avand in vedere ca nu stii exact unde s-a comis frauda, se declara situatia la cea mai apropiata sectie de politie din sectorul unde locuiesti. (Stiu ca pe Twitter ti-am spus ca se declara la sectia din zona in care s-a efectuat frauda).

  5. Am fost pe Calea Victoriei, nu la cea mai apropiata, desi asa intentionam. Eram oricum aproape. Departamentul de fraude online este se pare pe Stefan Cel Mare.

  6. Marian says:

    Ce aiurea… La ce banca era cardul?

  7. Acum 2 ani am patit exact acelasi lucru. Pasii mei de atunci (banuiesc valabili si acum):

    1. Plangere la Banca emitenta (exista formular special de chargeback)
    2. Plangere la politie (ca sa poata incepe ancheta de frauda)
    3. Daca NU ai avut cardul inrolat intr-un sistem tert de securitate (gen 3D Secure) atunci te poti baza doar pe banca emitenta sa vezi banii inapoi.
    4. Plangere la magazinele sau comerciantii unde a fost utilizat cardul ptr plati (ei vir avea “cotoarele” de la receipts) – va ajuta la stabilirea cronologiei faptelor
    5. Primesti banii inapoi

    Sfat ptr card in Romania:

    Foloseste card cu autorizare/debitare vizibila instantaneu in online banking (la noi ING rocks. Wore: BT

    Activeaza-ti SMS notifier ptr orice tranzactie, dar asigura-te ca initial e setat ptr. authorization si nu procesare.

    Nu lasa cardul sa aiba acces la contul curent. Deschide cardul pe sub-cont si il alimentezi doar cand si cu suma de care sti ca ai nevoie.

    Sper sa te ajute. Bafta!

  8. vali says:

    ING. alertă pe sms la fiecare tranzacţie.
    o singură dată am avut o problemă, s-a făcut de două ori o tranzacţie la o benzinărie, dar banii mi-au fost returnaţi.

  9. Madalina says:

    Alertele prin SMS sunt de baza, am evitat de 2 ori greselile de ATM, care afisau ca nu au bani disponibili, iar SMS-ul imi confirma ca s-a efectuat tranzactia. Am sunat imediat la banca si s-a remediat instant. In plus primesti in fiecare dimineata soldurile conturilor si mai poti verifica si asa, daca ai ratat SMSul de dupa tranzactie. Sper sa rezolvi repede!

  10. Dan says:

    ING trimite SMS-uri doar la tranzactiile peste 200 ron.

  11. nu am vrut sa dau Like la articol, dar daca n-ai buton de FB share, n-am avut alta optiune pentru a impartasi si cu altii patania ta, de care imi pare rau… 😐

  12. Persinaru says:

    3D Secure, 3D Secure, 3D Secure.

  13. Dana says:

    Si eu am avut niste tranzactii dubioase din Bulgaria si am recuperat banii de la banca. De atunci tin banii intr-un cont care nu are asociat un card, iar pe contul asociat cardului transfer cat e nevoie. Trebuie insa sa nu pierzi din vedere sa ai bani pe card cand vrei sa faci o tranzactie – un usor inconvenient.

  14. Laura says:

    3D Secure nu te ajuta decat ca iti confirma ca siteul pe care TU platesti e genuine.
    Cine are datele cardului poate plati pe orice site care nu cere 3D Secure din pacate.
    Daca nici un site nu a fost spart, eu cred ca cineva care ti-a manipulat cardul a copiat datele (de exemplu la casierii se filmeaza si multi operatori intorc cardul si pe fata si pe dos, chpurile sa vada CVV; cine se uita pe camera aia cu zoom…).
    Sau daca platesti la un restaurant de exemplu si le dai cardul cu cip si se duc ei si fac plata, nu iti aduc POS-ul.

  15. Mihai B. says:

    Incearca un card de la Bancpost, pe mine ma suna dupa fiecare tranzactie online, nu conteaza ca e de 1 euro sau de 300 de euro, verifica mereu tranzactia. Cat despre problema ta, nu te amagi, nu te astepta prea mult la un happy end … singura sansa a ta e sa gasesca serviciul prin care a avut loc aceasta scurgere de informatii sau site-ul pe care la un moment dat ai facut plata cu cardul.

  16. Alina says:

    in viitorul apropiat la ING o sa avem posibilitatea sa primim notificari si pentru sume mai mici decat 200lei.

  17. teodor says:

    Cristi, din pacate esti doar una dintre victime care a si facut public ce-a patit :-\

    Cat despre bune practici, in Dec anul trecut am scris doua posturi la noi pe blog:
    Sfaturi pentru utilizarea în siguranţă a cardurilor bancare
    http://bit.ly/u9Q0t0 (partea I) si http://bit.ly/sQRoTp (partea a-II-a)

    Pe scurt: card de credit, parola 3D secure, alerta sms

  18. Imi pare rau de necazul tau.
    Tot cu INGul am avut si eu experienta pozitiva.

    Mi-au luat cardul de la un site de flori cam anonim ce l-am folosit.
    au vrut sa ia cateva sute de euro.
    I-a blocat INGul

    n-a plecat nici un ban din cont.
    recomand.

  19. @Laura: “3D Secure nu te ajuta decat ca iti confirma ca siteul pe care TU platesti e genuine.” ?!

    NU e adevarat. 3D secure este un layer de securitate PESTE simplul CVV. Chiar daca fizic ti se fura cardul si se incearca utilizarea acestuia, daca este inrolat in 3D secure (VISA) sau … celalalt (imi scapa numele acum), tot nu il poate folosi s aplateasca cu el, pentru ca trebuie sa stie si parola de siguranta.

    Asta in cazul in care parola aia nu e 1234 🙂

  20. Tocmai m-am pus sa-mi verific soldul. Imi pare rau, sper sa se remedieze cat de repede.

  21. Banii o să îi recuperezi, eu așa știu. E neplăcută experiența, dar măcar banii îi iei înapoi. Dacă nu îi recuperezi să ne spui 🙁

  22. Multumesc tuturor pentru feedback si incurajare. Sunt optimist. Si pentru bani, si pentru prinderea autorului.

    Astept noul card acum. Voi activa 3D Secure, alerta sms si va fi atasat la un sub-cont.

  23. adica cine se arde cu ciorba sufla si-n iaurt 🙂

  24. Adrian says:

    @Valentin Vesa Laura are dreptate.
    Am întâlnit cazuri în care s-a căutat procesator de plăți din afara țării pentru a evita 3D Secure/SecureCode

  25. Laura says:

    @Valentin Vesa MAREA MAJORITATE a comerciantilor din afara tarii nu au implementat 3D Secure. De multe ori nici nu ai nevoie de adresa, doar de fix datele de pe card. Stiu asta pentru ca cumpar mult din afara: servicii web, haine, electronice.

    Reiterez ce am zis mai sus:
    Cine are datele cardului poate plati pe orice site care nu cere 3D Secure din pacate.

    Asta e important ca sa nu ducem in eroare alti consumatori care vor crede ca daca isi activeaza 3D secure cardul lor e in siguranta si il pot inmana oricarui Gigel de la shaormarie.

    Singura solutie ramane paza buna care trece primejdia rea: solduri mici pe contul de card, verificare regulata a tranzactiilor, eventual daca solutia tehnica permite, setarea unei limite valorice sau a numarului de tranzactii cu cardul online.

    Oricum, atentie si mai mare la cardurile de credit.

  26. cristina says:

    AM nevoie de ajutor.
    Copilul meu a fost o prostie ,adica a cumparat niste credite la jocuri de pe facebook,astfel incat sotului meu i s-au retras bani din cont.Cum pot face sa recuperez banii?Multumesc foarte mult pentru ajutor.

  27. cristina says:

    Inca o intrebar: numarul de card inregistrat pentru plata pe facebook poate fi sters fara a fi compromis?Sau trebuie schimbat cardul?Scuze pentru nepricepere.Multumesc.

  28. nicoleta says:

    buna
    te rog sa mi spui cum s a solutionat cauza
    am patit acelasi lucru ,am parcurs pasii banca, politie dar in prealabil am inceput si eu investigarea mea proprie dar ma lovesc de tot felul de obstaloce

  29. Lucia says:

    Nicoleta si Cristina, nu stiu daca primiti notificari despre comentarii la acest articol, pentru ca as vrea sa va intreb si eu la randul meu cum ati solutionat problema. Sunt exact in aceeasi situatie cu Sony, suma fiind 100 de lire.
    Multumesc!

  30. Tinuta says:

    Ce s-a intamplat pana la urma ?
    Ai prims faptasul?
    Daca da, ce a patit?
    Ti-ai recuperat banii?

  31. Sesizarea a fost facuta si la Politie, si la banca. Am primit banii de la banca, asa se procedeaza. Se returneaza banii, e o regula bancara. Politia nu mi-a mai zis nimic apoi.

  32. Lucian says:

    Buna ziua,
    M-am trezit si eu azi ca am ramas fara vreo 1.000 lei in contul curent.
    Am fost la banca (Raiffeisen) si am aflat ca in ultimele 3 zile fiul meu, minor (15 ani) a tot facut plati pentru Google Blizzard Entertainment… cedite la jocuri… Folosind datele de pe cardul meu.
    Credeti ca exista vreo posibilitate de recuperare a banilor ?
    Functionarul de la banca a ridicat din umeri cand l-am intrebat.
    Iar eu am plecat furios si rusinat cand mi-am dat seama, dupa un telefon, cine era autorul…

  33. Din ce stiu eu, nu se pot recupera. Au fost cazuri cu mult mai multi bani. Mai incercati pe forumuri, pe Softpedia, poate gasiti si alti patiti. Succes!

  34. ramona says:

    buna! azi am vrut sa folosesc cardul pt achizitionarea unor bilete, din pacate am uitat ca mi-am schimbat nr pe care il aveam cand am facut cardul iar parola este trimisa pe numarul respecti. Daca a ajuns nr meu la altcineva(era abonament, stiu ca dupa in timp il refolosesc cei de la telefonie) si primeste parola respectiva poate folosi cardul, pt plati online? multumesc anticipat!

  35. Johny says:

    Azi m-au fript si pe mine……

  36. Pop Mihai says:

    În primul rând,sperăm degeaba. NIMIC nu se va produce în exterior deoarece sperăm noi. Haideți mai bine să renunțăm de tot la lucrurile materiale și să ne concentrăm la personalitatea noastră și la lucrurile spirituale. Mult succes! http://www.jw.org/ro

  37. Oana says:

    Acum 2 zile observ 2 tranzacții dubioase către Facebook în ciuda faptului ca nu mi-am introdus datele cardului pe Facebook. Am sesizat banca, mi-am blocat tranzactiile online cu cardul, am cerut refuz de plată, am făcut cercetările mele și am scris și la Facebook. În facebook se pot verifica detaliile din tranzacțiile bancare. Evident ca nu au fost găsite. Am făcut print screen și am trimis în sesizarea către bancă. Sper sa se rezolve cu bine. Va spun la final cum s-a încheiat povestea.

  38. Oana says:

    Revin cu deznodământul povestii….după toate sesizările făcute băncii. ..pana acum am primit banii pe una din cele 2 tranzacții dubioase către Facebook. O sa revin cu cererea de returnare către bancă și pentru cealaltă tranzacție de care au uitat.

  39. Cat a durat de la sesizare? La Politie ai fost? Din ce stiu eu, banca e obligata sa iti restituie integral suma pe care ai reclamat-o la ei si la Politie.

  40. Darius says:

    Azi dimineata am primit un mesaj cu Parola de la 3DSecure, se pare ca cineva a incercat sa faca o tranzactie in valoare de 260.00 lei facuta online, se poate sa se fi intamplat fara sa stie aceasta parola care este in mesaj ?

  41. Florentina says:

    Am o problema, ma poate ajuta cineva ??
    Fiul meu a facut 85 de tranzacții in valoare de 7000 lei,pt jocuri on – line .
    Ce pot face ??

  42. E important sa ai mail-urile de la Apple. Cele care iti spun ca s-au facut tranzactiile. Va trebui sa faci pentru fiecare in parte o cerere de returnare, spunand ca Nu ai autorizat aceste tranzactii si ca un membru al familiei le-a facut din greseala. Uite aici un tutorial: https://www.imore.com/how-to-get-refund-itunes-app-store
    Succes!

  43. Marioux says:

    Sa va povestesc eu ce patesc cu cardul meu de credit ING

    Recent mi-am marit limita de credit de la 2000 la 4000.Aveam rambursati deja vreo 1500.Dupa ce mi-am marit limita la 4000 am facut o cumparatura in valoare de 2700 la evomag si la vreo 2 zile dupa (intamplator sau nu..nu stiu) in cursul noptii am primit vreo 10 incercari de validare a platii in diverse monede (mexic,bangladesh,euro,dolari,you name it)(eu le-am vazut abia dimineata) prin codul acela primit cu care validezi plata.Zic ok.Daca am primit sms`urile astea e clar incercare de fraudare dar banii is safe nu ?
    Sun la Maria, ma paseaza la cucoane si alea imi zic ca nu.Ca banii nu s debitati si ca e ok.
    Dar doamna, de ce imi spuneti ca mai am 2 lei pe card ? Ati zis ca nu au fost debitati ?!
    Ma suna ei din nou in cateva minute si imi confirma ca intr-adevar avem de a face cu un caz de frauda informatica.Acum am un numar de reclamatie si astept sa investigheze ei.Intre 30 si 45 de zile.Astept.Ce imi recomandati ? Sa fac plangere la politie ? Ce masuri sa mai iau ? Sa depunde o cerere scrisa (reclamatia a fost telefonica) ? Am relatat treaba asta si intr-un mail catre EvoMAG (departamentul plati) in care i-am intrebat cat de siguri is de procesatorul lor de plati.Astept feedback. Am cerut un extras de cont si nu imi apare decat cumparatura mea legitima facuta pe luna in curs.Cum dracu sa nu blochezi un card in mod automat cand vezi atatea incercari de plata din toate colturile lumii ? Si cum mm (poti edita daca vrei dar nu ma pot abtine) sa accepti comercianti care nu au nevoie (aparent) de nici un cod de validare a platii ?! Practic oricine cu un pic de vointa cu acces fizic la cardul tau, te poate goli de bani ! Way to go ING !
    Mentionez ca NICIODATA cardul nu a fost in posesia altei persoane decat a mea. N-am accesat situri obscure,n-am facut plati la nici un alt comerciant in afara de emag si evomag.Plata am facut-o pe chrome (actualizat la zi si de pe un calculator cu toate actualizarile la zi;folosind pana si fackin’ tastatura virtuala).

  44. Marioux

    Mergi la banca si raportezi. Ei te trimit la politie, unde dai declaratie pentru fiecare cumparatura falsa. Iti vor mai pune intrebari. Apoi astepti. Intr-o luna maxim doua ar trebui sa primesti banii inapoi. Atentie! Dupa ce faci plangerea la politie, daca un nepot recunoaste ca ti-a luat cardul si ii pare rau, nu mai poti face nimic. Il salta politia!

    Sunt multe cai prin care datele iti pot fi luate, unele pe care nu le stim noi, fireste. Nu cred ca e o problema cu procesatorul EvoMAG. Tranzactia e unica si securizata.

    Cat despre ING si putinta unora de a iti lua banii, nu e vina bancii. Banca iti ofera cateva masuri de securitate bune, ai si niste limite in cont, trebuie doar sa le activezi.

    Am avut aceeasi frustrare cand am vazut ca mi-au disparut 6000 de lei din cont, dar la urma urmei m-am simtit si eu vinovat ca nu aveam 3D secure activat si alerta prin SMS la tranzactii.

  45. Marioux says:

    In spiritul bunei credințe revin cu vești bune.În primul rând mersi mult pentru răspunsul tău.Plângerea la poliție am redactat o dar nu am depus o că m au descurajat cele 450 de reclamații depuse deja începând cu luna iunie doar pentru fraude pe cardurile de credit la diverse bănci în orașul meu.Am ales sa aștept răspunsul băncii.
    Suspectez un troian numit VEGA stealer care citește istoricul celor mai populare browsere (generic vorbind) și care a coincis cu acest val de fraudare pentru că a fost depistat începând cu luna mai.Ca sa revin, la ~2 săptămâni dupa reclamația mea și întâmplător sau nu după ce o a doua conversație telefonică,am primit urm mesaj :

    Draga X, sumele aferente tranzactiilor contestate au fost creditate azi, inainte de finalizarea investigatiilor (15.08.18). Daca apar noi informatii pana la aceasta data, te vom anunta. Iti dorim o zi frumoasa! Echipa ING

    So, mulțumesc.

    Apreciez rezoluția băncii but still, ar trebui sa nu mai poată fi validate plăți internaționale așa de ușor.Si ca sa fiu corect, o sa menționez că nu am avut nici un soi de măsură de securitate pe el.Am avut încredere în cel default.La noul card îmi voi activa Home Bank și vad acolo ce extra măsuri îmi pot lua.Mersi încă o dată.O duminică plăcută.

  46. ING s-a miscat foarte repede. Bravo! Din ce stiu, exista o lege care prevede returnarea banilor fraudati. Eu am stat linistit.
    Cum ziceam, incredere, incredere, dar tinea de noi sa ne protejam extra. Eu m-am simtit foarte prost ca mi s-a intamplat chiar mie treaba asta, dupa ce promovasem platile online atata vreme, dar in the end am acceptat ca port o mare parte din vina pentru ca nu aveam ceva basic activat. De atunci nu am mai aavut probleme.

    Am scris recent pe blog despre cum sa iti protejezi platile in vacanta. Spuneam acolo de cardurile virtuale de unica folosinta. E si asta o idee noua!

    Eu nu am suspectat troieni sau alte manipulari informatice, desi atacatorii sunt mai inteligenti astazi decat victimele. Eu mi-am lasat de multe ori portofelul la vedere in hoteluri. A fost cea mai simpla explicatie pe care am gasit-o la momentul respectiv.

    Bafta!

  47. Ioana Sirca says:

    În cat timp ti s-au returnat banii?

  48. Nu mai tin minte exact, dar nu foarte repede. Cam o luna, poate mai mult.

  49. corina says:

    Buna…in ! octombrie mi-a fost fraudat cardul visa 3D,s-au facut cateva plati in strainatate si nu mi-a fost cerut codul de confirmare a tranzactiei ,imediat ce mi-am dat seama ca e ceva in neregula am blocat cardul,dar totusi au reusit sa imi ia aprox 2000 lei,a doua zi am mers la Raifeissen si am facut o contestatie ,nu mi s-a spus sa merg la politie si au spus ca se rezolva in cateva zile ,dupa 2 sapt am primit mesaj ca mai dureaza rezolvarea probl,dupa o luna am sunat si ma tot amana de atunci , …nu exista un termen legal de solutionare ?eu am mentionat ca am pastrat cardul in siguranta ,si nu am comunicat datele nimanui,deci nu este vina mea …se pare ca la banca aceasta lucrurile se misca incet…si inca ceva ..ar trebui sa merg si la politie,eu am spus de la inceput ca merg sa fac o declaratie si la politie dar cei de la banca au zis ca nu e necesar…..

Comentează