“Vom purta discutia in bucatarie”, am fost anuntat. “As fi preferat in living”, mi-am zis. Il vedeam printre niste paravane, luminat de reflectoarele echipei TV. “E o ocazie unica”, imi spune omul de PR de langa mine. “Asa e”, am confirmat dand din cap. Nu in fiecare zi ai ocazia sa intalnesti un om atat de puternic in business. Urma sa vorbesc cu Mikael Ohlsson, Presedinte si CEO al IKEA Group. Urma sa fiu fata in fata cu cel mai important om de la conducerea gigantului suedez. Eram in magazinul IKEA din Baneasa.
Interesul pentru social media
“Eu sunt bloggerul”, i-am spus in timp ce ne strangeam mainile. Ohlsson s-a intalnit doar cu trei oameni in Romania. Cu un jurnalist din print, cu un reporter TV si cu mine. Mi-a zambit usor mirat. Probabil cauta o fraza de introducere.
A fost usor. M-a intrebat despre ce scriu, cum ma descurc cu social media, cu toate platformele si mai ales cum ar putea ei sa foloseasca acest mediu. O intrebare politicoasa, fireste, caci IKEA e unul din cele mai active branduri in social media.
Atat a trebuit. Am inceput sa vorbesc sa gesticulez, sa explic, sa promovez Facebook, sa dau o sansa Google Plus si sa arat ca mi-am facut lectiile in social media.
Dar nu era o intalnire pentru consultanta, Ohlsson venise la Bucuresti pentru aniversarea a cinci ani de IKEA in Romania. Aveam deci cateva subiecte locale in agenda.
De la Departamentul Covoare la conducerea unui gigant
Mikael Ohlsson si-a inceput cariera la IKEA, in urma cu 30 de ani. A inceput ca angajat in Departamentul Covoare. A ajuns apoi manager de magazin si din acel moment a urmat ascensiunea sa, devenind Marketing Manager al IKEA Suedia, Country Manager in Belgia si ulterior in Canada. Din 1995 este membru in IKEA Executive Management Group. Iar in 2009, a preluat functiile de Presesdinte si CEO al IKEA Group.
Sunt convins ca toata lumea va intreaba cum ati inceput sa lucrati pentru IKEA, eu insa as vrea sa va intreb care a fost momentul in care v-ati dorit sa faceti mai mult in cadrul companiei si sa ajungeti intr-o pozitie de top?
Nu m-am gandit niciodata la asta, nu a fost un obiectiv in sine. Ceea ce am incercat mereu a fost sa privesc lucrurile si din punctul de vedere al consumatorului IKEA, nu doar din pozitia celui care face parte din echipa IKEA. Imi plac piesele de mobilier interior, decoratiunile si lucrez zilnic alaturi de oameni dragi. Si-atunci, lucrurile vin natural.
Sunteti din septembrie 2009 in functia Presedinte si CEO, ce v-ati dorit sa schimbati la momentul numirii?
Da, de 3 ani ocup aceasta pozitie si fac parte din echipa de management IKEA din 1995, astfel ca am lucrat foarte mult timp cu Anders Dahlvig, CEO-ul de atunci. Desigur ca au fost chestiuni pe care am considerat ca le putem face mai bine si prin intermediul carora ne putem dezvolta mai mult. Unul dintre aceste lucruri este sustenabilitatea. Ne concentram pe obtinerea unor solutii sustenabile si pe dezvoltarea de proiecte sustenabile pentru ca responsabilitatea fata de mediu si de oameni este singura modalitate corecta de crestere. Credem ca putem face mai mult cu mai putine resurse prin optimizarea proceselor, ascultam si invatam constant din lucrurile pe care le aflam de la clientii nostri, din nevoile si stilul lor de viata.
Un alt obiectiv pentru noi in acest moment este sa fim mai aproape de cat mai multi oameni si sa oferim solutii eficiente si la preturi cat mai mici, astfel incat tot mai multi oameni sa si le poata permite. De aceea cautam sa scadem in continuare preturile. Insa, acest lucru presupune si o zona de oportunitati pentru a spori calitatea produselor, iar un mod prin care putem realiza acest lucru este dezvoltarea productiei. Designul de calitate, dezvoltarea si distributia sunt aspecte care merg mana in mana si la care lucram constant, pe care incercam sa le imbunatatim mereu. Cu cat reusim sa facem lucrurile mai bine si sa optimizam procesele, cu atat putem avea preturi mai mici pentru clienti.
Ati amintit de design – cat de important este design-ul?
Pentru majoritatea persoanelor, locuinta este cel mai important lucru. Daca vizitezi un sat din India, unde traiesc persoane cu posibilitati financiare foarte limitate, vei realiza ca una dintre dorintele cele mai puternice este sa aiba o casa cat mai frumoasa. Si acest lucru este valabil oriunde in lume, si aici in Romania, si in Suedia.
Casa devine amprenta personala a locuitorului, iar noi ne dorim sa contribuim la mobilarea si utilarea sa in cel mai placut mod cu putinta. Design-ul este factorul esential in aceasta ecuatie. Modul in care este conceput un obiect poate duce la preturi mai scazute si calitate ridicata. Noi lucram cu designeri talentati care gandesc produsele astfel incat sa fie practice, usor de transportat si de asamblat si, nu in ultimul rand, sa se potriveasca nevoilor diferite ale fiecaruia dintre noi.
Cum vedeti evolutia felului in care vom trai in urmatorii 10 ani?
Cred ca se va dezvolta puternic clasa de mijloc, va creste de 1,5 la 3,5 miliarde de oameni pe tot cuprinsul planetei, insa anumite lucruri nu se vor schimba probabil niciodata: oamenii isi vor dori in continuare sa aiba locuinte frumoase!
Locuinta va ramane importanta, dar sustenabilitatea si materialele folosite vor creste in relevanta. Copiii sunt cei mai importanti, de aceea trebuie sa fim atenti cu mediul in care ei vor creste.
Ne uitam atent la cum putem sa fim mai eficienti cu folosirea materialelor sau cu consumul de energie si credem ca acest interes este deja in crestere si in randul clientilor nostri.
Sanatatea va deveni, de asemenea, un obiectiv pentru noi, iar bucataria va juca, din acest punct de vedere, un rol din ce in ce mai important si relevant.
Care sunt pasiunile dvs, ce faceti in timpul liber?
Am 3 copii, asa ca incerc sa petrec cat mai mult timp posibil cu ei. Organizam iesiri in aer liber sau ne place pur si simplu sa petrecem timp impreuna, acasa. Nu consider ca sunt mai ocupat decat alti oameni, cred ca oamenii sunt in general ocupati astazi, dar este important sa ne facem timp pentru lucrurile importante si pentru cele care ne fac placere.
Imi plac oamenii in general si sunt pasionat de fotografie, asa ca incerc sa invat cum sa fac portrete din ce in ce mai bune.
Care sunt planurile de viitor pentru IKEA?
Ne dorim sa cream o viata cat mai buna, pentru cat mai multi oameni. Intr-un fel, suntem inca o companie mica. Ca sa imbunatatim vietile oamenilor trebuie sa continuam sa crestem pas cu pas si sa ne dezvoltam, sa ajungem acolo unde oamenii au nevoie de noi. Si nu doar geografic vorbind, ci si la nivelul gamei de produse si a solutiilor pe care le oferim. Asa ca avem multe de facut in viitor!
(Partea a doua a interviului va fi publicata saptamana viitoare. Am vrut sa aflu care sunt planurile in Romania ale IKEA).
Sper sa aiba planuri si pentru bloggeri.
Aş vrea să ştiu dacă ar vrea să facă o sponsorizare, pt că şi ei au anumite benefici, multă sănătate
[…] Patru ani mai tarziu intram pentru prima data intr-un magazin IKEA, in cel din Bucuresti. Iar dupa alti patru, il intalneam pe cel mai important om din IKEA. […]