Are peste 5 milioane de fani pe Facebook, aproape 240.000 de followers pe Twitter si peste 170.000.000 de vizualizari pe YouTube. Este Inna, unul dintre brandurile romanesti care ne reprezinta in afara, fie ca ne place sau nu sa recunoastem. Marian Dorobantu, creative director in echipa artistei, vorbeste despre strategia ei in social media.
Engagement – o strada cu doua sensuri
Se tot vorbeste despre devotament fata de brand in ultimul timp. Desigur, unei persoane publice ii este mult mai usor sa dezvolte o relatie solida cu fanii sai. Sau sa ii fidelizeze pe cei care sunt doar atenti, nu fani in adevaratul sens al cuvantului.
Insa, nu multi artisti inteleg ce inseamna devotamentul fata de fani. E greu de invatat si greu de definit. Nu e o strategie conceputa de o mana de oameni de comunicare si dezbatuta la o cafea cu artistul. E o traire profunda si sincera, un sentiment real de recunostinta fata de oamenii care te-au ajutat sa-ti indeplinesti visul.
Orice brand, fie ca vorbim de-o persoana publica sau de o companie, are un nucleu de fani devotati. Daca scopul tau e mereu atingerea unei audiente cat mai mari, o sa-i neglijezi.
Nasol, pentru ca ei sunt cea mai importanta parte a fan base-ului tau. Stiu totul despre tine inca de la lansare, iti urmaresc atent activitatea si te ajuta necontenit in cariera. Ti-au dat retweet cand ai lansat ultima piesa, share pozelor de pe pagina ta si au batut din picior la fiecare petrecere pana DJ-ul a bagat muzica ta. Isi indeamna prietenii sa te urmareasca si abia asteapta sa ajungi in orasul lor pentru un concert. Cand ai gresit, ti-au luat apararea si ti-au ridicat moralul. Te-au ajutat sa mergi mai departe.
Tu ii cunosti pe acei oameni? Ce stii despre ei?
Ei bine, Inna ii cunoaste. Poate nu pe toti, dar multi dintre ei i-au devenit prieteni. Au schimbat zeci de tweet-uri, DM-uri si chiar sms-uri. Le-a pus la dispozitie bilete cand concerta in orasele lor si a stat cu ei de vorba, fie in lobby-ul hotelului, fie in backstage. A semnat mii de postere si zeci de tricouri. Apoi, cu ajutorul casei de discuri, le-am trimis celor care si-au exprimat dorinta de a avea un ceva semnat de Inna.
Asadar, daca nu ii cunosti pe acei oameni, cum ai putea sa te astepti ca lor sa le pese de tine sau de produsul tau la nesfarsit? De ce nu si-ar indrepta atentia spre altcineva?
Continutul fidelizeaza
Am creat continut cu sfintenie. In fiecare zi, pe Facebook, YouTube si site sunt postate poze si videoclipuri, fie ca vorbim de materiale din concerte, sedinte foto, intamplari amuzante din turnee sau lansari de piese si videoclipuri. Mii de poze, sute de video-uri. De 3 ani. Fara incetare.
Pozele au fost fara indoiala atuul cresterii paginii de Facebook a Innei. Am stiut asta inca de la inceput, dupa comentariile pe care le strangeam pe inna.ro, blogul din vremea aceea. Cele peste 50 de sedinte foto si sutele de poze naturale de pe strada, din avion sau hotel, au strans mii de like-uri/share-uri si au adus sute de mii de fani. In spatele pozelor, fanii vad unde este artistul preferat, cum se imbraca si care sunt pasiunile lui.
N-a fost si nu e usor. Dupa ore de zbor, escale, verificari de sunet, interviuri si alte cereri promo din partea casei de discuri sau promoterului si, mai ales, dupa concert, continutul apare pe net, chiar daca Inna si staff-ul sunt obositi. Si merita, efortul aduce rezultate.
Ce altceva am mai facut pentru a spori interactiunea?
Interviurile pe twitter, in care Inna raspundea pret de o ora intrebarilor fanilor. Mini campania #autographsonmywall: Inna a dat autografe pe peretele ei de acasa si apoi le-a trimis fanilor pozele pe Twitter. Hashtag-ul a devenit trending topic global.
Campania impotriva violentei domestice Bring The Sun is In My Life, pe care am lansat-o alaturi de videoclipul piesei Endless.
Controversatul concurs prin care am anuntat pe Facebook ca un fan poate castiga Porsche-ul Innei, daca pagina ajunge de la 600K la 1 milion de fani in 48 de ore.
Rochia purtata pe covorul rosu la Balkan Music Awards, pe trena careia au fost printate pozele celor mai activi fani de pe Facebook.
Interviul video facut special pentru fanii din Mexic si respectarea promisiunii de a le oferi o piesa special pentru ei, Caliente.
Campania de poze lansata cu ocazia MTV EMA, in care Inna a pozat in costume reprezentative pentru fiecare tara participanta. Poate va amintiti de poza dedicata Romaniei si lansata de 1 decembrie.
Cum faci fata criticilor si rautatilor gratuite?
Cand vine vorba de rautati gratuite, cred ca Inna este studiul de caz perfect. A fost atacata din toate directiile, cu fiecare ocazie. In presa, pe bloguri, pe twitter sau la bere. S-au spus vrute si nevrute, i-a fost hartuita familia si au fost scrise articole defaimatoare, intentionat sau din lipsa informatiilor.
Au fost profeti care nu-i dadeau niciun an pe piata si, mai mult ca sigur, inca sunt experti care ii canta prohodul carierei.
But it comes with the job, ce-i drept. Ce nu vine, insa, cu jobul este puterea de a trece peste aceste rautati, de a te feri de scandaluri si de a te ridica din pat a doua zi cu aceeasi pofta de munca si viata.
Deci, ce-i de facut? Ii ignori si-ti vezi de treaba ta. E atat de simplu. Nu pe toti, dar 99.99% dintre ei trebuie ignorati. De la restul inveti, le multumesti si data viitoare faci lucrurile altfel.
Ma bucur ca Inna a invatat sa ignore, pentru ca in loc sa faca scandal in fiecare seara la Capatos, a ales sa faca asta.
Marian Dorobantu are 24 de ani si lucreaza la Global Music Management si in managementul Innei.
Excelent articol! Sunt sfaturi nu doar pentru companii ci pentru orice brand. Cu observaţia că promovarea online impecabilă a venit după succesul comercial al muzicii (şi ca o susţinere în plus), şi nu înainte de a da lovitura în topuri. Deci sunt greu de duplicat sfaturile lui Marian dacă eşti un artist DIY sau unul fără expunere mainstream. De admirat perseverenţa ei şi a echipei, însă.
@Florin, vrei sa spui ca Hi-Q nu e mainstream? 😛
Exellent article sur un phénomène !!!! Bravo
Sorry for the French language! FELICITARI, INNA is the QUEEN of WORLD club rockers!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ba da, foarte mainstream. Citește comentariul meu cu atenție, n-am făcut nicio referire la trupa mea.
Florin, asa era pe vremuri si la Hi-Q, nu? 😛
Hai sa fim seriosi si obiectivi! Daca Inna n-ar fi avut ditamai echipa de markteting in spate care sa o promoveze cum trebuie n-ar fi stiut nici astazi lumea de existenta ei.
Sunt artisti de 4678565 de ori mai talentati si cu o muzica cv mai mult decat primitiva cum este cea a inna(inca nu am pomenit de versuri :))) dar neavand bani sa-si plateasca tot felul echipe, manager, PR etc raman in anonimat trist dar traim in RO.
[…] Pe blogul lui Manafu despre Social Media afli modul in care Inna si-a crescut pagina de Facebook pana la peste 5 milioane de fani. Sunt lucruri care te pot ajuta daca ai o companie si vrei sa vezi […]
[…] Mexic? Scrie asta peste tot. Bine, nu chiar peste tot, dar ar trebui scris. ( a, să citiți și articolul ăsta, dacă tot vorbesc de […]
in era youtube, talentul nu mai e chiar asa de greu de descoperit, nu? probabil sunt si altii mai buni decat justin bieber, insa el ne-a confirmat 2 lucruri: un talent poate fi descoperit pe youtube si marketingul face totul in muzica astazi.
de fapt, discutia nu este despre talent, ci despre ambitie. multe talente sunt putori, succesul vine din munca, nu doar din talent.
[…] Ce pot invata companiile despre social media de la Inna […]
Pentru ca in alta parte, nu trebuie sa fii egosit ca sa fii fericit.Si poate nu sunt atatea probleme in jur ca sa trebuiasca sa fii ignorant.Altundeva, si oamenii cu IQ ridicat sunt fericiti.Poate aceste axiome sunt valabile si in alte parti, insa la noi, e mai usor sa fii egosit, ignorant si nesimtit, decat sa respecti si sa ai bun simt. Si uite de ce unii sunt relaxati.Nesimtitii sunt cele mai fericite personaje. Ei nu au probleme. Ei sunt relaxati.p.s. repetarea unor cuvinte in comentariul curent nu e o simpla coincidenta.
[…] de PR realizată probabil de singurii oameni cu cap implicați în toată treaba asta. Citește articolul acesta scris de Cristian Manafu, mare om(nu sunt […]